• velvet

13-åring sover med mamma/pappa

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter gällande detta.

Min sambos 13-åring (fyller 14 i år) kommer ofta över på natten och sover med sin pappa. Jag vet att han även gör det med sin mamma när han är hos henne.

Detta känns främmande för mig, jag tänker att när man kommit in i puberteten så är det ganska naturligt att man vill ha lite space och inte ligga sova med pappa/mamma?

Min sambo säger att detta är helt normalt och att alla andra han pratat med som har tonårsbarn resonerar på samma vis.

I vilket fall som helst så låter jag givetvis min sambo bestämma vad han anser vara bäst för sitt barn, men det gör mig irriterad att han får mig att känna mig totalt fel i min känsla av det hela.

Jag har själv två barn, 8 och 4 år, kanske bör tilläggas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 14:19
    En annan fråga, kan ni som inte tycker att detta känns helt bekvämt/?normalt? skriva om ni själva har eller har haft tonårsbarn. Detta brukar nämligen min sambo använda sig av som argument, att jag kommer att ?förstå? när jag själv har tonårsbarn.

• Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-04-29 17:51:57 följande:

Jag har haft tonårsbarn och jag skulle inte acceptera att en snart 14-åring skulle sova i min säng varje natt. Det låter som att man totalt misslyckats att skapa en grundtrygghet hos sitt barn, en annan provocerande sak att säga är att sonen kanske har fått agera som en partner till sin mamma o pappa efter skilsmässan. Blir lite som en minihusband och det är en roll som barn inte ska ha. Sen så vet inte jag om sonen alltid har sovit hos föräldrarna, har du frågat din sambo om det? Om han inte har sovit med mamma eller pappa förr så kanske det har blivit hans sätt att positionera sig eller sära på er helt enkelt.

Som du hör. Jag skulle inte acceptera det här upplägget och ännu mindre när du inte själv är mamma till honom. Jag själv skulle aldrig acceptera det här från mina egna tonåringar så ännu mindre någon annans.

Jag sov bredvid min mamma ganska ofta i 12 års åldern och jag var allt annat än otrygg. Sov borta på kollo två veckor som 10 åring så det var inget som hindrade mig i livet. Snarare fick jag trygghet när jag behövde det. Att du kallar det för minihusband/wife är bara konstigt. Snacka om att läsa in saker som hos verkligen de allra flesta inte finns. Bara för att du har ett tankesätt om hur man ska sova betyder det inte att det är det enda rätta.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (??) skrev 2020-04-29 22:18:36 följande:

Om du får det till incestuöst så undrar jag om det inte är du som e sjuk i huvudet?

Vår 12åring kan komma till oss ibland på natten om hon har mardrömmar och det är inget konstigt med det.

Ts nämner en fjortonåring som sover med sin pappa och ja, det tycker jag är snudd på incestuöst. Speciellt konstigt blir det om det är en ny partner som har tagits in i konstellationen. Ts är den ny flickvännen men ska vänja sig vid att pappan och hans fjortonåring vaknar ihop med rufsigt hår och rosiga kinder varje morgon i dubbelsängen?! Urk! Vad fan är det för fel på dagens föräldrar? Ni curlar sönder era tonåringar.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-30 06:40:46 följande:

Fast du är helt fel ute. Man bekräftar inte att det är farligt för att barnet får sova hos föräldrarna. Det leder snarare till värre saker att inte få trygghet hos sina föräldrar.

Det är inte sunt att en snart 14 åring måste sova med nån av sina föräldrar varje natt. Trygghet ska föräldrar ge sina barn men om man inte utvecklar sitt sätt att hantera sina spädbarn eller 14 åring så tror jag att det passar bättre att vissa skaffar sig en bondkatt istället för barn om jag ska vara riktigt ärlig.

Att vara förälder är inte lätt alla gånger och man måste utvecklas och utmana sig själv hela tiden.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-30 06:46:52 följande:

Jag sov bredvid min mamma ganska ofta i 12 års åldern och jag var allt annat än otrygg. Sov borta på kollo två veckor som 10 åring så det var inget som hindrade mig i livet. Snarare fick jag trygghet när jag behövde det. Att du kallar det för minihusband/wife är bara konstigt. Snacka om att läsa in saker som hos verkligen de allra flesta inte finns. Bara för att du har ett tankesätt om hur man ska sova betyder det inte att det är det enda rätta.

