Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Skolan! Hjälp *arg*

    Men ditt barn har ju uppenbarligen inte dyslexi. Isf skulle det märkas i båda språken, inte bara det ena. Har du själv kontaktat skolhälsovården kring detta? Eller frågat lärare/rektor? Vad får du för svar?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-31 07:11:53 följande:
    Jo, jag förstår att det inte är lätt. Rektorn svarar tyvärr inte. Fast idag är en ny dag! Ny chans.

    Borde det inte vara bättre att dessa med mer extrema svårigheter går i en separata klasser? Då kan andra ju få studiero, de med mild autism eller bara helt vanliga elever. Varför ska alla bli störda? Fattar inte det tänket i Sverige riktigt.
    Håller med dig om att barn med behov borde få gå i särskilda klasser! Men det är ju sååå synd om de då, de blir ju diskriminerade, exkluderade och får men för livet, iaf om man ska tro på de ömma hjärtan som skriker så högt i de diskussionerna. På samma sätt får man inte ens nivågruppera elever idag, för då gör man skillnad på de som är duktiga eller dumma i huvudet, typ. Så himla tröttsam inställning, och inte gagnar det de som blir tvångsinkluderade heller.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-31 14:28:32 följande:
    Vet inte om jag var otydlig, alltså hör, läsförståelse är hyfsat god. Barnet läser mycket, så kompenserar sina svårigheter en hel del. Men kan inte formulera knappt någon längre mening/text på varken engelska, svenska el tyska. 2 av dessa är dessutom modersmål. Så det är främst skrivsvårigheter... Men även läsning är problematisk. Mycket forcerad läsning, vänder på bokstäver, konstiga slarvfel. Dåligt flyt.

    Barnet är inkopplad i elevhälsan sedan lång tid eftersom vi tjatat tills man går under. Utredd dessutom via Logoped som bara kunde konstatera att något problem finns men vet inte vad. Det skulle enligt denne Specialpedagog på skolan utreda. Men händer inget. Trots påtryckningar.

    Nej inget svar än från rektorn. Får maila imorgon igen. Ringa några ggr till under e.m nu.
    Hmm, ja det kan vara dyslexi men det borde de isf ha upptäckt redan tycker man. Det kan vara relaterat till diagnosen annars på något sätt. Sedan tycker jag personligen inte det spelar någon roll, dyslexi eller inte så har alla barn rätt till hjälp. Bra att du fortsätter kämpa iaf.
Svar på tråden Skolan! Hjälp *arg*