• Anonym (undrar)

Relationsstatus på facebook

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Relationsstatus på facebook
  • smulpaj01
    Anonym (XXX) skrev 2020-04-27 13:44:16 följande:

Men nu skojar du väl? Om man får mycket i sitt flöde, så hinner/orkar man inte se allting och reagera på allting. Jag hoppas verkligen att det inte finns människor där ute, som drar slutsatser om mig beroende på vilka poster och foton jag INTE gillar...

Ha ha...men nej jag skojar inte. Det är 2 tjejer som är ganska aktiva på fb och gillar allt han lägger ut där. (det är rätt sällan dock men ändå) Jag har träffat båda, den ena var väldigt trevlig och gav mig många komplimanger (hon är bi så det kanske var därför?), den andra var väldigt VÄLDIGT otrevlig mot mig och klängde på honom så mycket så det kändes pinsamt för mig. Så jag VET att dem (i alla fall nr 2) gärna vill mer med honom och inte gillar detta. När han levde med exet var han mer tillgänglig för dem, nu vill han bara vara med mig.

Jag förstår hur du menar och så är det såklart inte i vanliga fall, jag har ingen koll på vem som gillar vad men detta blev så tydligt eftersom han (som sällan skriver på fb) har lagt ut 4 poster om mig och dessa är de enda de här tjejerna inte har gillat. Hade lite tråkigt en dag såhär i corona tider och kollade det.
  • smulpaj01

Ett ex till mig vägrade ha annan relationsstatus än singel trots att vi var sambo. Han skyllde på att han kunde förlora kunder på det. Han var PT. Så j*kla löjlig ursäkt och ja, han var garanterat otrogen mot mig. Tjejer messade honom alla tider på dygnet. Det var en mycket usel och som tur är kort relation.

• Anonym (V)

Personligen ändrade bara till gift.

Men alla gör som de vill.

• TriC
    Anonym (undrar) skrev 2020-04-27 11:31:58 följande:

Min kille och jag har varit tillsammans under våren/vintern bara, men dejtat i snart ett år. Har står fortfarande som singel på fb, jag hade ingen relationsstatus synlig innan, så har inte ändrat något. Han har över tusen fb-vänner som jag naturligtvis inte vill ska tro att han är singel, de flesta är jämngamla med oss och inte släkt eller nära vänner. Vi har egentligen aldrig pratat om statusen på fb, jag har bara sagt en gång att jag tyckte det var jobbigt, men har lägger liksom aldrig upp något och gillar typ ingenting. Det senaste inlägget han är taggad i är från 2016... Så jag vet inte hur jag ska göra. Han är liksom online hela tiden för messenger och han är ju "aktiv" så att säga att han scrollar flödet ibland. Jag vill inte sabba något genom att vara be honom ändra - samtidigt som det inte känns bra för migRynkar på näsan

Fråga honom varför han påstår sig vara singel på Facebook. Om han säger att det är oviktigt vad som står där så fråga varför det i så fall var viktigt att en gång i tiden ange "singel". 
    Du kan faktiskt vara lite tuff och säga att om man vill vara din pojkvän så kan man inte samtidigt visa för onlinevännerna att man är singel. 
    Om han vägrar ändra (eller ha bort sin status helt) så är ju frågan hur viktig du egentligen är för honom.....
  • Anonym (Oviktigt)
    Anonym (XXX) skrev 2020-04-28 11:51:39 följande:

Jag har faktiskt en FB-vän som är gift (jag vet det att jag känner honom från ett IRL-sammanhang) som inte har någon relationsstatus, och aldrig med ett ord har nämnt att han har en fru. Inga bilder på henne heller, fast han lägger upp bilder på massa andra människor han umgås med - dottern (men inte styvsonen, han nämns aldrig heller), arbetskamraterna, båtklubben, jaktlaget o.s.v.. Och även bilder på huset, trädgården och dottern.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och jag skulle inte vara glad om jag var frun! 

Ännu mer konstigt blev det, när någon skrev något om frun i en kommentar (helt neutralt, inget anklagande eller negativt), och han tog bort kommentaren. Då undrar man vad han är ute efter? Att ha alla dörrar öppna, som någon skrev ovan? Eller skäms han för frun (och styvsonen) av någon anledning? Kan det vara för att hon är ukrainska (ev. en "postorderfru", fast jag vet inte det)?

Eller så kan det ju vara att frun inte vill synas på sociala medier pga någon anledning ?

Och mannen tog bort kommentaren pga respekt för frun?

Kan givetvis ha fel
  • Anonym (När man var ung)

Jag har faktiskt en FB-vän som är gift (jag vet det att jag känner honom från ett IRL-sammanhang) som inte har någon relationsstatus, och aldrig med ett ord har nämnt att han har en fru. Inga bilder på henne heller, fast han lägger upp bilder på massa andra människor han umgås med - dottern (men inte styvsonen, han nämns aldrig heller), arbetskamraterna, båtklubben, jaktlaget o.s.v.. Och även bilder på huset, trädgården och dottern.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och jag skulle inte vara glad om jag var frun! 

