• Anonym (A)

Kom din förlossning igång trots att du inte promenerade? Någon?

Känns som att alla bara säger att man ska promenera promenera promenera för att få igång förlossningen, gärna putsa fönster och städa hela lägenheten och skura golv och rensa garderoben också men jag ORKAR INTE :( Orkar ingenting, är så trött att benen knappt bär mig. Ligger typ bara ner i sängen, kommer förlossningen någonsin kunna komma igång då? :( Asså jag går runt lite i lägenheten och sitter på pilatesboll ibland men fixar inte promenad, har foglossningar också :(

• Svar på tråden Kom din förlossning igång trots att du inte promenerade? Någon?
  • Anonym (Tidsfördrivaren)

Skit i att försöka sätta igång förlossningen - ungen kommer när den är redo! Istället ta tiden att sova, vila, ta hand om dig själv. Du kommer tacka dig själv på förlossningen..

• Anonym (Sara)

Det som behövs för att förlossningen ska starta och fortskrida är OXYTOCIN, kroppens eget lugn och ro hormon! Strunt i promenader. Du ska göra sånt som du tycker om och mår bra av, massage, vila, sex, äta gott.. Och jag vet att det är svårt men alla saker som framkallar stress, oro, ilska motar bort det nödvändiga oxytocinet så att försök verkligen vila och tänka positiva tankar. Bebis är snart här i vilket fall :)) Lycka till!

• Anonym (Angelika)

Min förlossning startade naturligt 4 dagar efter att jag dragit ner på tempot. Gick 8 km i rask takt dagligen. Men så blev jag så där trött. Vidrigt för en piggis som mig. Födde sonen i v 33+4 och dottern i v 34+2. Lyssna på kroppen! Är du trött så bör du vila. Jag kände inte ens mina värkar då de var som träningsvärk och mensvärk. Inte att rekommendera!

• Anonym (Angelika)

Min förlossning startade naturligt 4 dagar efter att jag dragit ner på tempot. Gick 8 km i rask takt dagligen. Men så blev jag så där trött. Vidrigt för en piggis som mig. Födde sonen i v 33+4 och dottern i v 34+2. Lyssna på kroppen! Är du trött så bör du vila. Jag kände inte ens mina värkar då de var som träningsvärk och mensvärk. Inte att rekommendera!

• EpicF
    Anonym (A) skrev 2020-04-17 12:31:54 följande:

Haha fyyy! Jag undrar hur mycket det här med promenera faktiskt hjälper egentligen... Men man hör ju hela tiden att man ska gå i trappor osv så man vill ju inte INTE göra det heller om du förstår vad jag menar.

Ja jag har fått kryckor men tycker att det är obehagligt att lyfta upp kroppsvikten men armarna och så hänger höften typ lös utan stöd en stund i luften och då känns det jätteobehagligt! Får inte in någon bra teknik plus är fan inte stark i armarna så orkar ju inte hoppa omkring med dom så länge. Blir mentalt opepp av kryckor också... Haha fan allt är bara omständigt, känner mig så negativ :p

Du har inte brutit benet så det är inte meningen att du ska "hoppa på krykorna. Använd de som ett par extra ben, ett extra stöd.
  • EbSmith

Lyssna inte på alla "huskurer" och spara krafterna till förlossningen istället. Att förlossningen skulle komma igång när man gjort si eller så är med största sannolikhet bara en slump och hade säkert kommit igång även om man bara legat i soffan. 
    Jag promenerade som en galning mitt i sommaren, fick hinnsvepning i vecka 41, ändå fick han vräkas i vecka 42. 
    Vet att det är skitjobbigt sista veckorna, men håll ut! Snart är det över.

• EpicF
    Anonym (Ö) skrev 2020-04-17 17:58:38 följande:

JA. Min kom igång efter jag haft sex. (Mannen måste komma i dig) På natten började jag få verkar och hade det dagen efter också , sedan vid 18 tiden (dagen efter sexet) gick vattnet. Var på bf+4

Finns inget som säger för att mannen måste komma i en för att förlossningen ska starta...

För att svara på ts; vid första var jag på handbollsmatch (spelade dock inte utan sätt på en bänk). Vattnet gick 3h senare och han var ute 2h efter det. Det var 5 veckor före BF.

