• Anonym (Osäker)

Visst är halva huset mitt?

Jag står inte med på några kontrakt, men finns heller inget äktenskapsförord, så visst är halva mitt? Så som hen pratar låter det som att hen tror att hen kan kicka ut mig och bo kvar som ingenting.

Hur gör man om halva värdet (efter lån) överstiger vad hen kan betala? Kan hen tvingas att sälja?

• Svar på tråden Visst är halva huset mitt?
  • sextiotalist
    Anonym (jaha) skrev 2020-05-05 11:54:38 följande:

Jag tror inte man ska underskatta även svenska kvinnors girighet när det kommer till kritan. Egentligen spelar det ingen roll vad för slags intentioner man hade från början. Det som räknas är vad som händer när det är dags och då tror jag att svenska kvinnor är precis lika giriga som sk "importfruar". När det kommer till stora summor pengar så är det nog ingen större skillnad oavsett nationalitet. 

Så män kan inte vara lika giriga?

Lite info, det finns kvinnor som har egna tillgångar som de också vill skydda från giriga män.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-05 11:12:44 följande:

Kan tillägga att jag själv för ett antal år sedan skrev över halva fastigheten på min fru med hjälp av jurister, för att hon skulle känna sig trygg. Med detta följde juristarvode, stämpelskatt från tingsrätten osv... Varför var det ingen jurist som talade om att jag inte behövde det eftersom äktenskapsbalken tydligen reglerar detta ändå?

Så länge du är kvar i äktenskapet kan du göra exakt som du vill med det du själv äger, teoretiskt kan du alltså kränga huset och spela upp pengarna om huset är bara ditt.

Äger ni hälften var så går det såklart inte.
  • EpicF
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:29:09 följande:

Låter ju helt orimligt, så man ska tex behöva leva med en misshandlare för att inte förlora massa pengar?

Du begär bodelning i samband med att du flyttar (förmodligen i anslutning till skiljsmässan).
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 11:54:44 följande:
    Jag kan inte bedöma vad fördelarna för ett 50/50 ägande skulle vara för er. Försöker bara redovisa varför det kan finnas en poäng att göra det.

Vid större ombyggnader är det inte ovanligt att ägandet förändras just för att kunna utnyttja ROT-avdraget fullt ut.
    Med betoning på utnyttja. Här är det inte frågan om att nyttja en förmån...man skall maximera. (Inte konstigt att skatterna är höga)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 11:39:06 följande:
    Rent formellt har den som äger huset ensamrätt att besluta om förändringar, ombyggnad mm.

Finns en del småsaker som vem som får böta om det blir ett miljöbrott kopplat till fastigheten och vem som får lämna formella åsikter om detajplaneändringar, grannars bygglov mm.
    Snackar vi om ett gift par som lever sitt liv helt skilt från varandra? I ett tvåvåningshus, där man bor i var sin våning?
    I min värld är detta saker som berör båda parter i ett äktenskap/boende tillsammans i en fastighet. Inget av detta gör jag utan att ha en diskussion med min partner först. Det är väl skit samma vem som sätter signaturen.

Fan, när man läser detta börjar man förstå varför allt har blivit så komplicerat.
    Ingå inte äktenskap om du inte har en juristutbildning.
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-05 12:02:16 följande:

Lite info, det finns kvinnor som har egna tillgångar som de också vill skydda från giriga män.
    Visst har det hänt sådant också i världshistorien. Jag tänker t.ex. på Liz Taylor, som gifte sig med en brevbärare när hon var pensionär och han i 35-årsåldern... Och sedan när de skilde sig, krävde han både att få ut en förmögenhet och att hon skulle betala underhåll till honom fortsättningsvis... Minns inte om han fick igenom de kraven. 

Men i verkligheten omkring mig, tror jag aldrig att jag har sett något sådant, medan jag har sett åtskilliga kärlekstörstande män bli lurade av thailändskor, polskor, ryskor och ukrainskor. 
  • Anonym (jaha)

Absolut, girighet har inga gränser vad gäller kön, nationalitet eller hudfärg.

Men nu råkade ju inlägget jag svarade på handla om just "importfruar", som då förmodligen syftar på kvinnor. Så vi behöver kanske inte göra någon feministisk grej av det, eller?

Dock är det är intressant att det enda du reagerade över var vilket kön man pratar om, men ingen reaktion alls över hur man beskriver kvinnor från andra länder. Är det ok att påstå att utländska kvinnor är giriga men så fort svenska kvinnor nämns så blir det genast en jämställdhetsfråga av det? Är det bara svenska kvinnor som innefattas av jämställdhet?
  • Anonym (XXX)

...och dessutom gifter sig män oftast "nedåt" (eller med en "jämbördig"), medan kvinnor oftast gifter sig "uppått" (eller med en jämbördig). En manlig läkare och en kvinnlig sjuksköterska är drömparet - en manlig flygkapten och en flygvärdinna också. Men en kvinnlig läkare och en manlig sjuksköterska - det har jag aldrig stött på. Inte en kvinnlig flygkapten (jo det finns ett antal) med en steward heller. 

Och de riktigt stora klasskillnaderna, som när en VD plockar upp en söt sekreterare, kassörska, servitris, varietédansös eller nattklubbsvärdinna och gifter sig med - det ser man i princip aldrig med omvänd könsfördelning. Det förekommer helt enkelt inte.

