• Anonym (Arg)

    Gränslösa ex o styvbarn!

    Nu hittade jag äntligen rätt forum till att debattera o diskutera det här ämnet.

    Jag är gift sen några år tillbaks med en man som har en dotter i myndig ålder som lever här varannan vecka fortfarande.

    Hennes o min relation har gått från bra till riktigt dålig tyvärr för jag har känt att hon blir mer o mer manipulativ för varje vecka som går.

    Igår fick jag en flipp. Vi har nämligen varit själva här hemma denna vecka o igår dukade vi upp en massa godsaker, laddade med champagne o satt ute o badade tunna näck bara gubben o jag. Han hade lagt upp en bild om det på sociala medier. Inte på oss men på champagneglas o tapasbrickan.

    En timme efter att den bilden legat uppe så vad händer? Helt plötsligt så dyker hans ex o dotter upp vid badtunnan o ropar heeej o nu vill dottern vara här hos oss. Exet hoppar in i bilen o dottern gapar att hon ska klä på sig bikini o hoppa in i tunnan med oss.

    Min man blev helt ställd o sa åt henne att han visste inte att hon skulle komma o jag blir vansinnig o klär på mig o går o lägger mig. Det här förstörde hela vår kväll!

    Men inte nog om det. Står imorse i köket o kokar kaffe när jag hör nyckeln sättas i dörren. Helt plötsligt står hans jävla ex i hallen o säger att ?bääääbisen fick inte med sig alla sina saker igår?. Jag fick flippen o gapade på henne att lämna ifrån sig nyckel o att det är inte okeeeeej att hon gör intrång i vårt hus, skrek stick härifrån också för jag tappade det helt!

    Nu kan folk tro att jag skämtar o jag önskar att jag gör det men det här hände igår kväll o imorse.

    Nu är det liksom krig men hur ska jag gå till väga?

    Finns det fler som har helt galna ex o styvbarn på halsen som håller på så här? Tänk på att hans dotter är vuxen men går efter frasen bäääääääbis av hans ex.

    Tacksam för respons...

  • Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!
  • Anonym (rrr)

    Jag tänker att dottern behöver hjälp! Det blir nog bara sämre om hon bor hemma hos mamma. Mamman verkar också behöva hjälp, och det här kanske pappan faktiskt borde dra i, när det har lugnat ner sig lite.

    Han hjälper inte dottern genom att bara säga att hon inte får bo hos er längre. Ja fattar att det är en bra lösning för nu, men i längden behöver hon bli en vuxen människa, jobba, flytta till eget. 

  • Anonym (Arg)
    fornminne skrev 2020-05-02 06:27:49 följande:

    Men alltså, vad lever dottern för liv egentligen? Du skriver att hon är över 20 år. Men varken jobbar eller pluggar? Har hon kompisar? Hon låter ju helt förstörd. Det där gränslösa beteendet hade inte varit ok om hon hade varit 18-19 år heller. Däremot lite mer förståeligt att inte stå på egna ben än. Men nu... Ska hon leva på mamma och pappa hela livet? Aldrig flytta hemifrån?


    Jag ska ärligt talat säga att jag personligen tycker att hon är väldigt speciell! Kritik jag haft mot min man är att jag inte tycker att hon är uppfostrad överhuvudtaget!

    Mina ungar har varit hemskt uppkäftiga o gett mig huvudvärk måååååååånga många många gånger men när det har funnits folk som kommit utifrån så har de varit extremt artiga och trevliga. Skillnaden här tycker jag är att min man gärna skröt om hur hon aldrig skulle kalla honom för fula saker! Kanske inte men hon hälsar knappt på andra människor än honom också.

    När vi reste med barnen när de var yngre så försökte mina barn alltid bjuda med henne om det var nåt kul som hände i stan men hon sa alltid nej. De stack iväg o hon skulle sitta och hänga med oss och lite så har hon varit under alla år.

    Samma här hemma. När mina barn flyttade hemifrån så försökte jag iallafall få ner henne på källarvåningen där hon skulle haft egen ingång, eget badrum kök o sovrum. Är som en liten lägenhet o om man ska ha vuxna barn hemma så vill man ha lite eget space men det vågade hon inte utan hon envisas med att bo på samma våningsplan som oss även som 20 plus.

    Hon har aldrig jobbat o pluggar på distans har hon gjort men min man har resurser så hade hon velat så hade hon kunnat både plugga o resa utomlands om hon velat men inte då!

    Jag tycker att glöden saknas helt och hon är inte min typ av personlighet om jag säger så! Nu hoppas jag iallafall på att vi kan få satsa lite på vår relation i lugnan ro.

