• EnAnonumius

    Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?

    Bjoer skrev 2020-04-07 16:18:20 följande:
    Ja? Jag säger inte att ni inte får förlova er utan att gifta er, jag undrar vad ni menar med förlovning. Som LFF skriver ""Idag är det många par - ofta sammanboende - som enbart förlovar sig och aldrig låter detta leda vidare till äktenskap. Detta innebär att termen förlovning på senare år fått en ny innebörd."

    Vilken är denna nya innebörd? Vad gör man praktiskt? Bara lovar att inte göra slut? 
    Herre gud, släppt det. Varför är det så jävla viktigt att sitta och gräva djupa hål i detaljer?  Dessutom så är inte något som tillhör TS heller att sitta och tjafsa om ord och ordbetydelser. Då hennes fråga var om förlovningsfest och inte

    Även om det står så "wikipedia att Idag så....". så är det inte så.. Förlova sig utan att gifta sig har sina anor från 1850-talet. Det var även på 1850-talet som svenskarna började bli sambos i stället för att gifta sig. (Du kan ju alltid googla på "Stockholmsäktenskap" om du vill lära dig mer).

    Om du vill ha svar på din frågan om förlovning starta en egen tråd då, i stället för att dra den frågan här som ökar chansen på att dra denna tråden helt OT.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Bjoer skrev 2020-04-07 21:15:52 följande:
    Fast det har det ju eftersom det avgör ifall det är konstigt eller inte. Men för att svara på frågan då...

    Ja, det är konstigt att ha en förlovningsfest utan att förlova sig. Jag förstår liksom inte varför man ska propsa på att kalla det för en förlovning när det inte är det? Det är som att ha en inflyttningsfest utan att flytta först och sen säga att man är nyinflyttad. Visst, du kan ju säga det om du vill men det är ju rätt konstigt.
    Suckar, alla dessa nymoralister och deras hårklyverier. Ja du låter som en s.k nymoralist. Ni är så duktiga på att ägna
    Nymoralister är många gånger värre än s.k moralkärringar ibland. Drömmer

    Tycker inte alls det är konstigt att TS, om hon nu vill förlova sig, och ha en förlovningsfest. Har man en förlovningsfest så är det ju klart att man förlovar sig samtidigt som man har festen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Snart är det dags!) skrev 2020-04-07 11:27:41 följande:

    Vi ska förlova oss till midsommar och har inga planer på att någonsin gifta oss.
    Skulle ni tycka att det vore konstigt med en jätte-förlovningsfest inklusive allt, för att fira vår kärlek?

    Obs, jag behöver ingen uppläxning om att man "måste" gifta sig för att räknas som förlovad.
    Vi ska "bara" förlova oss och vill att det ska bli ett minne för livet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-07 16:00
    MIN TRÅD HANDLAR INTE OM VARFÖR MAN FÖRLOVAR SIG UTAN ATT PLANERA ÄKTENSKAP.
    VAR VÄNLIGT OCH RESPEKTERA DET.


    Ja det är helt okey.. Det är faktiskt en "gammaltradition" att göra så i Sverige också att dra i gång med en förlovningsfest. Oavsett om man gifter sig eller inte.

    Så festa loss du. Dock, nu i dessa Corona tider så avvakta lite tills de avblåser pandemin.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (tobbe) skrev 2020-04-07 23:52:25 följande:

    Förlovning gör man för att visa att man ska gifta sig det är ju det som förlovning handlar om så lite skumt är det att göra något som innebär att man lovar varandra att man ska gifta sig och sen inte ska göra det. Med det sagt så skulle jag personligen inte bry mig om någon kompis bjöd mig på en fest för att fira det. För en fest är fest och sen vad ni firar spelar inte så stor roll. Dock en idé som alla ni som förlovar er utan att gifta er borde fundera på är om ni inte bara kan hitta på något namn på det ni gör. För förlovning betyder ju som sagt var att man lovar varandra att man ska gifta sig. Så det är lite som att skaffa lämp för att få övningsköra och ta körkort och sen skippa övningskörning och körkort. Det är kanske bättre att komma på ett nytt namn som inte förvirrar. För det jag antar att ni vill med er sk "förlovning" är att ni vill blir ännu tydligare med att ert förhållande är seriöst och att det bara är ni två men utan stöket med att gifta er. Hitta på ett namn på det så slipper ni gnäll. Sen kan ni kalla festen för ringcermoni eller nått.


