• Anonym (Carro)

Ögonfärg

Hej! Jag har 2 barn och väntar det tredje i slutet av maj. Tycker det är så himla intressant med ögonfärg. Jag själv har blåa ögon men maken har mörkbruna(även hans föräldrar). Trots det har våra två barn blå ögon. Ska bli spännande att se vad trean får för ögonfärg. Vad har ni och era barn för ögonfärg?

• Svar på tråden Ögonfärg
  • Gurkan25

Har tre barn( en född 2017 och enäggstvillingar födda 2019). Var själv blå ögon men sambon samt släkt har bruna. Stora pojken har bruna men de små har blå:

Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (.)

Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.

• Anonym (ED-mamman)
    Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:
    Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.
    Eeh…? En blåögd och en brunögd kan visst få blåögda barn. Får man flera barn blir visserligen de flesta brunögda, men blå ögon- javisst. Har själv vänner med 4 barn ihop där han är brunögd och hon blåögd- 3 barn har bruna ögon, en blå.
  • Anonym (K)

Sov du dig igenom biologilektionerna eller? Klart som sjutton att de kan kan få blåögda barn om pappan har anlag för blå ögon.

Jag har blå, sambon har bruna. Alla våra fyra har bruna ögon. Tror inte att han har blått anlag.
  • Anonym (Det vanligaste klassiska)

Jag har två barn med bruna ögon.Det finns inte ett spår av mina ljusblåa ögon hos dom.Brun vinner inte alltid ,men när det gör det så blir dom riktigt bruna.Även om vi hade skaffat två barn till så skulle det vara samma visa.

• Anonym (Myran)

Hela familjen=blå.

Däremot min pappa har bruna och mamma blå. Vi är fyra syskon där tre har blå ögon och den fjärde gröna.

• Anonym (Mamma till 5)

Jag har grönbruna ögon, maken mörkbruna. Vi har 3 barn med bruna ögon och 2 med blå

• Anonym (Carro)

Jag är säker på att det är han som är pappan, finns inte mycket annat att välja på.
  • Anonym (Pride)

Mina barn har regnbåges färgade ögon

• viseversa

Min mamma har blå
    min pappa har bruna
    jag har bruna
    min bror har bruna

Min sambo har blå
    hans mamma har blå
    hans pappa har blå
    hans 3 syskon har blå

Jag och sambon har 6 barn tillsammans.
    Barn 1 flicka har isblå ögon
    Barn 2 flicka har gråblå ögon
    Barn 3 pojke har klart blå
    Barn 5 flicka har klart blå
    Barn 5 pojke har mörkt bruna
    Barn 6 pojke har isblå.

Så av 6 barn var det bara ett som fick mina mörkt bruna ögon. Alla andra fick blå. Jag har blå anlag från min mamma.

Svar på tråden Ögonfärg