• Anonym (Osäker)

Visst är halva huset mitt?

Jag står inte med på några kontrakt, men finns heller inget äktenskapsförord, så visst är halva mitt? Så som hen pratar låter det som att hen tror att hen kan kicka ut mig och bo kvar som ingenting.

Hur gör man om halva värdet (efter lån) överstiger vad hen kan betala? Kan hen tvingas att sälja?

• Svar på tråden Visst är halva huset mitt?
  • olof 45
    Anonym (JL) skrev 2020-05-05 19:07:58 följande:

Kanske har missat en del, har inte orkat läsa. Så här är det. Flyttade ni in samtidigt? Ja då är allt ert gemensamt, förutom ex gåva till er personligt typ farmors servis el dylikt

Flyttade du in senare än sambon, då är endast det ni köpt efter ditt inflyttningsdatum ert gemensamt. Allt annat är sambons.

Boka tid hos banken, juristen där kan hjälpa dig och förklara hur sambolagen fungerar :) lycka till!

Amatörjurister överallt... Svara inte om du inte har koll. Det är enorm skillnad på sambolagen och äktenskapsbalken, och du blandar friskt. Du hjälper inte ett smack. Och att ha mage att skriva "Så här är det".... När du inte har koll alls? Fattar du inte att du kan orsaka folk skada?
  • olof 45

Kanske har missat en del, har inte orkat läsa. Så här är det. Flyttade ni in samtidigt? Ja då är allt ert gemensamt, förutom ex gåva till er personligt typ farmors servis el dylikt

Flyttade du in senare än sambon, då är endast det ni köpt efter ditt inflyttningsdatum ert gemensamt. Allt annat är sambons.

Boka tid hos banken, juristen där kan hjälpa dig och förklara hur sambolagen fungerar :) lycka till!

Amatörjurister överallt... Svara inte om du inte har koll. Det är enorm skillnad på sambolagen och äktenskapsbalken, och du blandar friskt. Du hjälper inte ett smack. Och att ha mage att skriva "Så här är det".... När du inte har koll alls? Fattar du inte att du kan orsaka folk skada?
  • olof 45

Eller åtminstone läs lite noggrannare... Hon skriver att de inte har något ÄKTENSKAPSFÖRORD. Varför antar du att de bara är sambos?
  • Anonym (K2)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 17:27:10 följande:

Vad har det med saken att göra?

Om han köpte det 15 år innan de ens träffades så är det väl ändå en viss skillnad? Han kan dock inte slänga ut henne oavsett.
  • olof 45
    Anonym (K2) skrev 2020-05-05 19:33:07 följande:
    Om han köpte det 15 år innan de ens träffades så är det väl ändå en viss skillnad? Han kan dock inte slänga ut henne oavsett.
    Och ändå frågade du inte NÄR han köpte huset, utan i vilket syfte han köpte huset... Tror du också snöat in dig på sambolagen...
  • Anonym (Osäker)

Huset köptes många år in i äktenskapet, även om det så vitt jag förstått inte gör någon skillnad till eller från.

Huset har alltid varit vårt, även om det är han som står på pappren. Då sa han att det inte spelar någon roll eftersom vi är gifta, så det var smidigare att bara en av oss åkte dit istället för att behöva dra med alla barnen. Jag trodde också att det var så.

• EnAnonumius
    Maddi skrev 2020-05-05 08:29:23 följande:
    Har han köpt fastigheten innan äktenskapet så är det han, hade han däremot köpt fastigheten efter äktenskapet så hade hälften varit ditt. Om ni inte skrivit något annat.
    Ett förslag..

1 Skapa en flik i Webbläsare:
    Googla; Sambolagen
    klicka på den länken så du får den i fliken.

2 Skapa en ny flik i webbläsaren
    Googla;  Äktenskapsbalken.
    Klicka på länken så du får in den i den andra fliken

3 Läs båda lagarna
    Läs båda lagarna nu ordentligt.. Sitt ned och fundera på vad som står och notera de stora skillnaderna mellan äktenskaps balken och Sambolagen.

Du kommer nu att se att du har gett svar baserat på Sambolagen, och inte Äktenskapsbalken. Även om du skriver i ditt svar "äktenskapet" så saknar ditt svar stöd från Äktenskapsbalken isig ändå.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • olof 45
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 20:16:40 följande:

Huset köptes många år in i äktenskapet, även om det så vitt jag förstått inte gör någon skillnad till eller från.

Huset har alltid varit vårt, även om det är han som står på pappren. Då sa han att det inte spelar någon roll eftersom vi är gifta, så det var smidigare att bara en av oss åkte dit istället för att behöva dra med alla barnen. Jag trodde också att det var så.

Bara han inte också registrerat det som enskild egendom i samma veva? Medans du satt med alla barnen? Är han en hederlig människa?
  • Anonym (Osäker)
    olof 45 skrev 2020-05-05 20:23:58 följande:

Bara han inte också registrerat det som enskild egendom i samma veva? Medans du satt med alla barnen? Är han en hederlig människa?

Nej det har han absolut inte gjort, han skulle aldrig göra så.
  • Anonym (K2)
    olof 45 skrev 2020-05-05 20:13:25 följande:

Och ändå frågade du inte NÄR han köpte huset, utan i vilket syfte han köpte huset... Tror du också snöat in dig på sambolagen...

Oj jisses Amalia, jag ska komma ihåg det till nästan gång, att fråga NÄR.
Svar på tråden Visst är halva huset mitt?