• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Mimosa86
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 09:05:53 följande:

Läs vad jag skrev innan din hemska människa.

Ett par som adopterar väljer ett barn att vara föräldrar åt, då detta barn har blivit övergivet och inte har några föräldrar (trotts att det finns en biologisk anknytning) men detta barn är övergivet. Tills ett adoptivpar adopterar detta barn och blir föräldrar (juridiskt) men även i hjärtat.

Det barn du bär på som inte är ditt även fast du har juridisk rätt HAR EN BIOLOGISK mamma som vill ha detta barn, som har betalat för allt runt omkring och som trodde kunde lite på dig tills du har valt att behålla någon annans barn som vill ha sitt barn. Det är så äckligt gjort av dig. Du lämnade ut din kropp av egen vilja till en kvinna som inte kan bära sitt egna barn och du väljer då att ta hennes barn bara för att juridiken är på din sida.

Fy fan!

Hur ska du förklara det för barnet sen? Att du tog dig rätten att ta ifrån barnet sin riktiga mamma?

När jag läser vad du skriver så tänker jag på en sådan kvinnna som kidnappar gravida kvinnor och tar deras barn och låter mammorna dö sen. Det vill säga sjuka individer.

Whohoo. Vänta lite här. Har du själv varit gravid? Isåfall vet du att man som kvinna får gå in med hälsa och i bästa fall sitt eget liv som insats här. Att bära och föda barn är faktiskt jävligt farligt och man kan få skador för livet. Värt att ha detta i åtanke när du kastar skit på en kvinna som hamnat i en riktigt knivig sits här pga av din välvilja och ett par som valt att höra något som i Sverige inte är tillåtet.

Och nej, biologi är inte det väsentliga här.

Det ägg och de spermier som TS har i sin kropp är grundmaterial. Men utan hennes kropp, hennes hormoner, hennes näring, temperatur etc så blir det inget barn. Det stora arbetet för att ägg ska bli en människa utföra av TS. Exempel, måla ett hus, visst det är färgen som är grunden, men utan målarna är färgen helt värdelös. Utan målarna blir det inget ommålat hus.
  • Jag är bara jag
    Anonym skrev 2020-04-05 16:02:58 följande:
    Vad?
    Det är hur klargjort som helst innan.

Och din situaiton är ju himmelsvitt annorlunda! Där är det väl en självklarhet att du som "adopterat" ett ägg är mamma även om det inte är genetiskt!
    Jag såg ingen som skrivit skillnaden. Nästan alla tjatar om att den andra kvinnan är biologisk mamma vilket hon inte är och aldrig blir till detta barn. Jag har inte sagt att det inte är skillnad på min och ts sits. Rent juridiskt är det dock ingen skillnad- hon är biologisk mamma, den andra kvinnan genetisk donator utan rättigheter. Det kallas f.ö inte att adoptera när man gjort ED. Man köper ägg och spermier från donatorer, det görs embryon av dom, de sätts in.

Sen lägger jag mig inte i det moraliska i detta som ts och det andra paret gjort. Surrogatmödraskap kommer jag aldrig diskutera offentligt. Jag pratar om biologi, genetik och juridik. Där är det bara fakta man kan prata om.
  • Anonym (förälder)
    DVQ skrev 2020-04-05 14:25:04 följande:
    Nej, just det. Det var en retorisk fråga till personen som ansåg det vidrigt att ts som är mamma till barnet enligt svensk rätt, blir vårdnadshavare och inte personen som donerat ägget.
    Ok jag förstår vad du menar.
    Dock i detta fall har ju inte någon donerat sitt ägg för att hjälpa andra utan låter en annan kvinna bära sitt ägg så situationen är ju lite annorlunda.
    Men enligt svensk lag är TS mamman  eftersom hon bär och föder barnet, det hade varit annorlunda i Tex USA där surrogat är tillåtet om det görs på kliniker.

Surrogat är en inte lätt juridiskt, när man gjort inseminationen borde
    ingen kunna ändra sig som pappan vill göra, en graviditet man går med på 
    är ju en graviditet både om det är som "vanligt" eller via surrogat.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 16:06:36 följande:

Nej, bara nej, jag är verkligen inte intresserad av något gemensamt föräldraskap med någon av dem. Ska jag ha barnet ska jag ha det själv, annars får de hålla sin del av avtalet.

Det handlar inte om några moderskänslors vara eller icke vara från min sida, jag vill bara barnets bästa.