Andra barnet hade jag jag jobbar natt (lugn natt, inget spring). Tog en promenad med en kompis, hann ca 200m och dör och vattnet. 8 veckor före BF, barnet var ute med snitt 4h senare (har för trångt bäcken därav snitt).

Tredje barnen var jag på jobbet och vattnet gick på jobbet ca vecka före planerat snitt (3 veckor före bf).

Jag har varit lika aktiv gravid som icke-gravid. Dock har jag fått före bf alla gångerna.
  • EpicF

JA. Min kom igång efter jag haft sex. (Mannen måste komma i dig) På natten började jag få verkar och hade det dagen efter också , sedan vid 18 tiden (dagen efter sexet) gick vattnet. Var på bf+4

Finns inget som säger för att mannen måste komma i en för att förlossningen ska starta...

För att svara på ts; vid första var jag på handbollsmatch (spelade dock inte utan sätt på en bänk). Vattnet gick 3h senare och han var ute 2h efter det. Det var 5 veckor före BF.

Andra barnet hade jag jag jobbar natt (lugn natt, inget spring). Tog en promenad med en kompis, hann ca 200m och dör och vattnet. 8 veckor före BF, barnet var ute med snitt 4h senare (har för trångt bäcken därav snitt).

Tredje barnen var jag på jobbet och vattnet gick på jobbet ca vecka före planerat snitt (3 veckor före bf).

Jag har varit lika aktiv gravid som icke-gravid. Dock har jag fått före bf alla gångerna.
  • EpicF

• Jemp

De har inte kommit igång fast jag gjort allt det där ;)

Ut kommer dem. Vila hellre upp dig och gör det som får dig att må bra.

• ThreeCherries

Tror inte man kan påverka när det blir tyvärr. Fick igångsättning med ettan och trean, trots mina desperata försök att själv få igång förlossning. Med tvåan vaknade jag lugnt en morgon i 6 tiden av att vattnet gick. Jag tror inte på försöken att få igång något, känn ingen press att du borde försöka, gör bara precis vad du vill!

• 10oktober

Min förlossning började samma kväll som min man hade opererats för blindtarmsinflammation. Då hade jag spenderat morgonen/förmiddagen på akuten med honom innan han blev inlagd för operation strax innan lunch. Jag åkte hem, sov några timmar och väntade på att han skulle höra av sig. Kvällen spenderade jag hos mina svärföräldrar som inte ville att jag skulle vara ensam. När jag skulle lägga mig på kvällen gick vattnet i sängen. Sonen är född dagen efter, bf+2, med kejsarsnitt pga sätesbjudning.

Jag hade visserligen en känslomässigt jobbig dag (även om det hela gick rätt lugnt till) men absolut inte fysiskt jobbig. Det kom igång ändå :)

• Anonym (sex)

Jag hade hemsk foglossning de 3 sista månaderna så jag gick som en anka o inte ofta utanför dörren själv. Några långa promenader vart det inte.
    Däremot sex hade vi flera gånger dagarna innan bf o det tror jag satte igång det hela.
    Tror den blivande pappan utgick ifrån att det skulle dröja innan vi skulle kunna rumla runt igen efter förlossningen så han passade på. FlörtSkrattande
    3 gånger veckan innan bf o 48 h efter sista *påsättningen* kom vårt barn ut.
    Det är bra för dig att hålla igång men inte behöver du ta långa promenader eller storstäda ditt boende.
    Gör det du kan o känner dig bekväm med o varför inte roa dig/er med lite trevlig sängkammarvals. Cool

• Anonym (faktor)

Men snälla, det är bara en myt och har inget med saken att göra.

Det krävs i storleksordningen 200 satser inom 24 timmar för att du ska få någon effekt av de små mängderna prostaglandin som är i mannens sperma så om du inte har haft öppet hus för hela stans män så var det garanterat inte det.

"But despite the biological plausibility and popularity in the community, there has been very little scientific evidence so far to support sex as a method of inducing labour.

One study found that sexual intercourse at term was associated with earlier onset of labour. However, when the researchers repeated this study, they found the reverse: women who reported having sex at term were actually less likely to go into spontaneous labour than women who abstained.

