• Anonym (Orolig mamma)

    Stor risk för smitta..? Ang Corona

    Mitt barn slickade på kundvagnen när vi var i affären. Finns det stor risk att mitt barn blir smittad?

  • Svar på tråden Stor risk för smitta..? Ang Corona
  • klyban
    klyban skrev 2020-04-07 20:14:05 följande:

    Ja, definitivt!


    Menar det är en klar risk, inte att det är definitivt att fått sjukdomen.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Orolig mamma)
    klyban skrev 2020-04-07 20:14:38 följande:

    Menar det är en klar risk, inte att det är definitivt att fått sjukdomen.


    Men fy :(
  • Anonym (Orolig mamma)

    Någon som vet om kundvagnarna brukar spritas varje dag nu när det går Corona för att minska smittspridning?

  • Anonym (Beror på)

    Var i landet bor ni?

    I Stockholm är nog riskerna fortsatt relativt höga för kontaktsmitta via munnen. I övriga landet är riskerna mindre, i vissa regioner än så länge så gott som obefintliga.

  • klyban
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-04-07 20:15:33 följande:
    Men fy :(

    Nja, du för inte läsa in för mycket av detta, slickade han på handtaget är den större risken, slickade han på sidan en klart mindre risk.


    Vi får hoppas på det bästa för er, och inga risksjukdomar på detta.
    Och ha lite koll på vem man träffar, och speciellt äldre och riskgrupper.


     


    Vi vet faktiskt för lite om hur det sprider sig och hur smittsamt det är och på vilket sätt.


    Normal influensa smittar ~1,5 personer har jag för mig, medan man trodde på varje smittad med COVID-19 var uppe på mot 3 personer.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Beror på) skrev 2020-04-07 20:19:22 följande:

    Var i landet bor ni?

    I Stockholm är nog riskerna fortsatt relativt höga för kontaktsmitta via munnen. I övriga landet är riskerna mindre, i vissa regioner än så länge så gott som obefintliga.


    Nedåt i landet i en mindre stad. Ganska många smittade i länet dock
  • neverpreggo

    Det är inget som säger att det fanns smitta just där, just då. Finns alltid risker men det där är inget att bli uppjagad över.

  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-04-07 20:23:12 följande:

    Nedåt i landet i en mindre stad. Ganska många smittade i länet dock


    Inte så mycket att göra åt nu. Om du på riktigt tror att barnet kan vara smittat håll hen hemma i åtminstone 14 dagar för att minska potentiell smittspridning.

    Hett tips, rengör ytor du och barnet måste röra vid ute i det offentliga rummet, på så vis slipper man vara osäker på om hygienen sköts.
Svar på tråden Stor risk för smitta..? Ang Corona