• Anonym (Carro)

Ögonfärg

Hej! Jag har 2 barn och väntar det tredje i slutet av maj. Tycker det är så himla intressant med ögonfärg. Jag själv har blåa ögon men maken har mörkbruna(även hans föräldrar). Trots det har våra två barn blå ögon. Ska bli spännande att se vad trean får för ögonfärg. Vad har ni och era barn för ögonfärg?

• Svar på tråden Ögonfärg
  • Anonym (myself)

Både jag och min man har blåa ögen (bara mina är en aning gråare). Har en dotter och hon har - ett öga som lika blå som pappas och ett öga som är 1/2 pappas färg och 1/2 - min Flört

• LFF
    Anonym (Myran) skrev 2020-05-18 13:02:03 följande:

Fast enligt den kartan borde inte min syster kunna ha gröna ögon, men det har hon. Vår mormor hade gröna , men mamma har blå och pappa har bruna.

Och hela familjen har gjort ancestrys DNA-tester, så inga oäktingar här inte!

Nej, allt förklaras självklart inte men det visar även på att det är lite mer komplicerat med ögonfärg än det man lärde sig i skolan.

Som sagt, det är mer än två gener som bestämmer ögonfärg. Och eftersom din pappa har bruna så kan även din systers gröna vara en mutation av hans bruna.
  • Anonym (.......)

Min farfar har bruna ögon

Farmor blå ögon

De fick fem barn. 3 har bruna ögon. 2 blå ögon.

Min pappa har blå ögon

Min mamma har blå ögon

Jag har gröna ögon med gulbruna inslag

Min bror blå ögon

Och syster blå ögon.

Min man har blå ögon.

Likaså hans föräldrar och syskon.

Vår son har gröna ögon med gula inslag

Vår dotter har gröna ögon med gulbruna inslag

• Anonym (ED-mamman)
    viseversa skrev 2020-05-18 09:36:49 följande:
    Vi har 6 barn. 5 av dom har blå som sin pappa och bara ett har mina bruna. Så nej det stämmer inte då även anlagen från ev mor och farföräldrar även spelar in.

Min mamma tex har blå ögon så jag bär på blå anlag från min mamma(jag har mörkt bruna). Så det är 50/50% chans för oss eftersom alla i sambons familj har blå.

Hade däremot båda mina föräldrar haft bruna hade det varit 75% chans för bruna och 25% för blå på våra barn. Då hade jag inte haft lika mycket blå anlag som jag har nu. 
    Jag skrev de flesta. Det finns alltid undantag och tydligen måste man i alla sammanhang nämna dom också. Om vi pratar alla par i hela världen där en är blåögd och en brunögd och alla dom skulle få flera barn så skulle de flesta av de barnen bli brunögda. Bruna anlag är starkare.
  • Anonym (A)

Spännande med ögonfärger

• Ectea

Maken bruna

Jag jättegröna

Äldsta dottern blå

Mellanbarnet min färg på pricken

Yngsta mörkt mörkt bruna nästan svart. 7 år gammal. Kanske ljusnar?

Det coolaste var att redan när minsta var helt nyfödd så syntes det att ögonen skulle bli bruna fast dom var sådär marinblåaktiga som alla (?) nfödda har

• Anonym (blåbär)
    Anonym (Carro) skrev 2020-05-17 21:32:23 följande:

Hej! Jag har 2 barn och väntar det tredje i slutet av maj. Tycker det är så himla intressant med ögonfärg. Jag själv har blåa ögon men maken har mörkbruna(även hans föräldrar). Trots det har våra två barn blå ögon. Ska bli spännande att se vad trean får för ögonfärg. Vad har ni och era barn för ögonfärg?

Din man har förmodligen anlag för blåa ögon eftersom era barn fått det. Om det är så kan det gå hur som med det tredje barnet. Alltså lika stor sannolikhet för båda ögonfärgerna. Spännande.
  • viseversa
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-05-18 16:27:37 följande:
    Jag skrev de flesta. Det finns alltid undantag och tydligen måste man i alla sammanhang nämna dom också. Om vi pratar alla par i hela världen där en är blåögd och en brunögd och alla dom skulle få flera barn så skulle de flesta av de barnen bli brunögda. Bruna anlag är starkare.
    vilket inte riktigt stämmer heller eftersom jag har blå anlag från min mamma. Och sambon bara har blå anlag så är det 50/50% chans. För oss vann dock dom blå generna garanterat.
  • viseversa
    Anonym (Tvåfärgat) skrev 2020-05-18 13:22:31 följande:
    Wow det visste jag inte. Känner mig speciell nu! Har riktigt gröna ögon :D
    Ja du är speciell. Dock är den mest ovanliga färgen ljust lila. Ja det finns folk med ljust lila ögon men det är så extremt ovanligt att man inte vet hur många det finns i världen.

Hade en mamma på en förskola jag jobbade på som hade bärnstensgula ögon. ALDRIG sett det innan och aldrig sett det efter. Måste vara någon muterad ljuuus brun eller något. Så himla coolt. 

Hon hade två barn. Den äldsta hade blå den yngre hade kastanjebruna så jag antar att hon hade bruna anlag men hur ögonen på henne kunde bli gula vet jag inte. 
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2020-05-19 08:26:12 följande:

Ja du är speciell. Dock är den mest ovanliga färgen ljust lila. Ja det finns folk med ljust lila ögon men det är så extremt ovanligt att man inte vet hur många det finns i världen.

Hade en mamma på en förskola jag jobbade på som hade bärnstensgula ögon. ALDRIG sett det innan och aldrig sett det efter. Måste vara någon muterad ljuuus brun eller något. Så himla coolt. 

Hon hade två barn. Den äldsta hade blå den yngre hade kastanjebruna så jag antar att hon hade bruna anlag men hur ögonen på henne kunde bli gula vet jag inte. 

Det har min mamma

Ingen av oss har ärvt detta
Svar på tråden Ögonfärg