• Anonym (Osäker)

Visst är halva huset mitt?

Jag står inte med på några kontrakt, men finns heller inget äktenskapsförord, så visst är halva mitt? Så som hen pratar låter det som att hen tror att hen kan kicka ut mig och bo kvar som ingenting.

Hur gör man om halva värdet (efter lån) överstiger vad hen kan betala? Kan hen tvingas att sälja?

• Svar på tråden Visst är halva huset mitt?
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 11:18:51 följande:
    För att juristen gör det ni säger  och att det finns andra fördelar med att äga 50/50.
    Som???
    Om det är som ni säger har det ju ingen som helst betydelse mer än att jag bara behöver deklarera halva fastighetens värde..Och det har ju idag liten betydelse.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:31:07 följande:
    Som???
    Om det är som ni säger har det ju ingen som helst betydelse mer än att jag bara behöver deklarera halva fastighetens värde..Och det har ju idag liten betydelse.
    Vid en separation har du inte förstatjing på boendet. Hon har helt andra möjligheter att bo kvar
    Ni kan göra dubbla ROT-avdrag

• Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2020-05-05 11:30:33 följande:
    Och att tillägga. Nu är huset bådas. Innan dess så var det inte det, utan vid dödsfall eller separation, så hade husets värde räknats in.

Jag tror många har svårt att greppa skillnaden mellan ägande och vad som händer vid en separation.
    Och skillnaden???
    Vid en bodelning räknas ju ändå husets värde in oberoende varför.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:31:07 följande:
    Som???
    Rent formellt har den som äger huset ensamrätt att besluta om förändringar, ombyggnad mm.

Finns en del småsaker som vem som får böta om det blir ett miljöbrott kopplat till fastigheten och vem som får lämna formella åsikter om detajplaneändringar, grannars bygglov mm.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:36:33 följande:

Och skillnaden???

Tillsammans med andra tillgångar. Vid t.ex en separation så har båda rätt till huset.

I de allra flesta fall gör det ingen skillnad. Fast om du trillar av pinn, så slipper hon stämpelskatten
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:36:33 följande:
    Och skillnaden???
    Ja, men innan bodelningen äger en huset till 100% och är rent formellt den som bestämmer över fastigheten.  
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2020-05-05 11:39:06 följande:

Rent formellt har den som äger huset ensamrätt att besluta om förändringar, ombyggnad mm.

Finns en del småsaker som vem som får böta om det blir ett miljöbrott kopplat till fastigheten och vem som får lämna formella åsikter om detajplaneändringar, grannars bygglov mm.

Även belåning och där kommer en stor skillnad. Om man är ensam ägare så står man för lånet själv och om det blir separation och huset säljs med minus, så står ägaren ensam med lånet.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 11:35:15 följande:
    Vid en separation har du inte förstatjing på boendet. Hon har helt andra möjligheter att bo kvar
    Ni kan göra dubbla ROT-avdrag
    Wow...Dubbla rotavdrag.
    Vad förstatjingen anbelangar skulle varken hon eller jag ha råd att lösa ut den andre pga den prisstegring som varit i exklusiva områden de senaste 30 åren.
    Enda anledningen jag ser, är att om någon skulle gå bort,att den halva som man äger inte ingår i dödsboet. Men inte heller det spelar någon roll om man inte har särkullsbarn.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-05 10:02:46 följande:
    ...här vill jag lägga till, att den kvinna som tvingar sin man att sälja släktgården för att lösa ut henne, inte nödvändigtvis måste ha varit en "golddigger" från början. Det kan också vara så, att hon tycker att hon har rätt att få betalt för det obetalda arbete som hon lagt ner på gården. Kanske har även hennes pengar gått till renoveringar t.ex.. Det är inte alltid så svartvitt.

Det är främst importfruar som går in i äktenskap med intentionen från början, att bara vara gift de fem åren som krävs för att få ut hälften av allt, och sedan skilja sig. Tror att ytterst få svenska kvinnor är så full i fan i dag (i det gamla fattigsverige kan det ha sett annorlunda ut när mer stod på spel om man blev fattig). 
    Jag tror inte man ska underskatta även svenska kvinnors girighet när det kommer till kritan. Egentligen spelar det ingen roll vad för slags intentioner man hade från början. Det som räknas är vad som händer när det är dags och då tror jag att svenska kvinnor är precis lika giriga som sk "importfruar". När det kommer till stora summor pengar så är det nog ingen större skillnad oavsett nationalitet. 
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:50:19 följande:
    Wow...Dubbla rotavdrag.
    Vad förstatjingen anbelangar skulle varken hon eller jag ha råd att lösa ut den andre pga den prisstegring som varit i exklusiva områden de senaste 30 åren.
    Enda anledningen jag ser, är att om någon skulle gå bort,att den halva som man äger inte ingår i dödsboet. Men inte heller det spelar någon roll om man inte har särkullsbarn.
    Jag kan inte bedöma vad fördelarna för ett 50/50 ägande skulle vara för er. Försöker bara redovisa varför det kan finnas en poäng att göra det.

Vid större ombyggnader är det inte ovanligt att ägandet förändras just för att kunna utnyttja ROT-avdraget fullt ut.
Svar på tråden Visst är halva huset mitt?