• Iarwain

    Källa till exakt24 påstående om 0,1% Corona dödlighet

    J*sp*r Johansson på exakt24 påstod i dagen presskonferans att Fauci skrivit att Corona dödligheten är på 0,1%, samma som säsongsinfluensan.

    Har någon en sådan källa?

    Vad jag kan hitta har Fauci skrivit att dödligheten ligger närmare 0,1% än SARS/MERS på uppåt 9-10%/36%.
    Det är ju en väldig skillnad.

    Vad jag förstått så visar de just nu mest kompletta studierna på ca 0,66% dödlighet, baserat på studier från Sydkorea.


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Svar på tråden Källa till exakt24 påstående om 0,1% Corona dödlighet
  • IceKitten

    Det skiljer otroligt mellan olika länder... men Island har testat ca 5%, av sin befolkning (även folk utan symtom) och då låg dödligheten på ca 0,1%.

    Dock bör tilläggas att Islands befolkning är väldigt liten i jämförelse med nästan alla andra länder på jorden.

  • Användarenamnet
    IceKitten skrev 2020-04-03 15:36:38 följande:

    Det skiljer otroligt mellan olika länder... men Island har testat ca 5%, av sin befolkning (även folk utan symtom) och då låg dödligheten på ca 0,1%.

    Dock bör tilläggas att Islands befolkning är väldigt liten i jämförelse med nästan alla andra länder på jorden.


    5 % av befolkningen är inte så många heller.
  • Iarwain
    Användarenamnet skrev 2020-04-03 15:31:49 följande:
    Kolla upp en pålitlig källa innan du skriver falska påståenden.
    Dödligheten för Corona beror lite på åldern, men generellt ligger dödligheten på 3,4 %.
    I 80-årsåldern är dödligheten dock 15 %.
    illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-ve...
    Jag ber om ursäkt om jag vilselett någon, det var absolut inte min avsikt.
    Med att jag skrev "vad jag förstått" försökte jag visa att jag mycket väl kan ha fel.

    Alla siffror är ju ytterst preliminära just nu, ingen vet..
    Men detta är denna studie jag baserat 0,66% på. 
    https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(18)34479-5/fulltext

    Det är den jag fått höra från forskare (på podcast) är den mest kompletta studien just nu, om man ser till bra referensgrupp. Men jag tror att siffror från Island där man också har en utbredd testning av de utan symptom tyder på liknande siffror.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Användarenamnet
    Iarwain skrev 2020-04-03 15:48:35 följande:

    Jag ber om ursäkt om jag vilselett någon, det var absolut inte min avsikt.

    Med att jag skrev "vad jag förstått" försökte jag visa att jag mycket väl kan ha fel.

    Alla siffror är ju ytterst preliminära just nu, ingen vet..

    Men detta är denna studie jag baserat 0,66% på. 

    www.ijidonline.com/article/S1201-9712(18)34479-5/fulltext

    Det är den jag fått höra från forskare (på podcast) är den mest kompletta studien just nu, om man ser till bra referensgrupp. Men jag tror att siffror från Island där man också har en utbredd testning av de utan symptom tyder på liknande siffror.


    Fast Island testade enbart 5 % av sin befolkning och det är oklart vilken ålder dessa var i.

    Däremot är dödligheten ca 0,1 % för de under 30 år så det kanske är det som du syftar på.

    Men generellt ligger dödligheten på 3,4 % för de som insjuknar i corona, då har man även räknat med de över 30 år.
  • Iarwain
    Användarenamnet skrev 2020-04-03 15:31:49 följande:
    Kolla upp en pålitlig källa innan du skriver falska påståenden.
    Dödligheten för Corona beror lite på åldern, men generellt ligger dödligheten på 3,4 %.
    I 80-årsåldern är dödligheten dock 15 %.
    illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-ve...
    Ser nu också att den artikel du länkar till nämner studieresultat som visar 0,66%.

    Fortfarande, är reportern från exakt24 "ute och cyklar" eller inte?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Kjell2
    Användarenamnet skrev 2020-04-03 15:31:49 följande:

    Kolla upp en pålitlig källa innan du skriver falska påståenden.

    Dödligheten för Corona beror lite på åldern, men generellt ligger dödligheten på 3,4 %.