    Nån gång i livet ska man väl få göra det med med gott samvete!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (tragiskt) skrev 2020-05-02 06:51:47 följande:

    Man håller inte på med vv-boende när man är 18-19 år heller. Äldre tonåringar kommer och går som de vill, dock inte på det där gränslösa sättet. Och styvdottern är inte tonåring, hon är vuxen. Hon borde naturligtvis flytta hemifrån, särskilt om det finns ekonomi till det. Samt försörja sig själv. Och vilken vuxen kvinna dyker upp och vill hoppa i badtunnan med sin pappa och styvmamma? Låter helt sjukt.


    Haha jag håller med dig! Hade aldrig hoppat i nån badtunna med mina föräldrar om de satt där för lite romantik en helg.

    Fast det där förvånar mig ändå inte för så har det alltid varit! Sitter vi själva framför tv-n en lördag med ostbricka o vin så blir hon kränkt om inte hon blivit tillfrågad att sitta med!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Emm) skrev 2020-05-02 07:35:13 följande:

    Låt dottern behålla nyckeln ett tag till. Installera larm så snart hon åkt till mamman nästa gång men vänta med att sätta upp larmdekalerna. Wolla! Nästa gång exet går in med nyckeln när ni inte är hemma får hon ett tjutande larm i örat och larmuttryckning/Securitas på sig. Oj, vad pinsamt det blir för henne. Sedan har ni bevis/vittne och kan polisanmäla henne.


    Hade jag inte varit så less på hela situationen så hade det kanske varit en bra o kul lösning men jag har sagt åt min man att nu är det bra! Hon får inte tillbaks nyckeln o hon får inte längre bo här, förtroendet är förbrukat!

    Även fast han säkert mår sämre än mig över att det blivit infekterat så är vi överens om att nu får det vara bra!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-02 07:49:50 följande:

    Jag får bilden av en oerhört osjälvständig ung kvinna. Pluggar hon? Har hon vänner? Skulle hon, rent praktiskt, kunna klara sig själv ifall föräldrarna plötsligt inte fanns där längre?


    Hon skulle klara sig ekonomiskt så här ska man inte sitta o tycka synd om henne!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (rrr) skrev 2020-05-02 07:51:56 följande:

    Jag tänker att dottern behöver hjälp! Det blir nog bara sämre om hon bor hemma hos mamma. Mamman verkar också behöva hjälp, och det här kanske pappan faktiskt borde dra i, när det har lugnat ner sig lite.

    Han hjälper inte dottern genom att bara säga att hon inte får bo hos er längre. Ja fattar att det är en bra lösning för nu, men i längden behöver hon bli en vuxen människa, jobba, flytta till eget. 


    Förr när hon blev myndig så hade jag hellre sett att hon bott hos oss på heltid än varvade varannan vecka som hon självmant gjort! Hon har färgats för mycket av sin morsa!

    Han får gladeligen hjälpa henne bäst han vill men det här ska inte längre vara hennes permanenta bostad.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Arg) skrev 2020-05-02 08:27:10 följande:
    Hon skulle klara sig ekonomiskt så här ska man inte sitta o tycka synd om henne!

    Att hon har pengar har jag förstått, och jag argumenterar absolut inte för att hon ska få flytta in hos er igen. Men jag undrar om hon vet hon hur man gör när man lever ett vuxenliv? Det kanske inte är en egen lägenhet hon ska ha utan ett stödboende?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-02 08:52:20 följande:

    Att hon har pengar har jag förstått, och jag argumenterar absolut inte för att hon ska få flytta in hos er igen. Men jag undrar om hon vet hon hur man gör när man lever ett vuxenliv? Det kanske inte är en egen lägenhet hon ska ha utan ett stödboende?


    Det är nåt som föräldrarna får ta i isåfall. Samtidigt så tycker ju inte jag att resurserna ska läggas från skattebetalarna på bortskämda vuxna som inte vill bli självständiga men det är min spontana åsikt.

    Har dålig koll på hur ett stödboende funkar så ska inte uttala mig men jag tror mest att min man skulle se det som att jag var elak om jag föreslog nåt sånt.

    Tack för ett bra tips iallafall. Alla tips förutom att hon flyttar hem hit igen är bra.
  • Anonym (...)

    Fattar inte hur du stått ut. Ni har ju varit tre i erat äktenskap..

  • Anonym (Arg)
    Anonym (...) skrev 2020-05-02 10:23:11 följande:

    Fattar inte hur du stått ut. Ni har ju varit tre i erat äktenskap..


    Fyra om vi ska vara helt ärliga!

    Det fattar inte jag heller! Mycket av drivmotorn har varit att man väntat in att barnen ska bli vuxna. Sen så hade det inte funkat om min man än idag hade varit lika fjantig med henne som han var när hon var yngre, då hade jag inte stått ut.
Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!