• Anonym (HN)

    Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?

    Som rubriken lyder, två rum som fördelas på tre barn 5, 8 och 11. Ingen vill dela och åtminstone två av dem stänger gärna dörren om sig.

    Vem hade ni gett eget?

    Råd som ?flytta? eller att ?föräldrarna får sova i vardagsrummet? undanbedes och kommer ignoreras.

  • Svar på tråden Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?
  • Anonym (HN)
    Anonym (B) skrev 2020-04-16 10:58:18 följande:

    Okej du säger det, men jag tror dig inte. Är det så himla viktigt att 8-åringem ska ha eget rum så tycker jag ni föräldrar får offra er och fixa säng i vardagsrum, att det inte fungerar köper jag inte. Men som svar på din fråga i TS, det är självklart 11-åringen ska få egna rummet!


    Du behöver inte köpa nånting, vi kommer ändå inte göra så.
  • Anonym (?)
    Anonym (HN) skrev 2020-04-16 11:12:21 följande:
    Jag har sagt att de har diagnoser och att de bråkar massor.
    Tråden handlar ju om ifall det är självklart att äldsta ska vara den som får eget rum, tydligen så är det ju inte självklart om det plötsligt låter annorlunda.
    Det är klart att det är skillnad om det är 3 barn som vem som helst kan dela med någon annan, eller om diagnoser gör att något barn inte går ihop med övriga. Vid tre barn som fungerar ihop tycker jag att det äldsta barnet skall ha eget rum. Om bara äldsta och yngsta fungerar ihop, och mellanbarnet bråkar med alla blir det såklart en annan sak. Information om specifikt er situation krävs, eftersom "vanliga" råd inte fungerar om barnen fungerar annorlunda än vanligt.
    Anonym (HN) skrev 2020-04-16 11:13:50 följande:
    Åtta- och elvaåringen går minst lika illa ihop som med yngsta.
    Det har varit lite svårt att få grepp om vilka som egentligen bråkar. Detta tolkar jag som att 8-åringen inte går ihop med någon annan, men att äldsta och yngsta kan fungera ihop.
  • Anonym (T)
    Anonym (HN) skrev 2020-04-16 11:12:21 följande:

    Jag har sagt att de har diagnoser och att de bråkar massor.

    Tråden handlar ju om ifall det är självklart att äldsta ska vara den som får eget rum, tydligen så är det ju inte självklart om det plötsligt låter annorlunda.


    Du är så avig känns mer som du bara vill ha rätt. Ja i typ nästan alla senarion hade jag gett rummet till min äldsta. Oavsett om mellanbarnet aldrig fått bo själv eller inte.

    Pga av de kommer onanera före de andra (köper inte det med badrummet) har fler läxor, helt annan mental utveckling.

    Men så har du något som inte är normen, barn med alla npf-diagnoser. Varav en med adhd som du nu säger är explosiv. Alltså inte pågrund av barnens ålder och om de har fått bo själva innan eller inte, så är det enda anledningen jag tycker 8-åringen ska få rummet är pga adhdn.
  • Anonym (B)
    Anonym (HN) skrev 2020-04-16 11:17:03 följande:

    Du behöver inte köpa nånting, vi kommer ändå inte göra så.


    Nä jag har förstått att eran egoism går före barnen.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (10) skrev 2020-04-16 08:41:52 följande:

    Varför skulle inte 11-åringen kunna vara hennes?? Det är bara tre år mellan de två äldre barnen, väldigt orättvist att äldsta ska få eget rum de kommande tio åren medan mellanbarnet får dela tills hen är ca 18, bara för att den äldsta råkade födas först.