    I 80-årsåldern är dödligheten dock 15 %.

    illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset


    Från din källa

    "Drygt 96 procent av de som drabbas av corona tillfrisknar. Minst. WHO:s uppskattning för dödligheten har nämligen sin utgångspunkt i antalet bekräftade fall av sjuka och döda. De många milda fallen av sjukdomen, som varken diagnostiseras eller rapporteras, är inte medräknade och ett stort annat okända smittade ? det så kallade mörkertalet ? kan således minska det verkliga procenttalet för dödligheten"
  • Iarwain
    Användarenamnet skrev 2020-04-03 15:52:12 följande:
    Fast Island testade enbart 5 % av sin befolkning och det är oklart vilken ålder dessa var i.
    Däremot är dödligheten ca 0,1 % för de under 30 år så det kanske är det som du syftar på.
    Men generellt ligger dödligheten på 3,4 % för de som insjuknar i corona, då har man även räknat med de över 30 år.
    Jag syftar inte alls på 0,1%, jag tror istället att den siffran är uppåt väggarna.

    Jag undrar var reportern tagit sitt "citat" från Fauci på 0,1%. Jag  tror reportern inte vet vad han pratar om, alternativt har en agenda med sin fråga.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Paganini

    Varför skulle en representant för exakt24 har en trovärdig källa?

  • Användarenamnet

    "Stor skillnad mellan åldersgrupper

    Den största studien av coronaviruset hittills, gjord av Det Kinesiska Centret för Sjukdomskontroll och Förebyggande, anger stora variationer i dödligheten (beräknat utifrån antalet bekräftade smittade) mellan olika åldersgrupper:

    10?39 år: 0,2% dödlighet

    40?49 år: 0,4% dödlighet

    50?59 år: 1,3% dödlighet

    60?69 år: 3,6% dödlighet

    70?79 år: 8% dödlighet

    +80 år: 14,8% dödlighet"

  • Iarwain
    Paganini skrev 2020-04-03 16:01:09 följande:
    Varför skulle en representant för exakt24 har en trovärdig källa?
    Man kan tycka att exakta påståenden har exakta källor.

    Jag hade innan denna fråga inte hört talas om denna nyhetssajt, men jag reagerade direkt på påståendet och kollade upp dom.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Kjell2

    Sen är frågan 0,1% av vad, smittade, sjuka, testade, inlagda?

    I ett land med tillgång till kvalificerad vård eller med lite vård ?

  • Paganini
    Iarwain skrev 2020-04-03 16:09:33 följande:
    Man kan tycka att exakta påståenden har exakta källor.

    Jag hade innan denna fråga inte hört talas om denna nyhetssajt, men jag reagerade direkt på påståendet och kollade upp dom.
    Den sk nyhetssidan är starkt kopplad till nationalister. De har för vana att komma med exakta påståenden utan exakta källor.
  • Iarwain
    Kjell2 skrev 2020-04-03 16:20:05 följande:
    Sen är frågan 0,1% av vad, smittade, sjuka, testade, inlagda?

    I ett land med tillgång till kvalificerad vård eller med lite vård ?
    Påstående var av smittade och det var även vad den studien jag refererade försökte få fram. Sedan kommer just denna siffra vara svårbestämd tills detta "blåst över", Detta eftersom vi just nu inte har någon större mängd länder som genomför storskaliga slumpmässiga tester.

    Jag tror att din andra mening här kommer visa sig väldigt avgörande. Jag ser vår vård i Sverige som allmänt bristfällig, men jag har ett förtroende för att kompetensen och resurser är likställda andra "västvärldsländer" i en fråga som den här.

    Jag tror däremot att många länder kommer slås mycket, mycket hårdare än Sverige, Island och Sydkorea.
    Jag tror tyvärr att USA inte kommer få det lätt...
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Kjell2
    Iarwain skrev 2020-04-03 16:34:28 följande:

    Påstående var av smittade och det var även vad den studien jag refererade försökte få fram. Sedan kommer just denna siffra vara svårbestämd tills detta "blåst över", Detta eftersom vi just nu inte har någon större mängd länder som genomför storskaliga slumpmässiga tester.

