• velvet

13-åring sover med mamma/pappa

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
    En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

• Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa
  • Gusa

Alla barn är olika, en del kan sova i egen säng från start andra inte. Jag har haft barn i båda lägren, däremot så tyckte jag inte att de behövde dela säng utan de fick helt enkelt sova på en madrass på golvet jämte sängen. Oftast så löser det sig själv med tiden och de väljer sin egen säng.

• Less is more

Vi har barn i låg och mellanstadiet som kommer och lägger sig hos oss mitt i natten ibland. Ok tycker

13-åringar tror jag snart avslutar sovandet hos föräldrarna.

• Less is more
    Less is more skrev 2020-04-29 15:11:03 följande:

Vi har barn i låg och mellanstadiet som kommer och lägger sig hos oss mitt i natten ibland. Ok tycker

13-åringar tror jag snart avslutar sovandet hos föräldrarna.

Om man vaknar när barnet/ungdomen kommer kan man gå tillbaka med honom/henne till sin säng, eventuellt prats lite och natta om.
  • Anonym (helvetehäller)

Nej det är inte normalt , men här i sverige så verkar det ju som barnen ska sova brevid tills dom blir ca 35-40 år

I våran säng sover jag och frun hundarna har sina säng katten sover lite vart den vill , och barnen i sina sängar .Vi har lärt barnen tidigt att det går bra att sova i sina egna sängar . Barnet är osäkert och fadern uppmutrtar och förstärker det hela 

• Anonym (otrygg)

Nej, det är inte vanligt om inte barnet är otryggt.

Jag var själv ett väldigt otryggt barn pga bråkig skilsmässa, rädd för mörker och allt möjligt.

Sov bredvid mamma rätt ofta tills jag var 12. Sen sov jag i mitt rum men med lampan tänd. Jag sov alltså med sänglampan tänd tills jag gick i åttan eller nian, då först kunde jag stänga dörren till rummet och ha släckt.

Men ingen vuxen försökte göra något för att hjälpa mig ur det heller, så då är det inte lätt att åtgärda det som blir fel.

Min egen son har sovit i sin egen säng från han var två år och inga problem med det, men så är det lite skillnad på hur vi har betett oss som föräldrar också.

• Anonym (Ylva)

Jag har haft tonårsbarn och jag skulle inte acceptera att en snart 14-åring skulle sova i min säng varje natt. Det låter som att man totalt misslyckats att skapa en grundtrygghet hos sitt barn, en annan provocerande sak att säga är att sonen kanske har fått agera som en partner till sin mamma o pappa efter skilsmässan. Blir lite som en minihusband och det är en roll som barn inte ska ha. Sen så vet inte jag om sonen alltid har sovit hos föräldrarna, har du frågat din sambo om det? Om han inte har sovit med mamma eller pappa förr så kanske det har blivit hans sätt att positionera sig eller sära på er helt enkelt.

Som du hör. Jag skulle inte acceptera det här upplägget och ännu mindre när du inte själv är mamma till honom. Jag själv skulle aldrig acceptera det här från mina egna tonåringar så ännu mindre någon annans.

• Anonym (Ylva)
    Less is more skrev 2020-04-29 15:15:38 följande:

Om man vaknar när barnet/ungdomen kommer kan man gå tillbaka med honom/henne till sin säng, eventuellt prats lite och natta om.

Natta om? Nu ramlar jag av stolen.

Byter du blöja o ger välling på en snart 14 åring också?
  • Less is more
    Anonym (Ylva) skrev 2020-04-29 17:55:04 följande:

Natta om? Nu ramlar jag av stolen.

Byter du blöja o ger välling på en snart 14 åring också?

Jag har ingen tonåring. Mina barn är yngre.

Men du menar att det är dåligt att säga god natt och bara växla några ord om hur han/eller hon har svårt att sova ? Det är det jag menar. Eller du skiter väl i sånt.
  • Anonym (Ylva)
    Less is more skrev 2020-04-29 18:33:19 följande:

Jag har ingen tonåring. Mina barn är yngre.

Men du menar att det är dåligt att säga god natt och bara växla några ord om hur han/eller hon har svårt att sova ? Det är det jag menar. Eller du skiter väl i sånt.

Det var uttrycket jag reagerade på när det kom till tonåringars sovrutiner. Natta om är ett uttryck som jag enbart hört folk använda på små barn.
  • Anonym (Katja)
    Anonym (otrygg) skrev 2020-04-29 17:00:34 följande:

Nej, det är inte vanligt om inte barnet är otryggt.

Jag var själv ett väldigt otryggt barn pga bråkig skilsmässa, rädd för mörker och allt möjligt.

Sov bredvid mamma rätt ofta tills jag var 12. Sen sov jag i mitt rum men med lampan tänd. Jag sov alltså med sänglampan tänd tills jag gick i åttan eller nian, då först kunde jag stänga dörren till rummet och ha släckt.

Men ingen vuxen försökte göra något för att hjälpa mig ur det heller, så då är det inte lätt att åtgärda det som blir fel.

Min egen son har sovit i sin egen säng från han var två år och inga problem med det, men så är det lite skillnad på hur vi har betett oss som föräldrar också.

Jag var ett väldigt tryggt barn. Har aldrig haft problem på några sett alls. Har mycket bra kontakt med mina föräldrar och började studera på annan ort efter studenten. Jag sov bredvid mamma när jag var 12. 
Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa