• KattmannenÅtervänder

    Hur skall jag försörja mig?

    Hejsan!


    Detta är min situation just nu. 

    - Gått lång utbildning, men kommer inte kunna få arbete med den förens 
    min slutuppsats är klar. Jag sitter hemma och skriver den nu. Blir klar till spetember typ. 

    -Kan inte knega för är riskgrupp. 

    -Har levt på sparade pengar, men de är snart slut. 

    - Har inte arbetat sammanhållet tillräckligt lång tid eller tillräckligt nyligen för A-kassa. 

    Hur skall jag betala min hyra liksom...

    Ps. Jag är ingen drulle, men just nu är det lite knepigt. 
    MVH!!

  • Svar på tråden Hur skall jag försörja mig?
  • Jemp
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-01 18:03:07 följande:

    Ok, men nu är ju situatione som den är. 

    Jag är student och när jag inte är det längre så är problemet borta för då jag jag jobb och lön direkt. 

    CSN är slut pga. lång utbildning. 

    Vad skall jag göra?

    Det hade de inte tänkt på de där som stiftade lagarna. 


    Tänkt har de nog gjort ärligt talat. Satt en gräns för hur länge det är rimligt att få (och få låna) skattepengar för studier. Om man byter utbildning, till ett långt program, kan det bli problem ja. Hur var din plan?

    Vad pluggar du? Iom att du så snart är klar borde du väl kunna få nåt sommarjobb?

    Coronan finns ju mycket möjligt kvar även i september. Men finns som sagt ännu inget beslut om ersättning för riskgrupper att vara hemma.
  • Spanguolis

    Börja med a-kassan, tiden är förkortad så du behöver inte betala i 12 mån längre. Tror det var 3-4 som räcker nu.

    Kontakta hyresvärd om du kan få tillfällig stopp på hyran tills du står på benen igen. 

    Börja jobba, spara, sälj skräp du har hemma. 


  • möjligt
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-01 20:50:35 följande:

    Vill inte säga precis vad, men utbildningstiden överskrider de 12 terminer man får csn för. 


    Har PMat
  • Isabellisen

    Med CSN är du ju beviljad ett visst antal terminer på högskolenivå och sedan ytterligare ett antal terminer på gymnasienivå. Om du inte studerat på komvux tidigare så har du kvar möjlighet att låna på gymnasienivå.

    Du skulle då kunna söka kurser på gymnasienivå t.ex. på folkhögskola och söka CSN för de kurserna. Söka någon lätt eller rolig kurs som du kan klara utan alltför mycket arbete och du kan fortsätta få CSN.

  • KattmannenÅtervänder
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-01 18:03:07 följande:

    Ok, men nu är ju situatione som den är. 


    Jag är student och när jag inte är det längre så är problemet borta för då jag jag jobb och lön direkt. 


    CSN är slut pga. lång utbildning. 


    Vad skall jag göra?


    Det hade de inte tänkt på de där som stiftade lagarna. 


    VAd är SGI?
  • KattmannenÅtervänder
    riversnroads skrev 2020-05-01 16:00:38 följande:

    Man gör en individuell bedömning i varje enskilds ansökan. Om det är stor brist med lägenheter på bostadsmarknaden i den kommun du bor i så blir det lite tokigt om du måste sälja lägenheten och försätt dig i en svårare situation. Men å andra sidan, är lägenheten värd ett antal miljoner och du går plus..ja, kanske. Du måste lämna in underlag från banken gällande lägenhet i varje fall. Kraven är höga för att det är skattepengar och sista anhalten, ekonomiskt bistånd.


    Jag har ingen lägenhet. Bor hos morsan tillfälligt. Jag kommer inte dö, men jag vill vet hur det här fungerar. Har ny 0 inkomst. Maten kommer ju ta slut etc...


    "Sista anhalten". 


    Det verkar inte finnas några anhalter före...

  • möjligt
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-05 00:32:13 följande:

    Jag har ingen lägenhet. Bor hos morsan tillfälligt. Jag kommer inte dö, men jag vill vet hur det här fungerar. Har ny 0 inkomst. Maten kommer ju ta slut etc...

    "Sista anhalten". 

    Det verkar inte finnas några anhalter före...


    Fast har du pluggat upp alla dina poäng så har du ju haft 6 år på dig, även att planera. Har du inte tagit något lån? För om du bor hemma hade du ju i så fall haft god marginal att spara. Du säger att du lever på sparpengar så då har du pluggat ännu längre?

    Finns ganska många anhalter innan försörjningsstöd men de kräver ju att individen faktiskt själv anstränger sig, i god tid.

    Vad är det för riskgrupp du är i? För många av de sjukdomar som nämns är främst riskgrupper i kombination med hög ålder och du verkar förhållandevis ung.

    Sen kan du ju redan nu skriva in dig på arbetsförmedlingen och ta det därifrån. Kanske kan du få något sommarvikariat, är ju inte alla jobb som är vård och serviceyrken.

