• Anonym (undrar)

Relationsstatus på facebook

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Relationsstatus på facebook
  • Anonym (XXX)

Det beror på hur personen använder Facebook. Om han använder det nästan enbart för att hålla kontakt med t.ex. professionella, politiska eller intressebetonade grupper och nätverk, så finns det ingen anledning att han ska skriva ut sin relationsstatus. Den har ju inte med ämnena som diskuteras att göra. (Om han inte börjar flirta med kvinnorna i någon av grupperna förstås!)

Men om han /även/ använder det för kontakt med IRL-vänner, släktingar och bekanta, och pratar och skojar i största allmänhet, så tycker jag att det är konstigt om han inte skriver ut i sin relationsstatus att han har ett förhållande, om det är så att han har det. (Däremot behöver han inte skriva ut att han är singel, om han inte vill det, för det angår ju egentligen inte vännerna o.s.v. heller.) Det är även konstigt, om en man visar upp stora delar av sitt privatliv i ord och bild - men inte nämner ett ord om sin partner, eller ett enda tecken som visar att det bor en kvinna i hans hem. 

Jag tänker, att det måste vara sårande för flickvännen, om han inte vill visa upp att hon finns. Som att han skäms för henne. Eller kanske, i värsta fall, att han till och med hoppas att någon ny kvinna ska ta kontakt...  

• Anonym (Sofia)

Jag tycker det är viktigt. Dels för att när det står att jag är singel eller ingen relationsstatus så är jag bombaderad med inviter från män, t o m gifta ex skickar förfrågningar till mig trots att de är gifta och har 5 barn. Jag vill fylla i "i ett förhållande" för att skydda mig från alla andra män. Dessutom så tycker jag att vara i ett förhållande är något väldigt stort man uppnått, så om man är en person som lägger upp att man kör en ny Porsche så är det mer imponerande att lyckats med att vara i en bra relation med tanke på att det är långt ifrån alla förunnat. Så om någon skryter om annat, materiella saker så är det mer skrytsamt att lägga upp "i en relation" med någon, tycker jag. Annars tror folk att han är en insel som aldrig får ligga

• rocker

Min sambo har inga sociala medier alls. Jag har fb och har skrivit i att jag är förlovad men jag kan ju inte tagga med vem men det gör inget. Han är med på en del foton och de som känner mig irl känner ju honom också.

• rocker

Min sambo har inga sociala medier alls. Jag har fb och har skrivit i att jag är förlovad men jag kan ju inte tagga med vem men det gör inget. Han är med på en del foton och de som känner mig irl känner ju honom också.

• Anonym (När man var ung)

Sånt där kändes viktigt när jag var yngre och använde Facebook på ett annat sätt. När jag skaffade Facebook var jag tonåring och helt uppe i mig själv, så som många tonåringar är, då fyllde jag i allt som gick. Sen dess har jag vuxit upp och Facebook har mer blivit en kanal att dela med sig av livet till släktingar på långt avstånd samt att jag använder det för grupper och messenger.

Nu ska vi separera och det känns som att jag ändå måste göra något. Det verkar konstigt att visa oss som gifta när vi inte är det. Jag tror det mest odramatiskt är att ta bort statusen helt så att ingen får några notiser om det. I framtiden kommer jag fortsätta hålla det gömt så att man slipper att ens tänka på sånt här i framtiden.

• Anonym (XXX)
    smulpaj01 skrev 2020-04-27 10:10:04 följande:

Senare har han ändrat profilbild till en bild på oss tillsammans vilket har gillats av alla hans vänner utom en del av hans s.k "tjejkompisar", så nu vet jag vilka som vill vara mer än bara vän med honom

Men nu skojar du väl? Om man får mycket i sitt flöde, så hinner/orkar man inte se allting och reagera på allting. Jag hoppas verkligen att det inte finns människor där ute, som drar slutsatser om mig beroende på vilka poster och foton jag INTE gillar...
  • Anonym (Blåbär)

Men det ligger en sanning i att det finns tjejer som inte gillar att han är i en relation och deras gemensamma bilder och självklart vice versa. Men så är det alltid.

Bruden som alltid hoppas :D

Min fästman lägger ut allt på sin fb så det blev väl rätt så naturligt att vår relation också kom med på fb. Nu har vi har hela släkten och våra närmaste vänner på fb också så självklart en relation.

Jag vet från gamla tjej kompisar när man var yngre där de hade dejtat killar som vägrar lägga ut sin relation på fb. Det visade sig att det fanns tjej kompisar i deras vänlista som inte gillade det och killen som ville ha alla dörrar öppna hade uppenbart nån slags relation med dem. Så ja ni förstår säkert varför han inte ville.

Jag själv skaffade fb för att hålla kontakt med vänner i Australien när jag bodde där.

Är man nu sån att man aldrig använder fb så är det väl också rätt så naturligt att man inte bryr sig om fb och relations status osv.

Vi alla använder fb av olika skäl och visa inte alls.

• Anonym (XXX)

Jag har faktiskt en FB-vän som är gift (jag vet det att jag känner honom från ett IRL-sammanhang) som inte har någon relationsstatus, och aldrig med ett ord har nämnt att han har en fru. Inga bilder på henne heller, fast han lägger upp bilder på massa andra människor han umgås med - dottern (men inte styvsonen, han nämns aldrig heller), arbetskamraterna, båtklubben, jaktlaget o.s.v.. Och även bilder på huset, trädgården och dottern.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och jag skulle inte vara glad om jag var frun! 

Ännu mer konstigt blev det, när någon skrev något om frun i en kommentar (helt neutralt, inget anklagande eller negativt), och han tog bort kommentaren. Då undrar man vad han är ute efter? Att ha alla dörrar öppna, som någon skrev ovan? Eller skäms han för frun (och styvsonen) av någon anledning? Kan det vara för att hon är ukrainska (ev. en "postorderfru", fast jag vet inte det)?

• Anonym (Angelica)
    Anonym (Blåbär) skrev 2020-04-27 03:33:08 följande:

Jag och min fästman har en relations status på fb. Antar det var så de flestar gjorde när vi sågs. så vi gjorde likadant. Rättare sagt min fästman ändrade sin status till 'i relation med mig' jag bekräftade. Men jag hade ingeting emot det. Vi har våra familjer och närmaste vänner där och de har detsamma på sin sida. Så tänkt inte så mycket på det.

Men varför skulle man inte vilja ha sin relations status på social media som då fb?

Skäms du?

Eller har du ett argt ex?

Om du inte använder social media så är det väl inte konstigt men om du är inne på din sida varje dag? Varför inte?

Folk skriver in var de bor, var de jobbar och telefon nr. De lägger ut bilder på familjemedlemmar, vänner, hunden, bilen mm.

Och ibland även vilka deras föräldrar är och syskon och även kusiner med en direkt länk till deras sida från din sida där det står 'Visa din info. Så varför inte din relation?

Dels vill jag inte att facebook och deras samarbetspartners ska ha den infon lättillgänglig och dels gillar jag inte uppmärksamheten man får när man byter relationsstatus. Sen har jag även råkat ha en otäck stalker bland mina fb-vänner och var då glad att relationen inte var omedelbart synlig när hon började vända sig emot mig.
    Våra vänner och familjer vet och avlägset bekanta på fb som kollar igenom våra fotoalbum förstår också. Det räcker. Random snubbar som börjar skriva till en blockar jag bara.
Svar på tråden Relationsstatus på facebook