• Disa35

    Sonen äter färre och färre saker. Hur behålla en bra vardag?

    Jag tror på ditt eget alternativ om att laga allsidig kost, och låt mig förklara varför:

    Om man har en unge som inte äter gör man som förälder allt för att få ungen att äta. Det är inte alls konstigt, det är instinkt, för mat=överlevnad.
    Då börjar man gärna erbjuda specialmat, dvs mat som ungen äter, vanligen pannkakor, pasta, varmkorv, mackor, snabbmat av den mer fettstinna sorten, osv.
    Att ungen äter dessa är inte heller konstigt - såväl fett- som kolhydratmängd är högt, och det triggar begäret efter mer. Detta eftersom fett och kolhydrater är ovanliga i naturen, och våra kroppar har inte ställt om sig till den ständiga tillgången än. Biologiskt är vi kvar på stenåldern, och fett och kolhydrater borgar för överlevnad.

    Men, i vårt moderna samhälle, funkar inte det riktigt.
    Jag tycker att du ska laga allsidig, varierad kost till hela familjen - och undvika att göra en stor grej av det.
    Om barn äter - jättebra, då är det roligt att han/hon tyckte det var gott.
    Om barn inte äter - helt okej, han/hon är visst inte hungrig just nu.
    Om du börjar laga specialmat gör du problemet ännu värre på sikt. Sedan finns det saker man absolut inte kan med, absolut, men det brukar röra sig om en eller två saker per person - det är ju inte speciellt svårt att undvika färsk koriander t ex.

    Så, allsidig varierad kost till hela familjen är mitt tips - och hungern kommer på sikt att bli din bästa vän.

  • Disa35
    Salvia77 skrev 2020-04-12 11:47:47 följande:
    Jag är helt med dig i det tänket och hade verkligen, verkligen velat ha det så. Och vi har inte testat det under någon längre tid så det skulle kunna fungera. Problemet här ligger hos mig. Vi har så många strider varje dag med vår 11 åring. Det är bråk nästan från morgon till kväll. Middagarna är viktiga för mig Och jag vill att det ska vara vår trevliga stund tillsammans. De gånger vi äter mat som han inte äter, vilket ändå händer i alla fall varannan vecka så står vi inför sammanbrott som varar i timmar. Han blir fullständigt hysterisk och panikslagen och känner sig oerhört orättvist behandlad. Jag vet att han vet vilka strängar han ska spela på för vem vill som förälder bli anklagad för att inte ge sitt barn mat trots att jag vet vad som hänt så brister det hos mig där. Hans problematik gör också att inga argument biter på honom. Han låser sig helt i sina tankar och är i princip omöjlig att få på ?rätt? tankar. Han har det också väldigt tufft i skolan just nu så vi får ta mycket frustrationer här hemma. Vill inte heller att min 14 åring ska behöva stå ut med all den här draman som är.

    Inser att allt jag skriver bara är ursäkter och inte till vinst för varken honom eller resten av familjen. Det kanske är detta man står inför helt enkelt. Att bita ihop och försöka ta striderna. Velar så bara om det är det bästa för vår familj just nu.
    Lugn, bara lugn - ta två, eller tusen, djupa andetag.

    Det som gäller - som jag tror kan fungera - är tålamod och kontinuitet.
    Börja laga allsidig, varierad mat och håll fast vid det.
    Detta är vad som serveras - helt lugnt och fridfullt.

    Och nu kommer den verkliga utmaningen:
    Om/när sonen går i bitar - låt honom göra det då. Om han skriker och gapar, ligger på golvet och vrider sig i synbara kramper, låt honom göra det. 
    Om han ger sig på andra familjemedlemmar får du eller din partner naturligtvis gå in och bryta, men jag får inte känslan av att det är riktigt där.

    Argument kan du lämna därhän, tror jag - som du själv säger är han inte mottaglig.
    Hunger däremot, det fungerar; det är instinkt, ren biologi. Det handlar om helt andra saker än logisk argumentation.

    Jag tycker mig också spåra att du vill ha middagen som en trevlig stund - om du vill kan jag förklara varför, och vad baksidorna med detta kan vara.
  • Disa35
    Salvia77 skrev 2020-04-12 12:15:17 följande:
    Stort tack för att du tar dig tid! Vet faktiskt inte varför lugna middagar är en sån stor fråga för mig. Varje söndag gör jag veckomeny och handlar inför kommande vecka och varje gång är det förknippat med samma ångest. Vilken väg ska man välja denna gång... Tar tacksamt emot allt som kan ge mig nya perspektiv i frågan.
    Jag tror att jag kan förklara det där med middagarna:

    I Sverige är det individualism som gäller; vår allmänna välfärd tillåter att vi lever våra egna liv, som individer.
    Och det innebar att vi vände ryggen till storfamiljen, på gott och ont.