    Om du bor hemma utan hyra så är det ju inte mycket pengar du behöver för att få ihop till mat och mobilräkning.
  • KattmannenÅtervänder
    möjligt skrev 2020-05-05 07:29:11 följande:
    Fast har du pluggat upp alla dina poäng så har du ju haft 6 år på dig, även att planera. Har du inte tagit något lån? För om du bor hemma hade du ju i så fall haft god marginal att spara. Du säger att du lever på sparpengar så då har du pluggat ännu längre?

    Finns ganska många anhalter innan försörjningsstöd men de kräver ju att individen faktiskt själv anstränger sig, i god tid.

    Vad är det för riskgrupp du är i? För många av de sjukdomar som nämns är främst riskgrupper i kombination med hög ålder och du verkar förhållandevis ung.

    Sen kan du ju redan nu skriva in dig på arbetsförmedlingen och ta det därifrån. Kanske kan du få något sommarvikariat, är ju inte alla jobb som är vård och serviceyrken.

    Om du bor hemma utan hyra så är det ju inte mycket pengar du behöver för att få ihop till mat och mobilräkning.

    Jag har studerat längre än 6 år. 
    Jag har en gediden utbildning. 

    Man kan väl inte anstränga sig retroaktivt. Nu är det ju som det är. 
    Skall skattepengarna mest gå till olika byråkraters löner? Jag är själv sosse, men jag fattar inte hur de tänker här. 


    Diabetiker. För övrigt vet de inte ett skit om vilka som far illa. Det finns unga idrottare som dött. Perosner utan sjukdomar. 


    Ett sommarvikariat skulle kunna vara en lösning. Då skall man bara finna ett jobb där man inte behöver umgås med folk alt. jobba hemirfrån. 


    Morsans företag går i konkurs nästa månad. Hon har en klen pension. 


    Din attityd känns överflödig och rigid. 

  • möjligt
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-05 19:18:41 följande:

    Jag har studerat längre än 6 år. 

    Jag har en gediden utbildning. 

    Man kan väl inte anstränga sig retroaktivt. Nu är det ju som det är. 

    Skall skattepengarna mest gå till olika byråkraters löner? Jag är själv sosse, men jag fattar inte hur de tänker här. 

    Diabetiker. För övrigt vet de inte ett skit om vilka som far illa. Det finns unga idrottare som dött. Perosner utan sjukdomar. 

    Ett sommarvikariat skulle kunna vara en lösning. Då skall man bara finna ett jobb där man inte behöver umgås med folk alt. jobba hemirfrån. 

    Morsans företag går i konkurs nästa månad. Hon har en klen pension. 

    Din attityd känns överflödig och rigid. 


    Fast inom de allra flesta utbildningar kan du få olika typer av vikariat eller timmar innan du är helt färdig. Varför inte börja där? För jag antar att det är ett yrke där man inte direkt träffar folk? Annars kommer du ju ha exakt samma problem i September när du är klar. Corona kommer inte att ha magiskt försvunnit till hösten.

    Telefonförsäljare har även föreslagits, behöver du inte träffa något folk.

    Lotta svaret är skaffa ett jobb.

    Visar det sig att du absolut inte kan få ett jobb, försörjningsstöd
  • KattmannenÅtervänder
    möjligt skrev 2020-05-05 19:37:34 följande:
    Fast inom de allra flesta utbildningar kan du få olika typer av vikariat eller timmar innan du är helt färdig. Varför inte börja där? För jag antar att det är ett yrke där man inte direkt träffar folk? Annars kommer du ju ha exakt samma problem i September när du är klar. Corona kommer inte att ha magiskt försvunnit till hösten.

    Telefonförsäljare har även föreslagits, behöver du inte träffa något folk.

    Lotta svaret är skaffa ett jobb.

    Visar det sig att du absolut inte kan få ett jobb, försörjningsstöd

    Telefonförsäljarjobb tar emot min moralkänsla. Typ som att bli torsk. 


    Men men, alltså där får man väl betalt provision? Man måste faktiskt lura folk att köpa skiten för att tjäna några pengar väl?

  • Findus12
    KattmannenÅtervänder skrev 2020-05-07 00:23:33 följande:

    Telefonförsäljarjobb tar emot min moralkänsla. Typ som att bli torsk. 


    Men men, alltså där får man väl betalt provision? Man måste faktiskt lura folk att köpa skiten för att tjäna några pengar väl?


    Om du har problem med pengar så kanske man inte har råd att vara så speciellt kräsen?  Jag menar, dessutom så finns även en mängd arbeten där man kan jobba hemifrån till stor del utan problem. Mitt jobb tex, jag jobbar som slutdokumentatör och allt det arbetet går utan problem att göra på distans- liksom en mängd andra jobb där man bara behöver sin dator, telefon och ett internet.
Svar på tråden Hur skall jag försörja mig?