• Anonym (ts)

    Hur får man vänner

    Min terapeut tycker jag ska skaffa vänner.
    Det är ju jävligt lätt för henne att säga, det är inte hon som är psykiskt sjuk. Hur det ska gå till har inga tips på, bara att jag SKA.

    Jag har depressioner, ångest och panikattacker ibland. Jag är introvert, jag tycker inte om sport eller gå till gymmet, att gå ut och dricka eller sitta i någon park/uteservering har jag aldrig varit intresserad utav.
    Dessutom har jag två små barn och inget annat närverk.

    Så anonyma människor på anonymt forum, några tips på hur jag ska "få vänner för livet" som min terapeut uttrycker det?

  • Svar på tråden Hur får man vänner
  • Anonym (E)

    Arbetar du? Arbetsträning?


    Har du något intresse? hobby? Behöver inte vara sport.

  • Gameofthrones

    Känner du  dig ensam? Vad känner du själv? Vill du ha vän /vänner.
    Som jag förstår dig du har inte socialt nätverk? Jag har få vänner men stor bekantskapskrets. 

    Vill ha det så, jag är väldigt social. Mitt arbete kräver det. Och när jag kommer hem ifrån arbetet så är det bara skönt och vara med familjen. Pratar och ör social med barnen även om jag inte orkar alla ggr. Gör det iallafall. Sen när barnen lägger sig , tittar på Netflix. stänger mitt sovrumsdörr. Är gift också. Vi är himla trötta vissa dgr och det är bara skönt och bara vara, antingen tillsammans, eller varsitt program.

    Känner du dig bekväm och ha vänner? Du ska väl inte göra allt som terapeuten säger? Många människor känner som dig inte har behov utan klarar sig själva. Men det kanske är bra om barnen får ett socialt nätverk?

  • Anonym (bekanta)

    Jag har en bekant som jag lärt känna i den kyrka jag går till. Vi pratar om vad som hänt dem och oss och vad som hänt i kyrkan. Men vi har aldrig gått och fikat eller varit hemma hos varandra eller ringt varandra. Jag har inte hans nummer och har länge varit osäker på vad han heter.

    Vad jag vill ha sagt med det är att vänner inte behöver vara att man bestämmer möten eller bowlar eller nåt sånt.

    Som nån skrev så bör du fundera på vad du gillar. Som förälder har du kanske inte mycket tid men det kan ju vara med barnen också.

  • Anonym (ts)
    Anonym (E) skrev 2020-04-28 19:53:18 följande:

    Arbetar du? Arbetsträning?


    Har du något intresse? hobby? Behöver inte vara sport.


    Föräldraledig just nu. 

    Egentligen inte, gillar filmer och böcker. Inget socialt.
    Har ingen hobby, och känner att jag inte kan komma på något som en skulle fungera med två små.
  • Anonym (ts)
    Gameofthrones skrev 2020-04-28 20:18:52 följande:

    Känner du  dig ensam? Vad känner du själv? Vill du ha vän /vänner.
    Som jag förstår dig du har inte socialt nätverk? Jag har få vänner men stor bekantskapskrets. 

    Vill ha det så, jag är väldigt social. Mitt arbete kräver det. Och när jag kommer hem ifrån arbetet så är det bara skönt och vara med familjen. Pratar och ör social med barnen även om jag inte orkar alla ggr. Gör det iallafall. Sen när barnen lägger sig , tittar på Netflix. stänger mitt sovrumsdörr. Är gift också. Vi är himla trötta vissa dgr och det är bara skönt och bara vara, antingen tillsammans, eller varsitt program.

    Känner du dig bekväm och ha vänner? Du ska väl inte göra allt som terapeuten säger? Många människor känner som dig inte har behov utan klarar sig själva. Men det kanske är bra om barnen får ett socialt nätverk?


    Ja och nej, jag har aldrig haft något emot mitt eget sällskap men det är skört när man står utan nätverk är jag medveten om.

    Jag har 0 vänner. Och därmed inget socialt nätverk.
    Visst vore det säkert gynnsamt för barnen, men det är ju inte alltid man får allt som är bra häri livet.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2020-04-29 14:28:49 följande:
    Föräldraledig just nu. 

    Egentligen inte, gillar filmer och böcker. Inget socialt.
    Har ingen hobby, och känner att jag inte kan komma på något som en skulle fungera med två små.
    Har du möjlighet att gå med någon bokcirkel eller litterär klubb?


  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2020-04-29 15:20:40 följande:

    Har du möjlighet att gå med någon bokcirkel eller litterär klubb?


    Är du intresserad av att ha vänner då ts? Jag är introvert och har inte plats eller behov av vänner i mitt liv just nu, familj och jobb räcker och blir över. Däremot kan det vara viktigt att då ha hobbies. Sy/handarbeta/odling/växter/måla/spela instrument eller vad som helst.
  • Anonym (TaDeLugnt)

    Utmana dig själv först, provat styrkelyftning? Googla på lokala föreningar som kan anordna sådant, pirrande känsla när en stor tyngd bärs upp ovanför ens kropp ????

    Vänner kommer sen liksom dejter om det är intressant likaså, hur som gå ut ur din komfort zon och se ditt mod växa!

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (ts) skrev 2020-04-29 14:28:49 följande:
    Föräldraledig just nu. 

    Egentligen inte, gillar filmer och böcker. Inget socialt.
    Har ingen hobby, och känner att jag inte kan komma på något som en skulle fungera med två små.
    En bokklubb? Då behöver man inte umgås så mycket, alla läser ju på var sitt håll. Men sen möts man ju då och då bara och har något att prata om. 

    Jag är väldigt intresserad av handarbete. Det är lite samma sak. Det finns massor med grupper på nätet där man kan diskutera och ha kontakt, och råkar man sen bo i närheten av varandra kan man ses ibland. Handarbete är meditativt, jag kan verkligen rensa hjärnan när jag gör något, det kanske är bra på flera sätt för dig? Det finns forskning på att man blir lugnare och mår bättre när man till exempel stickar. Tror det räcker med att sitta bredvid någon som gör det. 
    www.expressen.se/halsoliv/halsa/5-halsosamma-skal-att-borja-sticka/

    Sen kan jag verkligen rekommendera odling. Jag har en kolonilott. Odlingssäsongen börjar redan i februari för mig då jag börjar så frön. Också väldigt avslappnande att gräva och fixa på lotten, och trevligt att småprata lite med folk i föreningen. Byta en planta eller lite frön med varandra. Har man inte ett lott kan man ändå odla, och det finns så klart massor med forum och liknande på nätet där man kan få kontakt med andra människor med samma intresse. 
  • Anonym (Ensam)

    Känner igen mig i det du skriver (minus barn och make/sambo då). Idag sitter jag själv i min lägenhet och INGEN har hört av sig till mig som det ser ut just nu och jag misstänker hela helgen blir själv.

    hur hittar man vänner under corona tider?

Svar på tråden Hur får man vänner