    Ytterligare en nymoralist som inte läst på om Svensk historia om detta med förlovning utan att gifta sig är ett "gammalt fenomen".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Snart är det dags!) skrev 2020-04-08 10:09:44 följande:
    Tack, ja vi får skjuta det på framtiden ett tag.

    Det kommer bli en oförglömlig fest för alla, det vågar jag lova!
    Hoppas att pandemin inte blir långvarig nu bara, så ni får den så snart som möjligt.

    Det är helt rätt inställning..
    Anonym (Snart är det dags!) skrev 2020-04-08 10:09:44 följande:
    Tack för klargörandena i dina tidigare inlägg också. Solig

    SkålGlad
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Bjoer skrev 2020-04-08 12:37:42 följande:
    Nej, eftersom det fortfarande inte förklarar vad förlovning är om det inte handlar om att gifta sig. Det står bara att vissa förlovar sig utan att gifta sig. Men vad menar de då? Att någon friar, den andra säger "Ja" och sen bara drar de ut på giftemålet i all oändlighet?

    Alltså, det är nå in i helvete märkligt att det är så svårt att säga vad man menar med ett ord. Det enda folk i den här tråden säger är vad de INTE menar, nämligen att fria med löfte om giftemål.
    Att det kan vara så innåtahelvet svårt att släppa en sak.
    Det är tydligen viktigare att dra tråden OT och tajta hål på en TS om en helt annan sakfråga.

    Starta en egen tråd om det är så viktigt för dig att tjata om "innebörden av förlovning". 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2020-04-08 12:46:15 följande:
    De säger att de är förlovade och inget annat, om någon är nyfiken.

    De kanske inte friat, inte ens pratat om bröllop, utan förlovat sig för att de vill det.

    Acceptera att ordet förlovning har flera betydelser (inget ovanligt i det svenska språket).
    Precis..

    Vill bara tillägga till detta vettiga inlägg.

    Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med.

    #Stockholmsäktenskap
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Laura) skrev 2020-04-08 13:40:04 följande:
    Bjoer frågade ju bara vad ni (eller någon i tråden) menar med "förlovning" om det inte skulle vara ett förstadie till giftemål. Kan väl inte var så knepigt att förklara om du och din partner valt att göra just det? 
    Ja för det är ju tydligt uppenbart direkt KNEPIGT för dem som ställer denna fråga (till TS), att hålla sig till ämnet som TS valt.

    Svara på denna fråga. Varför är det så svårt att hålla sig till ämnet som TS har i sin trådstart?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 17:28:14 följande:
    Nej, du har fel. Stockholmsäktenskap var det vi idag benämner samboskap. Parterna i ett stockholmsäktenskap behövde varken vara förlovade eller trolovade.
    Om du skall rätta mig, för att du anser att jag har fel, så hitta inte på egen text först vad jag har skrivit och sedan hålla den fiktionen emot mig. 

    Jag skrev aldrig, kommer aldrig att skriva heller, att man "behövde vara förlovade för, att ha ett Stockholmsäktenskap" eller att det var ens ett krav för stockholmsäkltenskap.

    Så om du anser att jag har fel, så får du lov att rätta mig, men låt bli att hitta på vad jag skriver först för att rätta mig sedan efter din fiktion.

    Gör om och gör rätt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:06:03 följande:
    Du skrev:
    EnAnonumius skrev 2020-04-08 17:12:47 följande:

    Precis..

    Vill bara tillägga till detta vettiga inlägg.

    Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med.

    #Stockholmsäktenskap


    Så vad menade du med #Stockholmsäktenskap om du inte ville koppla ihop det med vad du skrev?
    Ja jag skrev "Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med. "

    Det är mycket riktigt. Varken mer eller mindre.

