Väldigt intressant och allvarligt tema. Har aldrig hört den termen förut. För egen del är svaret nej, men det har tagit mig lång tid att komma över traumat efter det jag upplevde som övertramp av läkare under tredje förlossning. Jag skulle undersökas för att se om jag var mogen för igångsättning med dropp eller inte. Han sa att han skulle kolla hur moget det var där inne (nu när jag skriver börjar hjärtat bulta så hårt, usch, är inte över detta än). Plötsligt kände jag en extrem smärta, SKREK av skär smärta "AAAAJ!!!". Han tog ut handen. Jag skakade av chock och adrenalin/ångest. Och så sa han med leende på läpparna medan han smekte mina lår (blä alldeles för intimt usch) att han drog fram livmodertappen och hoppas att den stannar kvar där nu. Han förvarnade inte om ingreppet, han skulle bara kolla. Det gjorde så ont och kom som en chock, varför sa han inte "är det ok om jag försöker dra fram din livmodertapp? Det kan göra lite ont." Svaret hade varit nej, nej det är inte ok, du ska kolla hur det känns där inte, det är allt. Att överhuvudtaget låta en främmande man röra där nere är för mig att sträcka sig långt, jag känner mig så otroligt maktlös och svag i ett sådant läge, dessutom har han med sig en elev som ser allt och min nakenhet och allt, åh, man känner sig så himla utsatt.. helt i underläge..
Genomförde båda mina första förlossningar utan smärtlindring och rädsla. Denna starten på tredje förlossningen och läkarens övertramp triggade igång en så illa ångest att jag inte kunde sluta skaka i timmar efteråt. Han menade väl, men hans dumhet förstörde min upplevelse. (Om någon vill be mig skärpa mig och säga att sluta va så känslig, skyll dig själv att du inte bara skakade av dig det etc -- nä tyvärr, funkar inte så enkelt.. :/ )
Han var ung och kaxig. Jag fick besked av barnmorska att anmäla honom till den där nämnden där man meddelar om brister och fel i vården. Men. Jag orkade inte. Mentalt ville jag bara glömma allt asap. Inte återuppliva ångesten. Och nu känns det som att det är alldeles för sent. 1.5år efteråt. Synd.