US study confirmed these results and also found no significant cervical changes for women who were sexually active at term compared with those who were not, disputing the cervical ripening hypothesis."

https://theconversation.com/mondays-medical-myth-sex-induces-labour-11098

• Phalaenopsis
    Anonym (Sara) skrev 2020-04-17 21:56:39 följande:

Det som behövs för att förlossningen ska starta och fortskrida är OXYTOCIN, kroppens eget lugn och ro hormon! Strunt i promenader. Du ska göra sånt som du tycker om och mår bra av, massage, vila, sex, äta gott.. Och jag vet att det är svårt men alla saker som framkallar stress, oro, ilska motar bort det nödvändiga oxytocinet så att försök verkligen vila och tänka positiva tankar. Bebis är snart här i vilket fall :)) Lycka till!

Vilket var anledningen till att jag stressade och fixade hemma från morgon till kväll, eftersom jag fått planerat snitt dagen EFTER BF. Inte minsta antydan till värkar, och jag fick en massa gjort. Skrattande
  • Phalaenopsis

Det viktigaste är att kvinnan kommer! Det var det där med oxytocin. Skrattande Det finns för all del prostaglandiner i sperma, men alldeles för lite. Tyvärr verkar färdknäppen inte vara särskilt effektiv oavsett.
  • Anonym (Mamma)

Japp, det kom igång av sig självt. Samma dag som jag hade tid hos bm för att diskutera igångsättning x) Jag vaknade rätt tidigt den morgonen av att värkarna startade :)

• hösthjärta
    Anonym (F) skrev 2020-04-17 12:39:20 följande:

Gjorde ingenting annat än vilade de sista dagarna, vid alla graviditeter.

Första barnet: fl började med att vattnet gick när jag klev upp ur sängen på morgonen, efter att jag alltså bara sovit hela natten. Var en vecka före bf.

Andra barnet: Gjorde inget speciellt, plötsligt blev bara förvärkarna jag haft regelbundna, och fl startade. Detta var 10 dagar efter bf på eftermiddagen, jag var hyffsat less.

Tredje barnet: Vaknade vid ett på natten av att vattnet gick, 1,5 timmar senare var barnet ute. En dag innan bf, hade dagarna innan detta legat på soffan och gnällt på sambon om att jag var övertygad om att jag skulle gå två veckor över tiden.

Fjärde barnet: Vaknade 1 vecka innan bf av värkar som blev regelbundna under dagen, ringde hem sambon vid 15 och vid 18-snåret är sonen född.

Hade nog bara slitit ut mig om jag försökt mig på någon fysisk aktivitet, barnet kommer ändå. Så passa på att vila :)

Hahaha! Vad jag känner igen mig just med tredje barnet!
    Skulle gå och lägga mig på kvällen och beklagade mig för min man. Var så less på att vara gravid och trodde att jag skulle gå långt efter bf. Hade inte ens hunnit somna förrän vattnet gick. Jag var överlycklig och skuttade (nåja) upp ur sängen. GravidSkrattande

Till TS: jag har inte gjort nånting speciellt för att det ska dra igång. Inga promenader, storstädning eller sex. Har tre barn.
  • Anonym (H)

Jag bor tre trappor upp, städar varje dag, gör squats ofta, guppar på en pilatesboll och försöker röra mig så gott jag kan.. Men promenader kan jag glömma! Får sån vansinnig foglossning efteråt och magen gör ont. Är i vecka 39, så jag lär väl gå över tiden..

• Sjömamma

Min dotters förlossning startade när jag tittade på Mello så då borde jag ju uppmuntra dig till att titta på melodifestivalen hela dagarna....eller så är det så att det inte finns några vetenskapliga belägg för vad som skulle kunna dra igång en förlossning. Förutom det som används av sjukvården vill säga.

Detta med att höggravida uppmanas att promenera, städa, putsa fönster och jag vet inte allt, det låter mer som såna här gamla förskräckliga uppfattningar om att en gravid kvinna aldrig ska få klaga. Graviditet är ingen sjukdom osv.

Nej, usch, såna unkna gamla råd borde vädras ut en gång för alla!

Svar på tråden Kom din förlossning igång trots att du inte promenerade? Någon?