Sov du fortfarande i hennes säng när du var 14? Och mammas nya kille hade flyttat in? Jag tycker att det går en gräns för barn i 10-årsåldern någonstans, där är en uppgift som förälder att trygga barnen och visa på att det inte är farligt att sova i egen säng. Som ett led i att trygga barnen till att bli självständiga individer. Samtidigt som man övar dom i att våga sova borta någon enstaka gång, eller åka på kollo som du beskriver. Själv minns jag att jag enstaka gånger sov i min mammas säng upp till nioårsåldern, då jag var extra rädd över något. Helt ok, enligt mig. Men en 14-åring?! Varje natt?
  • Studentpappa

Oavsett hur normalt många FLare tycker det är med halvvuxna barn i samma säng, så borde man ju inte ha några problem att förstå att för en ny partner så måste det ju kännas otroligt obekvämt med en tonåring i sängen?

Jag hade lagt benen på ryggen direkt, våra ungdomstränare i barnens förening är i den åldern och att dela säng med någon av dem skulle kännas helt sjukt för mig.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Lina)
    Studentpappa skrev 2020-04-30 08:36:15 följande:

Oavsett hur normalt många FLare tycker det är med halvvuxna barn i samma säng, så borde man ju inte ha några problem att förstå att för en ny partner så måste det ju kännas otroligt obekvämt med en tonåring i sängen?

Jag hade lagt benen på ryggen direkt, våra ungdomstränare i barnens förening är i den åldern och att dela säng med någon av dem skulle kännas helt sjukt för mig.

Exakt, FL ärlige extremt och föräldrar man frågade runt på stan skulle nog inte svara så här...jag är lärare i skolan och umgås med 14-15 varje dag. Att tänka sig att de sover i samma säng som sin pappa är faktiskt freaky.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Lina) skrev 2020-04-30 08:44:59 följande:

Exakt, FL ärlige extremt och föräldrar man frågade runt på stan skulle nog inte svara så här...jag är lärare i skolan och umgås med 14-15 varje dag. Att tänka sig att de sover i samma säng som sin pappa är faktiskt freaky.

Det låter inte klokt egentligen! Jag tycker att dessa föräldrar borde skämmas ögonen ur sig.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-30 06:40:46 följande:

Fast du är helt fel ute. Man bekräftar inte att det är farligt för att barnet får sova hos föräldrarna. Det leder snarare till värre saker att inte få trygghet hos sina föräldrar.

Man kan boosta dem med trygghet utan att låta dem sova i vuxensängen. Det går utmärkt att göra deras egen säng till en trygg plats från start och få trygga, nöjda barn.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Normal) skrev 2020-04-30 00:12:07 följande:

Jag vet att jag sov hos mina föräldrar året jag fyllde 14, inte ofta men någon gång ibland. Känner mig helt normal.

Själv har jag en snart åttaåring som helst vill sova i min famn för jämnan, men försöker att huvudsakligen natta i egen säng de flesta kvällarna, även om hon nästan alltid kommer intassande under natten. 

Fast det är inte normalt, en 14-åring är inget barn.

Din 8-åring låter otroligt otrygg, måste vara jobbigt
  • Anonym (Anonym4227)

Jag sov jämte mamma fram till jag var cirka 14-15 år. Jag var med om ett sexuellt övergrepp när jag var fem, och ytterligare när jag var cirka 13, och var nog väldigt otrygg, eller väldigt trygg hos mamma (som tjej hade det känts lite konstigt att sova med pappa, för oss bägge). Jag fick kanonbra hjälp av typ BUP och mamma och pappa som började betala mig 20 kr för varje natt jag sov i egen säng. Jag förstod ju att det var tvunget att upphöra någon gång liksom. Jag slutade komma efter 10 dagar och har sedan dess alltid sovit själv Glad

Lycka till!

Svar på tråden 13-åring sover med mamma/pappa