• Majja92

Bim Maj 2020

Idag kom mensen och med mina långa cykler innebär det bim i Maj, hoppas detta blir vår månad!

Bim

3/5 Majja92

• Svar på tråden Bim Maj 2020
  • Majja92
    kolsyrade skrev 2020-04-24 19:02:54 följande:

Hur gör ni med alkohol mellan äl och bim? Jag har druckit litegrann (ett par glas vin) runt äl några gånger, men ingenting mellan typ äl+5 och bim (känns fel att dricka efter att ett eventuellt ägg fäst). Tar också någon enstaka snus ibland. Kanske borde avstå helt egentligen, men vill samtidigt fortsätta leva hyfsat normalt under tiden, har ju ingen aning om hur lång tid det kan tänkas ta...

Jag är på äl 8, tänkte lyxa till det med någon öl då OM det skulle va en graviditet så lever barnet på gulsäcken ännu :) Men nikotin hade jag avstått <3
  • Nykär15

Hur gör ni med alkohol mellan äl och bim? Jag har druckit litegrann (ett par glas vin) runt äl några gånger, men ingenting mellan typ äl+5 och bim (känns fel att dricka efter att ett eventuellt ägg fäst). Tar också någon enstaka snus ibland. Kanske borde avstå helt egentligen, men vill samtidigt fortsätta leva hyfsat normalt under tiden, har ju ingen aning om hur lång tid det kan tänkas ta...

Lever som vanligt :) tog 2 år sist och hade inte orkat leva som gravid den tiden. Den månaden det väl funkade levde jag som värst, var på resa o skulle starta ivf efter det..men plussade 4 dgr innan start! Så av den erfarenheten vet jag att jag mår bäst leva som vanligt, och som nån skrev så lever ev en graviditet på gulekroppen första tiden ändå. Men ta bort nikotin, det minskar ju även chansen bli gravid.
  • Wifey.

Dricker inte alkohol, däremot slutar jag med energidryck och koffein så fort ägglossningen sker. Skulle jag inte bli gravid så fortsätter jag igen som vanligt, för att sedan avstå igen nästa ägglossning. Tycker man fortfarande lever normalt då bara att jag undviker de två veckorna jag inte vet om jag är gravid eller inte.
  • Supertrio

ÄL + 3 här och har haft annorlunda molvärk (typ mensvärk) mitt på.. Liksom väldigt tydligt vilket jag aldrig någonsin haft direkt efter ÄL. Kan ibland få som ägglossningsvärk i äggstockarna efter ÄL men detta är annorlunda. Mer mensvärk och inte på sidorna. Högg till flera ggr på vänster sida inatt med.. försiktigt hoppfull här hemma nu!! Med vänlig hälsning, överanalyserar:P

• SailorMoonshine

Jag har druckit kring vid äl, eller när jag trodde att den var men sen visade det sig ändå att den inträffade några dagar senare än Flo förutspådde. Sen har jag inte druckit efter äl även om det säkert är lugnt och jag dömer ingen som väljer att dricka då heller. Jag tänker att jag kör på taktiken att dricka vid ev tillställningar från mens och fram till äl.

Nikotinet, mitt kära snus är har jag bytt ut mot Onico (nikotinfritt snus) men får jag ett fett minus med mens å allt så köper jag riktigt snus igen och snusar lite av det kanske fram till äl igen. Snusar 1-2 snus om dagen så hinner kanske inte ens göra slut på en dosa.

Måste vara jobbigare för rökare tänker jag, för snusare finns ju alternativet nikotinfritt snus men det finns ju inga nikotinfria cigaretter och det är väl för många själva rökningen som är en stor del av beroendet förutom nikotinet. Visst ja det finns ju e-cigg/vejpar där man kan röka nikotinfria alternativ (vad det nu är som finns i vejpar typ nån slags olja?!?) Men jag undrar det där med vejpandet, kan det vara farligt vid graviditet?? Någon som vet?
  • kolsyrade

Tack för alla snabba svar! Då fortsätter jag med något enstaka glas alkohol innan bim och ska försöka lägga ner snuset (även om det är på låg nivå, långt ifrån varje dag). Onico lät som ett utmärkt alternativ Skrattande

• Fnattilur

Förrutom att alkohol kan ge skador hos fostret, kan redan små mängder försämra chanserna att bli gravid. Jag tror att jag har läst att hormonerna inför ÄL påverkas negativt, men jag är osäker. Hittar inte källan. Men därför har jag bara tagit ett en eller två glas vin precis när min mens kommit. Om det varit helg då dvs. Har svårt att låta bli helt, det är ju så gott att få njuta av ett glas, speciellt när mensen kommit och allt annat känns blä. Mellan ÄL och mens vågar jag inte chansa.
  • idorina
    Fnattilur skrev 2020-04-24 20:15:24 följande:

Förrutom att alkohol kan ge skador hos fostret, kan redan små mängder försämra chanserna att bli gravid. Jag tror att jag har läst att hormonerna inför ÄL påverkas negativt, men jag är osäker. Hittar inte källan. Men därför har jag bara tagit ett en eller två glas vin precis när min mens kommit. Om det varit helg då dvs. Har svårt att låta bli helt, det är ju så gott att få njuta av ett glas, speciellt när mensen kommit och allt annat känns blä. Mellan ÄL och mens vågar jag inte chansa.

Alla gör ju som dom vill. Men veckan innan jag plussade med min dotter så hade vi en riktig festarvecka i Rättvik. Det är väl inget jag rekommenderar, men jag visste inte att jag var gravid och det var inget jag gick och tänkte aktivt på.
  • Nykär15
    Fnattilur skrev 2020-04-24 20:15:24 följande:

Jag måste ju ta blodtunnande vid graviditet, mitt blod är lite trögt och jag tror jag faktiskt blev gravid pga alkohol sist då det tunnar ut och gjorde det lättare för ägget att fästa in. Så jag nojar inte över det, är petigare med kaffe och energidryck isf.
Svar på tråden Bim Maj 2020