    Tycker det talar för det eftersom hon är så emot att 11åringen ska ha eget. De skulle ju bara bo där i 1år så vad du får 9år ifrån vet jag inte. 11åringen har störst behov av egentid eftersom han är just älst och har andra aktiviteter för sig..
  • Anonym (10)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2020-04-16 13:03:43 följande:

    Tycker det talar för det eftersom hon är så emot att 11åringen ska ha eget. De skulle ju bara bo där i 1år så vad du får 9år ifrån vet jag inte. 11åringen har störst behov av egentid eftersom han är just älst och har andra aktiviteter för sig..


    Missade att de snart ska flytta.

    Hon är nog inte alls emot att elvaåringen ska ha eget rum, hon verkar däremot var FÖR att åttaåringen också ska få ha eget. Åttaåringen har aldrig fått eget, så det är ju hög tid nu.

    Alla barn är olika. Vet en 16-åring som var okej med att dela med en femåring, den andra femåringen i familjen ville däremot väldigt gärna bo ensam, så så blev det.
  • Anonym (S)

    Varför skaffa så många barn att man inte har tillräckligt med rum till dom .....? Alla vill och bör ha eget rum.

  • Fiona M

    Hur dags lägger sig 5-åringen? 11-åringen?

    Det lär ju skilja en del där och ställa till det om de ska dela rum.

  • Billie38

    Kan inte 8åringen och 11åringen få egna rum, och att 5 åringen sover hos er o har leksaker i vardagsrummet?

  • Elin P

    Jag skulle ha utgått från hur barnen kommer överens faktiskt. Jag har tre barn på 12, 8 och 3 år. Skulle två få dela så skulle det vara 8-åringen och 3-åringen men det baserat på att de är mer harmoniska tillsammans. Om två av barnen leker bättre ihop kanske beroende på intresse eller kön så skulle jag låta dem två dela. Alternativt att de två äldsta har varsitt rum och den yngsta sover med föräldrarna? Eller att den yngsta bor med syskonen tex ett halvår åt gången och sen byter? De två äldsta bör kanske ha förtur till eget rum.

  • Elin P

    Läser nu att ett av barnen har NPF och det blir mer bråk med det barnet. Hade i det läget låtit det barnet få eget rum och de andra två delar. Min äldsta har NPF och han måste ha eget. Får ofta sammanbrott då han behöver låsa in sig och vara ifred. Skulle aldrig gå att han delar med någon. Hade gett det mindre rummet till barnet som har eget och försökt dela av det andra större tex med hyllor.

    Vi har inget rum åt vår 3-åring och vet väl inte i dagsläget heller hur vi ska lösa det. Kan ev. gå att bygga om i huset senare. Han sover i alla fall med oss och leker i de allmänna utrymmena tex vardagsrummet och matrummet. Lite stökigt blir det men funkar absolut fram till 6-7 årsåldern.

  • Elin P
    Anonym (S) skrev 2020-04-16 16:01:07 följande:

    Varför skaffa så många barn att man inte har tillräckligt med rum till dom .....? Alla vill och bör ha eget rum.


    Ja åtminstone i skolåldern eller senast tonårentycker jag det också. Men småbarn behöver inte eget. Ska väl inte behöva vara ett hinder för antal barn hur många rum man har tycker jag.
  • Anonym (10)
    Billie38 skrev 2020-04-16 19:42:03 följande:

    Kan inte 8åringen och 11åringen få egna rum, och att 5 åringen sover hos er o har leksaker i vardagsrummet?


    Jättebra förslag tycker jag!
  • Anonym (ace)

    Om ni nu inte har tillräckligt med rum för alla i nuläget, har ni verkligen tillräckligt med badrum för att 11-åringen ska få möjlighet att ostörd sitta på dass och porr-surfa, sex-chatta, och onanera några timmar varje dag?

  • LFF
    Anonym (S) skrev 2020-04-16 16:01:07 följande:

    Varför skaffa så många barn att man inte har tillräckligt med rum till dom .....? Alla vill och bör ha eget rum.


    Att alla barn ska ha ett eget rum är ett hyfsat modernt påfund.
Svar på tråden Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?