    Fast frågan är ju hur sjutton du kan TOLKA IN, och få det att handla om att jag hade hävdat att man måste vara för-/trolovade i ett stockholmsäkjtenskap?
    då du skrev detta citera dig:
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 17:28:14 följande:
    Parterna i ett stockholmsäktenskap behövde varken vara förlovade eller trolovade.
    (slut citat)

    Du sitter ju och rättar mig på något jag aldrig har skrivit alls överhuvudtaget. 

    Jag gjorde bara en hänvisning över att företeelsen samboskap, och "förlovning utan att vara gifta" har gamla anor. Varken mer eller mindre. 

     


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:12:50 följande:
    Ok hjärtat, du kunde ju börja med att läsa mitt nästa inlägg...

    Och vad vill du att jag skall läsa på om?
    Vilket nästa inlägg? Inlägg #148 var riktat till mig då du jhade citerat det inlägget.

    Nästa inlägg från dig är #149 vilket var en lite rättse på ditt egna inlägg. Då du hade stavat fel på ett litet ord och rättade det.

    Ditt nästa nästa inlägg efter där är inlägg #152..
    Så vilket "nästa inlägg" är det du syftar på när du skriver i inlägg #152 detta:
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 19:12:50 följande:
    Ok hjärtat, du kunde ju börja med att läsa mitt nästa inlägg...

    Och vad vill du att jag skall läsa på om?
    (slut citat)

    Så vilket är det s.k "nästa inlägg" du syftar på"?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-08 22:16:29 följande:
    Du har fortfarande inte förklarat varför du skrev #stockholmsäktenskap när du bara ville berätta att: Förlovning utan att gifta, och att vara enbart sambo, sig har sina anor från 1850-talet till och med (notera att jag citerar dig med alla språkliga fel så att jag inte har förvanskat dina ord). Den hashtaggen är ju ganska onödig eftersom stockholmsäktenskap inte handlar om förlovning utan om en samlevnadsform.
    Därför att du aldrig ställde den frågan till mig. 
    Så jävla enkelt är det.

    Du var mer självupptagen med att skaffa tolkningsföreträde på mitt inlägg och hålla din direkta fabel/lögn (om vad jag skrev) som en sanning och sedan vända det emot mig. Det var jkust det jag bemötte i dina inlägg med.

    Och DU ställer du frågan nu så kommer jag inte att svara på den, då du kunde ha frågat från första början i stället för det du valde att göra.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Bjoer skrev 2020-04-09 09:09:07 följande:
    Paret själva bröt den när de bestämde sig för att inte gifta sig. Det är det som är att bryta en förlovning.

    Ringarna på fingret kan betyda vilken symbolisk sak som helst som paret vill. De kan inte betyda vad som helst i övrigt.
    Varför vägrar du att ta till dig TS vädjan om att lägga ned den diskussionen?

    TS har direkt vädjat till dig att att hålla dig till det HON anser är hennes ämne. Men du fortsätter att tjata om den där jävla "förlovning" och vad den innebär.  Starta en egen jävla tråd om det om det är så viktigt för dig att diskutera det i stället för att trasa sönder TS tråd.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Häpp) skrev 2020-04-09 14:52:16 följande:
    Om du inte var så benägen att gå i taket så fort någon påpekar att du inte har rätt i en fråga kunde du efter min första kommentar till dig bara ha erkänt att nej, det går inte att förklara förlovning utan giftemål på 1850-talet med att tagga begreppet stockholmsäktenskap, eftersom det inte är samma sak.
    Men lägg ned. Att du väljer att hitta på eget innehåll i andras texter får stå för dig.
    Nej jag gick inte i taket, även om du nu väljer att inbilla dig själv detta att man gjorde det. 

    Men du saknade intresse från första början att fråga om varför jag skrev "#stockholmsäktenskap", utan valde i stället att hitta på eget innehåll i mitt inlägg, för att forsätta med idén om att du har minsann tolkningsföreträde över mig och min text, så kan man ju undra vad du har för agenda egentligen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?