    Numera tycker vi att det ser mysigt ut med storfamiljen, samlad runt bordet, i glatt samspråk och barnen äter grönsakerna - att vi tycker så är för att något gick förlorat när vi blev individer.
    Det som gick förlorat är sammanhållningen, sambandet; måltiden är oerhört viktig för samvaro och gemenskap. Svårt sjuka dementa glömmer vad som hände för en timme sedan, men de kan minnas måltider flera decennier tillbaka.

    Men storfamiljen i Marocko och Turkiet, eller i Grekland och Italien, har en baksida:
    Ogifta familjemedlemmar, speciellt män, bor hemma, långt efter trettio år fyllda.
    Hamnar man som individ i ekonomiska problem är det släkten som får hjälpa en, inte staten.
    En hel del, både män och kvinnor, i dessa länder tycker att t ex abort, preventivmedel och kvinnors läs- och skrivkunnighet är emot naturen.
    Den där joviala farmodern i Toscana, som gör mozzarella enligt gammalt familjerecept; hon är rasist i många fall, hon hejar på byns ungdomar när de kastar sten på gästarbetare från Nordafrika.

    Jag vet inte om det här gav dig något, men jag hoppas det.
  • Disa35
    ABC73 skrev 2020-04-12 14:13:06 följande:

    Håller med om att ta kontakt med en dietist. 

    Googla gärna selektiv ätstörning och food chaining, så får du lite perspektiv och tips på hur man kan gå vidare. 

    Har man ett barn med selektiv ätstörning eller tendenser till selektiv ätstörning rekommenderas inte "klassiska" metoder. Fel mat och press kan väcka ångest, vilket troligen är vad som ligger bakom ert barns utbrott. Dessutom riskerar man i värsta fall att minska en redan begränsad repertoar av mat.

    Uppmuntra till att smaka mat med likartad konsistens, kryddning m.m. som något som barnet gillar är däremot helt OK. 

    Försök gärna hitta gemensamma nämnare på det som funkar- konsistens, färg, temperatur, olika typer av smaker och kryddor etc., och bygg på det för att öka repertoaren.

    Laga varierad mat som erbjuds alla, men se tills vidare till att barnet som har speciella behov har ett tryggt alternativ. Finns inte pressen att äta något som upplevs som obehagligt är det lättare att faktiskt närma sig det.

    Ett första steg är kan t.ex. att vara att ha det på bordet. Nästa att ha det nära sin egen tallrik. Sedan kanske lukta på det. Sista steget blir att smaka pyttelite på det, och gärna försöka beskriva med ord vad som gör att det funkar eller inte funkar. 

    Hemma är helt OK att få lov att spotta ut mat som inte funkar i en servett och skölja bort smaken.  Då är det lättare att våga smaka. 

    Bra också att jobba med vad man kan säga när man inte vill ha maten. Hemma hos oss får man säga att man inte vill ha viss mat, men inte säga att maten är äcklig, eftersom det är otrevligt för den som lagat maten och för dem som faktiskt gillar den. Viktigt att ha lite bra fraser att kunna använda när man är hemma hos andra. 

    Lycka till!


    Du utvecklar det väldigt bra, tycker jag.
    Om det bara är ett fåtal grejer som inte fungerar, så är det ingen större konst att anpassa måltider generellt - detta oavsett om det gäller smaker, kryddor, konsistenser eller något annat.
    Och man kan absolut ha middag med tryggt alternativ - som en buffé, som någon annan var inne på.

    Det jag försökte varna för - men inte fick fram - var att laga helt egen mat jämnt. För om det är selektiv ätstörning, ens om det är i början av den, så blir den gärna värre av att man lagar helt egen middag. Min syster gjorde precis detta, och hon har tre ungar varav en har börjat äta normalt nu - de andra två är fortfarande extremt petiga.

