• lindasdadsad

Sveriges Radio SVT vänster vridna?

Lyssnade på vaken i p4 natten mot lördag och då ringde det in en kvinna och skulle önska en låt.
    Programledaren Pamela frågade då vart kvinnan kom ifrån.
    Göteborg sveriges chicago svarade då kvinnan någon självklart pamela låtsades inte höra och kanske hade pamela kommit undan med det om inte kvinnan ytterligare fyra gånger nämnt hur otryggt hon tycker göteborg är.
    För varje gång hon gjorde försökte pamela byta samtals ämne fortare och fortare.
    Jag säger inte att dom skulle haft en lång diskussion om det men pamela kunde väl åtmistionde ställt den självklara frågan tycker du det är otryggt?
    Men Nej hon får inte ställa den.
    Hade kvinnan istället ringt in till ring p1 så hade täppas eller nån ananan där sagt ja det är ju bara din personliga åsikt tack för samtalet och snabbt slängt på luren.

Hur ska man kunna lösa ett problem om man vägrar erkänna att det finns?
    SVT och SR och resten av gammel media och fake news media är som en alkoholist som vägrar erkänna det.

Nyligen gjorde p1 ett program om svergies största media kanal som säger sanningen swebbtv och självklart gjorde p1 ett 100% demoniserings program där dom ljög om precis allt.

• Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?
  • Gasolgrillen
    SVT publicerar namn på dömd M-politiker. Anonymiserar dömd C-politiker (samma brott)
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:53:55 följande:

Lyckas man vinkla ett sådant repotage så har man nog gjort bort sig de luxe.

Men frågan jag ställer till dig är hur ett sånt reportage skulle vara gjort för att vara vinklat. Kan du förklara vilka perspektiv som skulle finnas och/eller saknas? Skälet till att jag frågar är för att jag vill veta vad du menar är vänster, höger och opartiskt. Kan du inte svara på den frågan undrar jag om du vet vad du menar med vänster vinklat över huvudtaget
  • Gasolgrillen
    Padirac skrev 2020-06-04 00:55:39 följande:
    Då EFs intervjuer av GP gör så att han favoriserar vänstern? Tror du att både en statsminister och en journalist skulle riskera sin trovärdighet .. vad berättar detta om dig och dina förutfattade meningar? Finns det något som visar att EF varit partisk? Eller är det enbart misstanken om att det skulle kunna vara då som gör att det är opartiskt? Du måste ha solida belägg och inte misstankar för att visa att opartiskhet faktiskt finns
    Har SVT byggt upp motsvarande relationer med borgerliga statsministrar och därefter låtit samma journalist sköta valutfrågningarna?

SVT's uppgift är att granska makthavarna. Inte att sluta avtal och hoppa i säng med dem.
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:52:29 följande:

Så här rapporterar SVT om mordåtalade S-politikern Det vill säga inte alls. Hur kan det komma sig?

@svtnyheter
    @SVTvnorrland
    #journalistik#opartiskhet Expressen: S-politiker åtalas för mord ?misstänks ha skjutit frun i huvudet
    Varför det inte skett eller skett vet jag inte, men visst publicerar SVT nyheter med S-politiker som döms. Var S-politiker i Skellefteå dömd?

svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sandviken-s-politiker-haktad-bestallde-mord
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 01:00:48 följande:

Har SVT byggt upp motsvarande relationer med borgerliga statsministrar och därefter låtit samma journalist sköta valutfrågningarna?

SVT's uppgift är att granska makthavarna. Inte att sluta avtal och hoppa i säng med dem.

Ja, det är ju klart, en journalist kan ju inte göra två olika jobb utan att blanda ihop dem.. Tänkte inte på det... Dessutom bli ett ju journalisten sosse om denne frågar ut GP. Att jag inte förstod det tidigare..

Om EF inte skött sitt uppdrag med valutfrågningarna ska denne och den som låtit ett annat jobb påverka det naturligtvis kritiseras. Skötte EF sitt jobb med valutfrågningarna eller är det någon som var skitnödig i onödan?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:52:29 följande:

Så här rapporterar SVT om mordåtalade S-politikern Det vill säga inte alls. Hur kan det komma sig?

@svtnyheter
    @SVTvnorrland
    #journalistik#opartiskhet Expressen: S-politiker åtalas för mord ?misstänks ha skjutit frun i huvudet
    Det ser ut som att innehållet du presenterar är kopierat rakt av från efterföljaren till Granskning Sverige, och så undrar du varför det du skriver kopplas till högerextrema och vurmare... Jag är inte förvånad över att kopplingen görs.
  • mari123
    Padirac skrev 2020-06-03 20:05:30 följande:
    Vem i Sverige gillar en president som beter sig som en kränkt 5-åring, som ljuger om media, som twittrar hot och är inblandad i skumraskaffärer, som utnyttjar myndigheter för att underminera politiska motståndare, som skapar osämja och konflikter i sitt eget land och mellan USA och andra länder, skapar handelskrig .. 

Jo, det finns visst några... 
    Jag beundrar honom och han blev ju faktiskt vald till president.
  • klyban
    mari123 skrev 2020-06-04 05:16:14 följande:
    Jag beundrar honom och han blev ju faktiskt vald till president.

