• Anonym (Carro)

Ögonfärg

Hej! Jag har 2 barn och väntar det tredje i slutet av maj. Tycker det är så himla intressant med ögonfärg. Jag själv har blåa ögon men maken har mörkbruna(även hans föräldrar). Trots det har våra två barn blå ögon. Ska bli spännande att se vad trean får för ögonfärg. Vad har ni och era barn för ögonfärg?

• Svar på tråden Ögonfärg
  • viseversa
    Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:
    Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.
    haha läs på lite. 
  • LFF

Jag har blå, sambon (barnens pappa) har grönmelerade. Barnen har blågråish.

• viseversa
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-05-17 21:38:20 följande:
    Eeh?? En blåögd och en brunögd kan visst få blåögda barn. Får man flera barn blir visserligen de flesta brunögda, men blå ögon- javisst. Har själv vänner med 4 barn ihop där han är brunögd och hon blåögd- 3 barn har bruna ögon, en blå.
    Vi har 6 barn. 5 av dom har blå som sin pappa och bara ett har mina bruna. Så nej det stämmer inte då även anlagen från ev mor och farföräldrar även spelar in.

Min mamma tex har blå ögon så jag bär på blå anlag från min mamma(jag har mörkt bruna). Så det är 50/50% chans för oss eftersom alla i sambons familj har blå.

Hade däremot båda mina föräldrar haft bruna hade det varit 75% chans för bruna och 25% för blå på våra barn. Då hade jag inte haft lika mycket blå anlag som jag har nu. 
  • LFF
    viseversa skrev 2020-05-18 09:36:49 följande:
    Vi har 6 barn. 5 av dom har blå som sin pappa och bara ett har mina bruna. Så nej det stämmer inte då även anlagen från ev mor och farföräldrar även spelar in.

Min mamma tex har blå ögon så jag bär på blå anlag från min mamma(jag har mörkt bruna). Så det är 50/50% chans för oss eftersom alla i sambons familj har blå.

Hade däremot båda mina föräldrar haft bruna hade det varit 75% chans för bruna och 25% för blå på våra barn. Då hade jag inte haft lika mycket blå anlag som jag har nu. 
    Och sen kan det bruna mutera och bli grönt.... Bara för att lägga in lite mer djävulskap i det hela.
  • viseversa
    LFF skrev 2020-05-18 09:48:58 följande:
    Och sen kan det bruna mutera och bli grönt.... smile2.gif Bara för att lägga in lite mer djävulskap i det hela.
    grönt är coolt. Barav 2% av jordens befolkning har gröna ögon. Men ingen av mina barn tillhör dom 2´%
  • Mrs Moneybags

Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.

Pappans mor- och eller farföräldrar har säkert blå ögon (någon av dem). Den genen har gått i arv till pappan och därmed har han möjlighet att få blåögda barn. 

Inga konstigheter alls. 
  • viseversa
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-18 09:55:35 följande:
    Pappans mor- och eller farföräldrar har säkert blå ögon (någon av dem). Den genen har gått i arv till pappan och därmed har han möjlighet att få blåögda barn. 

Inga konstigheter alls. 
    även om hans föräldrar haft bruna så kan det ändå bli blå då ts har blå. Dock inte lika stor chans för blå. Ca 25% för blå och 75% för bruna i det fallet. 
  • Mrs Moneybags
    viseversa skrev 2020-05-18 09:56:45 följande:
    även om hans föräldrar haft bruna så kan det ändå bli blå då ts har blå. Dock inte lika stor chans för blå. Ca 25% för blå och 75% för bruna i det fallet. 
    Fast det krävs två blå anlag för att få till blå ögon, så någonstans måste det komma ifrån även från pappan. Det kan ju som sagt vara långt tillbaka. Skillnaden är att blåögda människor inte har bruna anlag, men brunögda människor kan mycket väl ha blåögda anlag. Detta är pga att blå ögonfärgsgener är recessiva. 
  • LFF
    viseversa skrev 2020-05-18 09:56:45 följande:
    Lite spännande länkar om ögonfärg och genetik Gillade speciellt kartan på den första:

https://www.rotter.se/blog/entry/dna-foer-oegonen

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg_hos_m%C3%A4nniskan
    (om att det är faktiskt tre olika genpar som bestämmer ögonfärg)
    "Det finns tre kända genpar som kontrollerar människoögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.

Det har länge lärts ut i skolor att två blåögda föräldrar ej kan få brunögda barn eftersom blå ögonfärg ärvs recessivt. Dock har senare forskning visat att det är mer komplicerat.

Det finns en genetisk modell som förklarar ärftligheten av blå, gröna och bruna ögon. I modellen är den bruna allelen i bey 2 alltid dominant, så även om en person är heterozygot och har båda allelerna kommer den bruna genen att bli uttryckt. Den gröna allelen på gey är dominant gentemot den blå allelen men recessiv mot den bruna allelen på kromosom 15. Detta gör att det bildas en dominansordning mellan genparen. En person med en brun allel på kromosom 15 kommer att få bruna ögon, om resten av allelerna är gröna eller blå. Finns det en grön allel på kromosom 19 och resten av allelerna är blå blir resultatet gröna ögon. Blå ögon uppstår bara om samtliga alleler är blå.

Denna modell kan bara förklara ärftlighet av blå, bruna och gröna ögon, men inte grå eller melerade ögon, eller hur ögonfärg kan förändras med tiden. Detta tyder på att det finns fler, ännu oupptäckta, gener som inverkar på ögonfärgen. Den danske genetikern Hans Eiberg har visat att blå ögonfärg beror på en mutation i genen OCA2, som reglerar melaninproduktionen i iris. Undersökningar av blåögda personer i så skilda länder som Danmark, Jordanien och Turkiet har visat att denna mutation uppkom vid ett enda tillfälle för 6 000?10 000 år sedan, och alla blåögda tycks alltså ha en gemensam förfader som levde vid denna tid."

https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/liv--halsa/hur-arvs-ogonfargen/

Barnet ärver sitt anlag för färg både av sin mor och far. I det stora hela är brun färg dominant över blå färg. Barnet blir oftast brunögt, om en av föräldrarna är blåögd och en är brunögd.

Men senare tids forskning har visat att detta är en förenkling. Ärftligheten är mera komplex än så när det gäller ögonfärg. Det förekommer att två föräldrar med blå ögon får ett barn med bruna ögon. 

Det är därför väldigt svårt att förutsäga vilken färg det nyfödda barnets ögon får. Ögonfärgen hos barnet blir heller inte klar förrän vid sex års ålder. Vid högre ålder sker också en förändring så att ögonfärgen går åt det blå hållet.

• Anonym (Genetik)

Ta en grundkurs i genetik så du lär sig någonting.
Svar på tråden Ögonfärg