Fast pappan kommer att vara pappan juridiskt även om han inte vill  ha umgänge, du får ensam vårdnad men han kan när som helt ändra sig och vilja ha umgänge med barnet och det får han rätt i.
    Barnet kommer alltid ha rätt till sina föräldrar.
    Barnet kommer ju med all sannolikhet att vilja veta mer om sin pappa i framtiden, du blir mamma och vårdnadshavare men kvinnan vars ägg du bär kommer att ses som donator och barnet har alltid rätt att få veta allt om den personen och rätt att söka upp den och det är stor chans att barnet när det blir äldre kommer att vilja vet mer om bägge.
    Det gäller för alla som donerar ägg eller spermier, barnet har alltid rätt att få veta vem det är och rätt att söka upp personen.
    Detta gäller i Sverige, andra länder har andra regler.

Men återigen, ni måste ju ha gjort allt på någon klinik utomlands och skrivit någon form av kontrakt.
    När du väl blivit gravid borde det inte finnas någon chans för "föräldrarna" att dra sig ut.

Det var väldigt mycket skriverier för ett par år sedan om ett australienskt par (tror dom var det) som hade gjort surrogat i Indien eller något annat land.
    Det blev tvillingar men pojken hade downs syndrom så dom ville inte ha honom utan hämtade bara flickan.
    Efter det har alla kliniker skrivet om avtalen, man ska inte kunna göra så.

Surrogat är ju som alla vet förbjudet i Sverige men många par gör det utomlands, det är nu vanligare med att man anlitar surrogat än adoption i Sverige,
    surrogat har alltså gått om adoption för svenska par.
  • Anonym
    Jag är bara jag skrev 2020-04-05 16:49:37 följande:
    Jag såg ingen som skrivit skillnaden. Nästan alla tjatar om att den andra kvinnan är biologisk mamma vilket hon inte är och aldrig blir till detta barn. Jag har inte sagt att det inte är skillnad på min och ts sits. Rent juridiskt är det dock ingen skillnad- hon är biologisk mamma, den andra kvinnan genetisk donator utan rättigheter. Det kallas f.ö inte att adoptera när man gjort ED. Man köper ägg och spermier från donatorer, det görs embryon av dom, de sätts in.

Sen lägger jag mig inte i det moraliska i detta som ts och det andra paret gjort. Surrogatmödraskap kommer jag aldrig diskutera offentligt. Jag pratar om biologi, genetik och juridik. Där är det bara fakta man kan prata om.
    Hoppsan, jag skrev visst ett opassande ord!
    Ber miljoner gånger om ursäkt för det.

Köpt eller adopterat är en petitess i sammanhanget. Barnet är ditt oavsett.

Menar du att du betalat för ägget och även för spermien???
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 16:06:36 följande:

Nej, bara nej, jag är verkligen inte intresserad av något gemensamt föräldraskap med någon av dem. Ska jag ha barnet ska jag ha det själv, annars får de hålla sin del av avtalet.

Det handlar inte om några moderskänslors vara eller icke vara från min sida, jag vill bara barnets bästa.

Du kommer ju inte ifrån gemensamt föräldraskap med pappan om du inte har en partner som adopterar barnet från pappan (med hans godkännande förstås)..

Han kanake inte vill vara närvarande i början, men han kan ändra sig och barnet har rätt till umgänge med sin pappa. Det kan inte du välja bort.
  • Anonym (z)

Herregud vilken historia. Mannen måste ha fått ett slag i huvudet eller något om han tror att han bara kan ändra sig angående ett barn som redan är på väg.

Ni som tycker ts gör fel här, hur tänker ni egentligen? Det är inte ts som ändrat sig, vad ska hon göra? Vilket fullkomligt absurt förslag att ts skulle ta många år av sitt liv och försöka dela barnet med en annan kvinna.

• Anonym (Alli)
    Anonym (z) skrev 2020-04-05 20:28:04 följande:

Herregud vilken historia. Mannen måste ha fått ett slag i huvudet eller något om han tror att han bara kan ändra sig angående ett barn som redan är på väg.

Ni som tycker ts gör fel här, hur tänker ni egentligen? Det är inte ts som ändrat sig, vad ska hon göra? Vilket fullkomligt absurt förslag att ts skulle ta många år av sitt liv och försöka dela barnet med en annan kvinna.

Jag tänker att hon kan låta den genetiska mamman som vill ha barnet bli ensamstående, med förhoppning om att pappan ändrar sig, lika väl som att TS blir ensamstående mamma. Varför är hon garanterat bättre än den som önskar barnet från början och jobbar för att det ska bli till liksom?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-06 14:11:14 följande:

Jag tänker att hon kan låta den genetiska mamman som vill ha barnet bli ensamstående, med förhoppning om att pappan ändrar sig, lika väl som att TS blir ensamstående mamma. Varför är hon garanterat bättre än den som önskar barnet från början och jobbar för att det ska bli till liksom?

Så du tycker att jag helt enkelt ska ge bort barnet och hoppas att allt annat bara löser sig? Att hon inte på något sätt räknas som vårdnadshavare är oviktigt?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-06 14:11:14 följande:

Hur skulle det gå till menar du? Vad har ts för makt till detta?
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?