Vad har det med alla lögner och missrepresenterande av fakta och göra, där är +18000 nu.
    Eller är du av tanken att trumpen aldrig ljugit eller sagt nått fel?

Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:57:00 följande:
    SVT publicerar namn på dömd M-politiker. Anonymiserar dömd C-politiker (samma brott)

Två höger politiker, hur gör det SVT vänstervridet?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Ripansnabb
    Bjorkeled skrev 2020-06-02 20:52:20 följande:
    Instämmer helt.
    Självklart ska inte public service vara vridet åt något håll.

Varför dessa individer tror att bara för att man påvisar alla de problem med vänstervridningen som PS har så vill man göra ett PS med slagsida åt höger, är för mig främmande.
    För de allra flesta är detta självklart att så inte är fallet.

Rekommenderar ett poddavsnitt med två moderater som analyserar och pratar om bl.a rapporten som diskuterades tidigare i tråden, där det påvisas att PS i poltiska frågor enbart har fällts för GAL/vänster-vinkling i granskningsnämden.
    Det är de första ämnet de börjar prata om (02.55 in). Här är en länk för intresserade:
    play.acast.com/s/godton/tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F636241911
    Kan varmt rekommendera att fortsätta lyssna på avsnittet, de har även en del intressanta inlägg och samtal om våra integrationsproblem.

Om man ändå på ett rent intellektuellt plan vill försöka förstå hur dessa individer i tråden tänker och hur de kan blåneka alla de problem som uppenbarligen finns med svensk public service, måste jag flika in vår gamle vice statsminister Per Ahlmarks bok om vänstern i Sverige. "Vänstern och tyranniet".
    www.adlibris.com/se/bok/vanstern-och-tyranniet-9789177031611

"God historieskrivning borrar djupt där den står, men kännetecknas av tidlöshet. Just en sådan bok är Vänstern och tyranniet. Den är en uppgörelse med kommunismens medlöpare, men missar aldrig målet: det fria samhällets fiender i alla dess förklädnader. Därför är Vänstern och tyranniet lika aktuell i dag som för ett kvarts sekel sedan."

Det är enligt mig dessa meknismer som lever kvar i den mer totalitära vänster som visar sig bland annat här i tråden;
    bluna, förneka, smutskasta. Idelogin och åsiktskorridoren måste försvaras till varje pris.
    Oavsett utfall för befolkningen. I detta trådämnes fall, ett icke oberoende public service.

I den "nya" vänstern som vuxit fram, tydligt förknippade med den så kallade "Generation Snowflake", visas samma typ av agg mot demokrati och öppet samtal.
    Vid ser det vid våra universitet, gymnsieskolor, hos politiker, skattefinanserade föreningar osv.
    Alltid kränka och vill få bort kritiska röster när deras ideologi och världsbild fallerar vid öppna intellektuella diskussioner.
    Dock samma mekanismer som tidigare generationer; blunda, förneka, smutskasta.

Det är samma maskineri som körts igång i andra viktiga samhällsfrågor som invandring, integration, brott och straff, hederskultur, klankultur osv.
    De förödande konsekvenser det har fått för vårt land vet vi alla idag.

Att beskylla och smutskasta högern i allmänhet och sverigedemokraterna i synnerhet för deras egna oförmågor börjar, som jag sade tidigare i tråden, bli ganska tröttsamt.
    Folk har synat bluffen.

Det visar ju endast på det som är så uppenbart för alla som läser förutom dem själva; de har inte mycket att tillföra öppna diskussioner för att lösa samhällsproblem.

Jag påpekar återigen det självklara; internet finns och frodas.
    Vi kan utöva våra demokratiskt rättigheter och samtala med varandra fritt och vi kan hitta information, fakta och röster bortom ideologiska fiter och tidningars självcensur.

De öppna frågorna som jag har ställt tidigare tåls att upprepas:

Återigen; det finns mängder med information, fakta, otaliga exempel och folk (även gamla medarbetare) som uppenbarligen tycker att svensk public service är vänstervinklad.

Tycker ni verkligen inte att det finns några problem med opartiskheten inom svensk public service?
    Den boken skulle många må bra av att ta del av här i landet.

Även jag tycker att kan man inte se de problem public service har med sin "opartiskhet" i vårt land, ja då är man ideologiskt förblindad eller helt enkelt skiter i vilket.
    Det är bara träligt att de få som alltid totalnekar att problem finns så sällan tillför något till diskussionerna, mer än att låtsas som allt är bra då..
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:38:38 följande:
    Första ordet får oftast mannen/kvinnan i studion. Som f.ö alldeles för ofta favoriserar vänstersidan.

Ett exempel:
    "Genom avtalet med Göran Persson har Erik Fichtelius misstänkliggjort sin ställ-ning som oberoende journalist."
    Det var vad jag förstår inte många som anklagade EF för att ha tagit ett vänsterperspektiv i dokumentären i fråga - snarare berömdes EF av högern för den bild av GP som visades, GP själv ska ha tyckt sig vara orätt framställd.

https://web.archive.org/web/20110525023114/http://josefsson.net/artikelarkiv/54-positiv-perssonbild-var-utesluten.html  
Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?