Ännu mer konstigt blev det, när någon skrev något om frun i en kommentar (helt neutralt, inget anklagande eller negativt), och han tog bort kommentaren. Då undrar man vad han är ute efter? Att ha alla dörrar öppna, som någon skrev ovan? Eller skäms han för frun (och styvsonen) av någon anledning? Kan det vara för att hon är ukrainska (ev. en "postorderfru", fast jag vet inte det)?

Det kan vara som du säger, men det kan ju också vara ett önskemål från frun? Kanske har hon skyddad identitet, ett farligt ex i bagaget som hon inte vill ska få info om henne? Eller någon annan anledning som gör att hon inte vill synas eller bli nämnd? Aq

Jag har t ex en bekant som arbetar med brottslingar som är mentalt sjuka. Hon undviker alla sociala medier och vill inte att hennes namn eller bild ska vara lättillgängliga online.
  • Anonym (När man var ung)
    Anonym (Oviktigt) skrev 2020-04-28 14:50:05 följande:

Eller så kan det ju vara att frun inte vill synas på sociala medier pga någon anledning ?

Och mannen tog bort kommentaren pga respekt för frun?

Kan givetvis ha fel

Oj sorry. Såg inte att du redan skrivit samma sak.
  • Anonym (X2)

Min man har FB men inte jag. Jag vill inte vara med på bild, så han lägger inte ut bilder på mig, men gör det med barnen eller andra han känner. Tycker inte att det är konstigt alls.
  • Anonym (Den onda styvmodern)

Varför är det så konstigt att man inte nämner styvsonen? Det skulle jag aldrig göra någonsin på min Facebook, jag gillar honom inte för fem öre och behöver inte ha med honom att göra. Jag tummar upp och kommenterar min mans inlägg, men inte när de involverar hans son.
  • Anonym (qwerty)

Min ex-man hade inte FB och har väldigt hög integritet och är väldigt privat. Googlar man honom dyker det upp en gammal bild från ett företag där han jobbade förut samt ett citat från en artikel där han blev intervjuad. That's it. Han har lyckats ducka undan allt annat. Självklart respekterade jag det när vi var gifta. 

Jag satte status som Gift när jag skaffade FB. Vilket sen var jättejobbigt att behöva ändra till Singel när vi skilde oss. Nu har jag ingen status alls. Kommer heller aldrig att lägga in igen. Min nuvarande pojkvän kommenterade det, men jag sa bara som det var. Jag vill inte skylta med det på FB där jag har 500 vänner, varav en stor del är ytliga bekanta. Vi har heller aldrig taggat varandra i inlägg. Däremot syns vi på bild tillsammans ibland. Han har träffat min familj, mina barn och mina vänner, dvs människor som är viktiga och spelar roll i mitt liv.
  • Anonym (Rökt)

Varför ange om man är singel? Och när man är i ett förhållande så anger man det och alla skickar grattis-hälsningar. Efter ett tag så är man singel igen, och då står det singel på ens facebook-sida. Vet inte ens vänner när man är singel eller i ett förhållande? 

• Anonym (släpp det)

Har ingen relationsstatus alls på Facebook, ingen har väl med det att göra. Skulle jag träffa nån så finns det alltså ingen relationsstatus att uppdatera överhuvudtaget. Med andra ord, jag bryr mig inte, det är väl inte en Facebookrelation man vill ha ändå. Simple as that 

• Anonym (Rökt)
    Anonym (släpp det) skrev 2023-06-29 09:25:33 följande:

Har ingen relationsstatus alls på Facebook, ingen har väl med det att göra. Skulle jag träffa nån så finns det alltså ingen relationsstatus att uppdatera överhuvudtaget. Med andra ord, jag bryr mig inte, det är väl inte en Facebookrelation man vill ha ändå. Simple as that 

De som skyltar med det kanske vill att man ska veta när dom är singel, och få förslag.
  • Anonym (Anna)

Gammal tråd som jag skrev i för över tre år sedan då jag var sambo, utan relationsstatus.

Kort senare bröt vi upp, hade ingen singelstatus då.
    Nu, sedan 5 månader är jag i ett nytt förhållande och har ingen relationsstatus nu heller. Mannen i fråga står som singel och att han bor på en ort han flyttade ifrån för tio år sedan.

Kunde inte bry mig mindre. Dessutom såg jag det inte ens själv, det var en kompis som sa "vet du om att Kalle står som singel på FB?".
    Nej, det visste jag inte men tack för upplysningen. 

Jag kan inte begripa vad det spelar för roll, det måste bara ha med osäkerhet att göra.

Svar på tråden Relationsstatus på facebook