Anonym (XXX) skrev 2020-05-05 10:02:46 följande:
...här vill jag lägga till, att den kvinna som tvingar sin man att sälja släktgården för att lösa ut henne, inte nödvändigtvis måste ha varit en "golddigger" från början. Det kan också vara så, att hon tycker att hon har rätt att få betalt för det obetalda arbete som hon lagt ner på gården. Kanske har även hennes pengar gått till renoveringar t.ex.. Det är inte alltid så svartvitt.
Det är främst importfruar som går in i äktenskap med intentionen från början, att bara vara gift de fem åren som krävs för att få ut hälften av allt, och sedan skilja sig. Tror att ytterst få svenska kvinnor är så full i fan i dag (i det gamla fattigsverige kan det ha sett annorlunda ut när mer stod på spel om man blev fattig).
Jag tror inte man ska underskatta även svenska kvinnors girighet när det kommer till kritan. Egentligen spelar det ingen roll vad för slags intentioner man hade från början. Det som räknas är vad som händer när det är dags och då tror jag att svenska kvinnor är precis lika giriga som sk "importfruar". När det kommer till stora summor pengar så är det nog ingen större skillnad oavsett nationalitet.