Därför är situationen då en kvinna kan få ut mannens tillgångar vid skilsmässan, för att han äger mycket mer än hon, oerhört mycket vanligare än det motsatta förhållandet.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (jaha) skrev 2020-05-05 11:54:38 följande:
    Jag tror inte man ska underskatta även svenska kvinnors girighet när det kommer till kritan. Egentligen spelar det ingen roll vad för slags intentioner man hade från början. Det som räknas är vad som händer när det är dags och då tror jag att svenska kvinnor är precis lika giriga som sk "importfruar". När det kommer till stora summor pengar så är det nog ingen större skillnad oavsett nationalitet. 
    Varför kan det inte vara kvinnan som har mest pengar i förhållandet?
    Om folk som har pengar låter sina barn ärva kan ju pengarna ha gått till döttrar!
    Jag själv t ex har fått ärva en sommarstuga i skärgården och jag är kvinna, jag har också ärvt en del i en bostadsrätt på söder i Stockholm  (som vi sålde) 
    så jag har ärvt några miljoner, nu är jag redan gift men varför skulle inte lika gärna en man vara ute efter pengar? du kanske har hört talas om sol -solochvårare?
    som lika ofta har varit män men kan lika gärna vara en kvinna.
    Tror du inte att män lika mycket vill ha "rätt" till sin halva när bodelning görs vid en skilsmässa?
    Varför skulle män mer än kvinnor avstå hälften vid en skilsmässa?
    Du utgår ifrån att det alltid är mannen som äger mer än kvinnan och så är det förstås inte.

Jösses vilken hemsk kvinnosyn du har. Man undrar vad för personer du umgås med.
    Jag tror absolut att folk kan uppskatta pengar men att dom flesta skulle vara giriga eller vara ute efter att lura folk på pengar, nej jag tror inte att dom flesta är ute bara efter pengar och bara blir hop med någon  för pengarna, då ska man ha väldigt mycket pengar i så fall och inte bara ha "några" miljoner.
    Visst finns det golddiggers men de flesta gifter sig nog för att dom faktiskt vill vara tillsammans med den personen.
    Visst finns det kvinnor som gärna gifter sig rikt men det finns självklart män som också gärna gifter sig med en rik kvinna.
    Men som sagt för att gifta sig enbart för pengarna ska det vara mycket i så fall, dom flesta är inte så rika.
    Knappast att man gifter sig med någon man inte älskar för en gårds skull.

Sen måste ju förstås "rika" personer kunna gifta sig med folk som har mindre pengar, det är ju inte alltid man blir kär i någon som har samma ekonomi.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-05 12:41:28 följande:

...och dessutom gifter sig män oftast "nedåt" (eller med en "jämbördig"), medan kvinnor oftast gifter sig "uppått" (eller med en jämbördig). En manlig läkare och en kvinnlig sjuksköterska är drömparet - en manlig flygkapten och en flygvärdinna också. Men en kvinnlig läkare och en manlig sjuksköterska - det har jag aldrig stött på. Inte en kvinnlig flygkapten (jo det finns ett antal) med en steward heller. 

Och de riktigt stora klasskillnaderna, som när en VD plockar upp en söt sekreterare, kassörska, servitris, varietédansös eller nattklubbsvärdinna och gifter sig med - det ser man i princip aldrig med omvänd könsfördelning. Det förekommer helt enkelt inte.

Därför är situationen då en kvinna kan få ut mannens tillgångar vid skilsmässan, för att han äger mycket mer än hon, oerhört mycket vanligare än det motsatta förhållandet.

Att du inte hört talas om det innebär inte att det finns

Detta som du påstår inte existerar gör det.

Vår kronprinsessa gifte sig med en gymägare t.ex

Sedan har vi diverse kvinnliga kändisar som har gift sig med unga män, som nog skulle kunna jämföras med servitrisen.
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-05 12:46:55 följande:
    Att du inte hört talas om det innebär inte att det finns

Detta som du påstår inte existerar gör det.

Vår kronprinsessa gifte sig med en gymägare t.ex

Sedan har vi diverse kvinnliga kändisar som har gift sig med unga män, som nog skulle kunna jämföras med servitrisen.
    Victoria hade jag glömt... Ja, hon är ju urtypen för en rik arvtagerska som gifter sig med en "fattig" man. Men detta är mycket ovanligt, det hävdar jag med bestämdhet. 

Om man ser på den riktiga överklassen (de som har gått på Lundsberg, äger Östermalmsvåningar och ärvda gods i södra Sverige, och ofta även är adliga), så brukar mönstret vara så, att männen gifter sig första gången med en ung kvinna från sin egen klass så att säga. Familjerna ska vara lika "fina", ha lika mycket "anor". Med henne skaffar mannen ett antal barn (minst tre), och det är den äldste sonen som mannen får med den hustrun, som ska överta godset, företaget, den adliga titeln etc..

...men i medelåldern kan mannen skilja sig, och gifta om sig med en sexig nattklubbsvärdinna från en arbetarklassfamilj. Dock skrivs det ordentligt med papper först, och hennes barn får ingen tillgång till det som hör adelskapet till.
Svar på tråden Visst är halva huset mitt?