Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 12:27:56 följande:
Med betoning på utnyttja. Här är det inte frågan om att nyttja en förmån...man skall maximera. (Inte konstigt att skatterna är höga)
Kjell2 skrev 2020-05-05 11:39:06 följande:
Rent formellt har den som äger huset ensamrätt att besluta om förändringar, ombyggnad mm.
Finns en del småsaker som vem som får böta om det blir ett miljöbrott kopplat till fastigheten och vem som får lämna formella åsikter om detajplaneändringar, grannars bygglov mm.
Snackar vi om ett gift par som lever sitt liv helt skilt från varandra? I ett tvåvåningshus, där man bor i var sin våning?
I min värld är detta saker som berör båda parter i ett äktenskap/boende tillsammans i en fastighet. Inget av detta gör jag utan att ha en diskussion med min partner först. Det är väl skit samma vem som sätter signaturen.
Fan, när man läser detta börjar man förstå varför allt har blivit så komplicerat.
Ingå inte äktenskap om du inte har en juristutbildning.
I grunden har du rätt, har man varit gifta ett tag finns det oftast ingen större anledning att gå från 100 till 50/50. Finns lite specialfall som gör att det kan finnas en poäng.
Nej, man behöver inte en juristutbildning för att gifta sig, eller bli sambo, men man bör läsa på lite om bodelning, arv mm. Går man in med väldigt olika ekonomi, eller har särkullsbarn, kan det finnas en idé att prata med ett proffs som kan förklara vad som gäller och hjälpa till att fixa så det blir som man vill.