    Sedan ska man naturligtvis inte tvinga någon att äta något han/hon för liv och pina absolut inte kan med.
    Men att få ihop säg tio middagar som alla är okej med, med såväl smaknyheter då och då som trygga alternativ, och låta de tio rätterna rulla på schema, det ska väl inte vara så svårt (ger ju förutsägbarhet till barnen också).
  • Disa35
    pyssel skrev 2020-04-13 07:18:33 följande:
    Den här sortens konsekvens- och beteendeterapi fungerar på vissa med autism, en farligt stor andel får istället tilläggsdiagnosen anorexia för att det inte fungerar, och om psykiatrin är okunnig om ARFID. Hungern är alltså inte ens vän. Vid ARFID som är en selektiv ätstörning är komorbiditet med ASD väldigt vanligt. Dessutom kan man sätta igång beteenden som hamstring och gömmande av mat som ligger och möglar och ruttnar i skåp och madrasser.
    Var ser du konsekvensen?
    Det jag försöker få fram - men inte lyckas med särskilt väl, det är jag den första att hålla med om - är att det ska inte vara någon dramatik, just för att undvika ännu fler problem med ätandet.
    Lugn och stillsam middag, varierad, allsidig kost (för det är nyttigt) och kanske, som någon annan skrev, säkert alternativ för sonen de dagar det serveras tveksam mat. Men i övrigt en middag.
    Jag menar absolut inte fokus på äta/inte äta, höjda röster, "du får minsann gå och lägga dig utan middag" och liknande - det är att be om problem.
    Men jag vill gärna hjälpa TS att lugna ner sig själv och bli bekväm i situationen, för som det är nu tror jag att hon - omedvetet - signalerar till barnet att det här är en jättestor grej, OMG, nu är det middag, hjälp! Och så blir följden kaotisk middag.
  • Disa35
    pyssel skrev 2020-04-13 08:02:44 följande:
    Jag menar konsekvensen hungern ("är din bästa vän"), om det vore så enkelt, inte att du skulle uppmana till konfrontationer.

    Ett barn som inte är neurotypiskt fungerar sällan neurotypiskt även i det att snappa upp signaler och sammanhangsplacera dem som "OMG, nu har mamma middagsångest". Jag tror, utifrån lång erfarenhet av autism och ARFID, att problemet ligger däri, liksom att ur ett sk normalt perspektiv använda okonventionella lösningar.
    Nja, det är ingen patentlösning på något sätt och det var dåligt formulerat av mig.

    Jag tror att man kommer rätt långt med middag som man vet att alla är okej med, lugnt och fint, det här är vad som serveras, det är helt okej att bara äta potatis/fiskpinnar/broccoli, lugn och ro, ingen dramatik, inget ifrågasättande/krusande/bedjande, osv.
    Om barn då väljer att inte äta alls och inget särskilt händer, händer två saker:
    Dels triggas inte affektion, utbrott eller liknande (eftersom man i första hand inte får någon respons), dels är viljan att äta större vid nästa mål (av naturliga orsaker). 

    Sedan, om det nu handlar om NPF i just det här fallet, kanske matsedel med tio-tolv rullande rätter kan vara idé - det innebär rutin och förutsägelse, och det är väl inte så svårt att äta t ex lasagne var tionde dag.
  • Disa35
    pyssel skrev 2020-04-13 09:12:22 följande:
    Förtydligar mitt svar på det här med "naturliga orsaker". Du resonerar utifrån neurotypiska förväntade responser, som om hungern är redskapet som ska vända detta. Många med autism fungerar även annorlunda när det gäller upplevd hunger och mättnad. Du hittar båda ytterligheterna i gruppen med autism: svårighet att identifiera hunger, svårighet att identifiera mättnad (ofta som undervikt och övervikt). Och förutsägbarhet i matsedeln hjälper knappast om det är saker man vägrar äta - förutsägbarhet om obehag, förbereda sig för undvikande. Förnuftsmässiga resonemang och insatser baserade på neurotypiska funktionssätt (perception, kognition) och utgångspunkten att barnet har god basal kroppskännedom har de flesta föräldrar provat när de ber om hjälp.
    Nej då, jag utgår ifrån att barnet inte har någon diagnos - för allt vi vet är det så, TS skriver att sonen är utredd och ska utredas igen, men inget om någon satt diagnos.
    TS skriver visserligen att det gärna blir skrik och bråk, men det behöver inte bero på NPF, det kan lika gärna bero på andra saker; TS stress inför måltiderna, att barnet har lärt sig att skrik och bråk betyder att man får som man vill, andra problem i familjen som vi inte vet om, osv.
    Vi vet som sagt inte, men om det är så att det "bara" rör sig om allmän kinkighet med mat fungerar det rätt bra med en middag, ingen dramatik och rullande middagsschema. 
    Om det är så att barnet har en diagnos, och om denna innebär stora svårigheter med mat och ätande, då är det något annat - men då är det nog bra om man har den diagnosen fastslagen först.
  • Disa35
    pyssel skrev 2020-04-13 09:49:49 följande:
    Det ligger rätt så mkt indikationer på autism till grund när man inleder en utredning om autism. Med informationen som getts av TS finns det all anledning att resonera utifrån ASD (med ev ARFID eller mildare), och väldigt lite utifrån kinkighet. Färdig diagnos är inte startskottet för resonemang som utgår från svårare tillstånd än kinkiga och tjafsiga barn, erfarenhet av samma symptom vid fastslagen diagnos är en bättre utgångspunkt. Annars skulle ju inga barn ens få NPF-diagnos. Vi får väl ändå utgå från att TS är en vettig förälder, utifrån det hon skrivit, och att förnuftsresonemangen och "normal" fostran och knep gått bet?
    Jag tror absolut att TS är en vettig förälder, det är inte tal om annat från min sida.
    Men jag tror också att TS har hamnat i en ond cirkel av att laga specialmat, och det är lätt hänt, det har ingenting med vett eller lämplighet att göra - man vill ju att ungen ska äta, och då är det busenkelt att börja erbjuda alternativ.
    Och om det är så enkelt som jag får för mig att det kan vara, då kan man gott försöka bryta den där cirkeln till att börja med.
    Funkar det, då är problemet löst.
    Funkar det inte, då får man titta på andra lösningar.
    Man får nog vara beredd på att det kan ta tid och krävas tålamod, men man kan ju i alla fall försöka. 