    Jag tror att din andra mening här kommer visa sig väldigt avgörande. Jag ser vår vård i Sverige som allmänt bristfällig, men jag har ett förtroende för att kompetensen och resurser är likställda andra "västvärldsländer" i en fråga som den här.

    Jag tror däremot att många länder kommer slås mycket, mycket hårdare än Sverige, Island och Sydkorea.

    Jag tror tyvärr att USA inte kommer få det lätt...


    Då ingen vet hur många som är smittade är det ett svårt utgångsläge. Många smittade har inte mycket symtom

    Där det kan bli hög dödlighet är u-länder och tätbefolkade med trångbodhet.
  • KillBill
    Paganini skrev 2020-04-03 16:25:59 följande:
    Den sk nyhetssidan är starkt kopplad till nationalister. De har för vana att komma med exakta påståenden utan exakta källor.
    Jag bygger vidare på ditt inlägg. 

    Vi kan ha att göra med en journalist som är en del av en rysk påverkansoperation.  Exakt24 är en webbaserad nyhetssajt som grundades av bland annat den före detta sverigedemokratiska politikern Erik Almqvist som fick lämna SD i samband med den s.k. järnrörsskandalen.  

    Ansvarig utgivare för Exakt24 är Sanna Hill som är känd skribent på den högerextrema tidningen Nya tider som anses ha neofascistiska kopplingar. Det finns också flera kopplingar mellan Sanna Hill och Putins Ryssland. Bl.a. har Sanna tillsammans med andra högerextrema ställt upp som valobservatörer i ryska val. Sanna har också deltagit i sammankomster i Moskva där Vladimir Putin har gästtalat.

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Överste Senap
    KillBill skrev 2020-04-04 11:35:48 följande:

    Jag bygger vidare på ditt inlägg. 

    Vi kan ha att göra med en journalist som är en del av en rysk påverkansoperation.  Exakt24 är en webbaserad nyhetssajt som grundades av bland annat den före detta sverigedemokratiska politikern Erik Almqvist som fick lämna SD i samband med den s.k. järnrörsskandalen.  

    Ansvarig utgivare för Exakt24 är Sanna Hill som är känd skribent på den högerextrema tidningen Nya tider som anses ha neofascistiska kopplingar. Det finns också flera kopplingar mellan Sanna Hill och Putins Ryssland. Bl.a. har Sanna tillsammans med andra högerextrema ställt upp som valobservatörer i ryska val. Sanna har också deltagit i sammankomster i Moskva där Vladimir Putin har gästtalat. 


    Kan nämna också att Sanna vägrade vid ett tillfälle svara på frågan om hon trodde förintelsen ägt rum.
  • Padirac
    Överste Senap skrev 2020-04-04 11:43:57 följande:
    Kan nämna också att Sanna vägrade vid ett tillfälle svara på frågan om hon trodde förintelsen ägt rum.
    Enligt uppgifter har Sanna också avstått/vägrat från att svara på frågan om demokrati är ett bra styrelseskick. 
  • Padirac
    Iarwain skrev 2020-04-03 15:12:03 följande:
    J*sp*r Johansson på exakt24 påstod i dagen presskonferans att Fauci skrivit att Corona dödligheten är på 0,1%, samma som säsongsinfluensan.

    Har någon en sådan källa?

    Vad jag kan hitta har Fauci skrivit att dödligheten ligger närmare 0,1% än SARS/MERS på uppåt 9-10%/36%.
    Det är ju en väldig skillnad.

    Vad jag förstått så visar de just nu mest kompletta studierna på ca 0,66% dödlighet, baserat på studier från Sydkorea.
    Du ska nog inte förlita dig på uppgifter från en presskonferens med JJ från exakt24 ..  

    https://aktuelltfokus.se/jarnrorsman-och-forintelsefornekare-bakom-ny-mediasatsning/

    "Så sent som i slutet av september besökte Jesper Johansson och Nya Tider-redaktionen bokmässan i Göteborg. Väl på bokmässan började tidningens reportrar trakassera och ofreda flera mässbesökare, vilket resulterade i att polisen tvingades avhysa två av Nya Tiders reportrar och att Jesper Johansson blev polisanmäld för ofredande."

     
Svar på tråden Källa till exakt24 påstående om 0,1% Corona dödlighet