Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

    Hund som "attackerar" förbipasserande

    Ring och anmäl till Länsstyrelsen! Tyvärr finns en risk att inget händer, i mitt område fanns en aggressiv schäfer som ibland kom lös och attackerade och bet flera andra hundar (dock ej människor vad jag vet). Ägaren brydde sig inte ett dugg, flera personer försökte prata med honom och hundägare som ville ha ersättning för veterinärvård när han bitit ryckte han bara på axlarna åt. Han attackerade vår ena hund, en amstaff, två gånger men lyckligtvis blev det inte allvarligt slagsmål utan "bara" lite gruff. Vår hund hade vi då i koppel. Inte jättekul att hamna emellan en stor schäfer och en amstaff som såklart försvarar sig när han blir attackerad..! Schäfern var ökänd i området och diskuterades i lokala facebookgrupper mm. Jag och 2-3 andra drabbade anmälde till Länsstyrelsen efter en sådan facebookdiskussion men inget hände, Länsstyrelsen sa att de behövde fler anmälningar för att agera. Till slut bet den ihjäl någons lilla hund och jag hörde av en annan hundägare att den blivit avlivad, jag har inte sett den sedan dess.

    Länsstyrelsen i ditt län kanske inte är lika slapphänta som här (Stockholm) så anmäl!

    Men det är troligen effektivare att ringa hyresvärden, de kan agera direkt och hota med vräkning eller åtminstone bygga ett rejält staket runt uteplatsen så hunden garanterat inte kommer ut. Självklart ska ni och era barn inte behöva vara rädda och krypa längs väggen varje gång ni går in och ut. Ägaren har strikt hundägaransvar och skyldighet att hålla koll på sin hund men han verkar inte bry sig om det så att prata med ägaren hjälper nog inte ändå. Lycka till och stå på er, filma hunden när den attackerar så kan ni skicka in det till värden och länsstyrelsen också.

  • Silverjenny

    Strikt hundägaransvar har du förresten alltid, även om hunden är på deras tomt. Du har ansvar för att alltid hålla din hund under uppsikt och självklart ska en aggressiv hund inte tillåtas attackera förbipasserande medan de inte ens är ute eller säger till hunden. Det är t.o.m så sjukt att om vår amstaff hade bitit den attackerande hunden så har vi ansvaret för de skador vår hund orsakar, fastän vår hund var kopplad och var den som blev attackerad.

Svar på tråden Hund som "attackerar" förbipasserande