  • Disa35
    Sambo1987 skrev 2020-04-13 13:12:39 följande:
    Jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att ge råd, speciellt när man med råden utgår från att barnet är neurotypiskt. Indikationerna i TS är inte att barnet är neurotypiskt.

    För att dra paralleller till mig som inte fick en diagnos förrän jag blev vuxen. Jag har aldrig känt normala hungerskänslor och det är även därför jag redan nu ser tendenser till det hos mitt barn. Jag klarar verkligen inte av många konsistenser, jag kan inte ens tvinga i mig dom nu som vuxen. Jag klarar inte av att ha den mat jag inte klarar av i närheten av min tallrik osv osv. Jag är inte kräsen. Det här är en del av min diagnos. Hade mina föräldrar sagt, nej hon har ingen diagnos hon är bara kräsen ät det här eller svält så hade jag svält. För hur länge jag än väntade så kände jag inte hunger.

    Till TS. Var försiktig med att laborera på egen han innan ni fått hjälp. Ta hjälp av psykolog och dietist hur ni ska hantera det här.
    Det låter väldigt jobbigt, tycker jag, men i ditt fall handlar det om en fastställd diagnos.
    I TS fall finns ingen sådan, och därför tycker jag också att man ska vara försiktig med att laborera på egen hand - bättre då att laga mat som hela familjen är okej med, ta det lugnt och invänta resultat av nästa utredning.
  • Disa35
    Sambo1987 skrev 2020-04-13 15:07:54 följande:
    Nu har jag en diagnos ja. Men den fick jag inte förrän efter 30. Jag förstår inte varför man inte ska kunna laga mat som sonen accepterar innan eventuell diagnos och samtidigt ge resten av familjen mer varierad kost? Det jag menar med att laborera är att servera alla samma mat istället för att ge sonen den mat han vill ha. Ser verkligen inte anledning till varför dottern ska tvingas äta enformigt.

    Efter resultat av utredningen då kan man ta hjälp av professionella och göra justeringar.
    Men nu är det resten av familjen som får äta ensidig kost, och det är inte så bra ur näringssynpunkt.
    Det jag tänker är att hitta någon mellanväg; bestämma sig för x antal maträtter som alla är okej med - gärna i flera delar, om du förstår vad jag menar. Och så äter man det, och eftersom det är flera olika delar är det lätt att undvika saker man inte gillar/inte kan med/har svårt för.
    Jag förstår hur du menar med att servera egen mat till 11-åringen, men jag ser ett problem med det också; 11-åringen kan bli ännu mer utanför, och man riskerar att förstärka känslan av att "Ja, jag är annorlunda, jag är inte som andra. Jag får inte ens äta samma saker som min familj".

    Sedan finns det ju saker man har jättesvårt för, smaker och/eller konsistenser, men det brukar vara en eller två saker per person och det är inte svårt att undvika.
Svar på tråden Sonen äter färre och färre saker. Hur behålla en bra vardag?