• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Anonym (Alice)

Självklart kan du behålla barnet om du vill, och du behöver inte betala tillbaka en krona. Du kommer ses som mamman efter att det föds. Även om pappan inte vill ha barnet kommer han fortfarande ses som pappa och ska betala underhåll.

Det är inte förkastligt eller fel på något sätt. Du ?stjäl? inte barnet. Att surrogaten väljer att behålla barnet är en risk man får ta.

• Moderator

På förekommen anledning! Personangrepp är inte tillåtna. Behandla varandra med respekt och har du inget snällt att skriva- skriv inte. /Admin

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • viseversa

Ja du kan behålla barnet. Som sagt den som föder barnet blir dess mamma ovasett biologiska band. Låter inte som någon vidare trygg familj ändå. Och det är dels därför surrugat är olagligt i sverige just för att saker som detta kan ske.

• Miss Skywalker

Helt sjukt svinigt att stjäla någons biologiska barn efter att ha bränt deras pengar..

• Anonym (Louise)

Jag funderar lite på hur barnet kommer att reagera i framtiden. Om det får reda på att den biologiska mamman skulle och ville ha hen. Risken är ju hög att barnet får mycket svårt att smälta detta och kanske vänder sig emot TS.

Jag skulle själv aldrig kunna vara surrogatmamma då jag vet att jag skulle binda mig för mycket vid fostret/bebisen. Så jag förstår TS på det sättet. Men jag förstår den biologiska mamman också. Och jag förstår barnet, som helt oskyldig hamnar i en jäkla sits.

• Anonym (Vidrigt)
    Anonym (Louise) skrev 2020-04-04 22:19:25 följande:

Jag funderar lite på hur barnet kommer att reagera i framtiden. Om det får reda på att den biologiska mamman skulle och ville ha hen. Risken är ju hög att barnet får mycket svårt att smälta detta och kanske vänder sig emot TS.

Jag skulle själv aldrig kunna vara surrogatmamma då jag vet att jag skulle binda mig för mycket vid fostret/bebisen. Så jag förstår TS på det sättet. Men jag förstår den biologiska mamman också. Och jag förstår barnet, som helt oskyldig hamnar i en jäkla sits.

Exakt så tänker jag med.

Den biologiska mamman och barnet är offret i denna historia.

Pappan som är fader biologiskt och juridiskt drar sig ur och en självisk singel till surrogatmamma som faktist ställde upp på detta och visste vad som skulle vänta besluter sig då att behålla barnet som inte ens är hennes vara för hon har juridisk rätt!! Jag äcklas av detta!!! Ställ inte upp om du inte till 110% vet att du inte vill behålla barnet!! Och kom inte med undanflykter som att man ändras på grund av hormoner och dylikt. Det skulle du ha haft i åtanke innan du tackade ja till denna plan!!

Ensam står en kvinna som ska se på när en annan kvinna uppfostrar hennes barn.

Barnet kommer att veta sanningen.

Hoppas din familj och dina vänner ifrågasätter din vidriga personlighet TS.

Och ja - extremt dumt av paret att syssla med surogat då det inte är lagligt i Sverige men det ändrar inte på det faktum att TS inte på något sätt är mamma åt detta barn - hon förvarar det bara efter hon gick med på en din jävla deal
  • Anonym (Lej)

Jag är förvånad, varför skulle TS betala tillbaka? Hon är inte skyldig ett öre...

Men att behålla barnet? Nej TS, du kommer att ångra bittert, tyvärr... Jag själv är gravid nu, jag vet att man bondar med barnet, men det är inte ditt barn. Det är inte något du kan dölja från barnet i framtiden, hen kommer att avsky dig för att kidnappa från sin biologisk mamma som önskade henne/honom så mycket. Det är 100% recept för en människa med identitetskris. Nej, det är världens sämsta idé, konsekvenserna kommer att bli hemska för barnet. Inte idag, inte imorgon men i framtiden. Utan tvekan. Ge barnet till deras föräldrar, säg till att om de inte vill ha det adopterar du. Men nej, du är inte barnets mamma.

Och fråga en jurist, berätta sedan snälla! Sjukt intressant och komplicerad situation. Du gjorde något som är olagligt i Sverige, lagstiftningen utgår ifrån det. Därför räknas du som föder barnet automatiskt som mamma. Men om du blev surrogat lagligt i ett annat land kan inte den svenska lagstiftningen appliceras här som vanligt. Jag kan inte tro att du vinner om mamman tar det till domstolen, och det kommer att kosta skjortan för dig.

• Anonym
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-04 23:19:04 följande:
    Exakt så tänker jag med.

Den biologiska mamman och barnet är offret i denna historia.

Pappan som är fader biologiskt och juridiskt drar sig ur och en självisk singel till surrogatmamma som faktist ställde upp på detta och visste vad som skulle vänta besluter sig då att behålla barnet som inte ens är hennes vara för hon har juridisk rätt!! Jag äcklas av detta!!! Ställ inte upp om du inte till 110% vet att du inte vill behålla barnet!! Och kom inte med undanflykter som att man ändras på grund av hormoner och dylikt. Det skulle du ha haft i åtanke innan du tackade ja till denna plan!!

Ensam står en kvinna som ska se på när en annan kvinna uppfostrar hennes barn.

Barnet kommer att veta sanningen.

Hoppas din familj och dina vänner ifrågasätter din vidriga personlighet TS.

Och ja - extremt dumt av paret att syssla med surogat då det inte är lagligt i Sverige men det ändrar inte på det faktum att TS inte på något sätt är mamma åt detta barn - hon förvarar det bara efter hon gick med på en din jävla deal
    Det ÄR ts barn, hur du än känner i frågan.
  • Anonym (Alli)

Hej!

Varför kan inte den biologiska mamman adoptera barnet även om den biologiska pappan inte längre vill ha det?

• Anonym (Alice)
    Anonym (Lej) skrev 2020-04-04 23:21:36 följande:

Jag är förvånad, varför skulle TS betala tillbaka? Hon är inte skyldig ett öre...

Men att behålla barnet? Nej TS, du kommer att ångra bittert, tyvärr... Jag själv är gravid nu, jag vet att man bondar med barnet, men det är inte ditt barn. Det är inte något du kan dölja från barnet i framtiden, hen kommer att avsky dig för att kidnappa från sin biologisk mamma som önskade henne/honom så mycket. Det är 100% recept för en människa med identitetskris. Nej, det är världens sämsta idé, konsekvenserna kommer att bli hemska för barnet. Inte idag, inte imorgon men i framtiden. Utan tvekan. Ge barnet till deras föräldrar, säg till att om de inte vill ha det adopterar du. Men nej, du är inte barnets mamma.

Och fråga en jurist, berätta sedan snälla! Sjukt intressant och komplicerad situation. Du gjorde något som är olagligt i Sverige, lagstiftningen utgår ifrån det. Därför räknas du som föder barnet automatiskt som mamma. Men om du blev surrogat lagligt i ett annat land kan inte den svenska lagstiftningen appliceras här som vanligt. Jag kan inte tro att du vinner om mamman tar det till domstolen, och det kommer att kosta skjortan för dig.

Alltså, TS kan omöjligt kidnappa barnet då det ÄR hennes barn.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?