• velvet

13-åring sover med mamma/pappa

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
    En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

• Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa
  • Anonym (Normal)
    Anonym (Va?) skrev 2020-04-30 09:40:54 följande:

Fast det är inte normalt, en 14-åring är inget barn.

Din 8-åring låter otroligt otrygg, måste vara jobbigt

Barn brukar inte vilja vara ensama när de ska somna, så det är väl inget konstigt att de kommer över när de vaknar på natten. Skulle vara jobbigare att natta om mitt i natten.
  • Anonym (-)

Min 13-åring kommer över till mig nästan varje natt nu. Det har gått i perioder hela hennes liv. Det kan gå ett år när hon sover i sin säng hur bra som helst och så händer något som gör att hon får för mycket tankar och så är det kört igen. Typ när hon fick ett syskon hos sin pappa eller om det hänt något i skolan.
    Jag har försökt vara hård och följt henne tillbaka till sin säng men det har slutat med att ingen av oss sovit istället. Kanske har det varit liknande för din sambo och hans son?
    Kolla om det finns någon anledning till varför det blivit så och börja jobba därifrån är mitt tips! (även om jag inte lyckats så bra själv)
    Min dotter är väldigt trygg annars och har inga problem att sova borta, men när man vaknar på natten och tankarna snurrar är det ju inte alltid superlätt att somna om för en själv heller!

• Anonym (Theådåra)

Min 14årig dotter kommer över ochså det är inge fel

• Anonym (Lina)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 14:23:28 följande:

Min 13-åring kommer över till mig nästan varje natt nu. Det har gått i perioder hela hennes liv. Det kan gå ett år när hon sover i sin säng hur bra som helst och så händer något som gör att hon får för mycket tankar och så är det kört igen. Typ när hon fick ett syskon hos sin pappa eller om det hänt något i skolan.

Jag har försökt vara hård och följt henne tillbaka till sin säng men det har slutat med att ingen av oss sovit istället. Kanske har det varit liknande för din sambo och hans son?

Kolla om det finns någon anledning till varför det blivit så och börja jobba därifrån är mitt tips! (även om jag inte lyckats så bra själv)

Min dotter är väldigt trygg annars och har inga problem att sova borta, men när man vaknar på natten och tankarna snurrar är det ju inte alltid superlätt att somna om för en själv heller!

Anonym (Theådåra) skrev 2020-04-30 16:25:28 följande:

Gissar att ni lever som singlar utan sambos? Då brukar barnet bli som en liten husband/wife. Ta inte in en partner bara...
  • Anonym (-)
    Anonym (Lina) skrev 2020-04-30 16:29:49 följande:

Gissar att ni lever som singlar utan sambos? Då brukar barnet bli som en liten husband/wife. Ta inte in en partner bara...

Jag har sambo sen 7 år tillbaka...
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Theådåra) skrev 2020-04-30 16:25:28 följande:

Inget man själv gör är nånsin fel tydligen.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 17:19:19 följande:

Seriöst? Låter ju helt sjukt
  • Anonym (Lina)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 17:19:19 följande:

Och du sover med din fjortonåring i samma säng? Var sover din sambo då? Vad tycker han om upplägget?
  • Anonym (-)
    Anonym (Lina) skrev 2020-04-30 18:31:08 följande:

Och du sover med din fjortonåring i samma säng? Var sover din sambo då? Vad tycker han om upplägget?

I perioder kommer min 13-åring över, ja. Han sover också i sängen. Hon brukar komma över runt tre-fyra och då makar jag in mig mot mitten och hon ligger på min sida. Det händer ju inte varje natt men någon gång i veckan när hon har oroliga perioder.

Han ser henne som sitt barn också och tycker också att det är rimligare att vi gör så än att ingen av oss tre ska sova.

Självklart pratar vi alla tre om det och försöker hitta lösningar för att hon ska kunna sova hela natten i sin säng men det går ju inte att vara utan sömn hur länge som helst!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (-) skrev 2020-04-30 19:21:57 följande:

I perioder kommer min 13-åring över, ja. Han sover också i sängen. Hon brukar komma över runt tre-fyra och då makar jag in mig mot mitten och hon ligger på min sida. Det händer ju inte varje natt men någon gång i veckan när hon har oroliga perioder.

Han ser henne som sitt barn också och tycker också att det är rimligare att vi gör så än att ingen av oss tre ska sova.

Självklart pratar vi alla tre om det och försöker hitta lösningar för att hon ska kunna sova hela natten i sin säng men det går ju inte att vara utan sömn hur länge som helst!

Oh boy. Och hon är alltså 14 år?! Hon är ju könsmogen för i helvete. Låt henne sitta vaken på sitt rum en natt så vänjer hon sig nog. Och ge din sambo en stor eloge, fy vad sjuka saker han får stå ut med????
Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa