• Anonym (A)

    Skolan! Hjälp *arg*

    Har ni fått en skriftlig åtgärdsplan?
    Ni borde få en plan, där det tydligt framgår vilken hjälp och vilket stöd skolan ska ge,  och vem som ansvarar för vad.

     Givetvis borde barnet få hjälp med skrivsvårigheter, men parallet med det finns det möjlighet att få inläst material och har barnet svårt att skriva p.g.a autism/dyslexi eller liknande problem borde hen få lov att redovisa kunskaper via t.ex. muntliga prov.

    Lämpligt kan t.ex. vara att specialläraren jobbar med läsning och skrivning, och att det finns en plan för att fylla igen eventuella luckor i svenska, matte och språk.

    Specialläraren borde också kunna hjälpa till med en kartläggning av vad som fungerar och inte fungerar för ert barn när det gäller undervisningssätt och ge övriga lärare handledning.

  • Anonym (A)

    Kan barnet formulera sig väl muntligt?Finns ju program som översätter tal till text. Definitivt något ditt barn borde få använda som hjälpmedel.

    Funkar det bättre att skriva på dator än för hand, eller funkar det lika dåligt?

  • Anonym (A)

    Med tanke på barnets svårigheter borde hen få möjlighet att redovisa sina kunskaper muntligt i trygg miljö snarare än skriftligt. 

    Dessutom borde skolan faktiskt snarast se till att på något sätt dokumentera vilka kunskapsluckor barnet har, för att sedan göra upp en plan på hur ni tillsammans kan jobba för att fylla igen dem.

    För skrivningen är det hög tid att barnet får möjlighet att använda tal-till-skrift-program. Fokus borde vara på hur man använder programmen, och hur man sedan kan bearbeta texten. 

    Långsiktigt är det givetvis  det ideala om barnet lär sig skriva bättre, men just nu gäller det att hitta strategier och hjälpmedel som faktiskt har en chans att fungera både snart och i framtiden. 

    Om skolan inte hjälper till med dyslexiutredning skulle jag rekommendera att söka privat hjälp hos t.ex. logoped. 

Svar på tråden Skolan! Hjälp *arg*