• Anonym (Carro)

Ögonfärg

Hej! Jag har 2 barn och väntar det tredje i slutet av maj. Tycker det är så himla intressant med ögonfärg. Jag själv har blåa ögon men maken har mörkbruna(även hans föräldrar). Trots det har våra två barn blå ögon. Ska bli spännande att se vad trean får för ögonfärg. Vad har ni och era barn för ögonfärg?

• Svar på tråden Ögonfärg
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 09:21:20 följande:
    Det har min mamma
    Ingen av oss har ärvt detta
    vad var din mamma? 
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 09:21:20 följande:
    Det har min mamma
    Ingen av oss har ärvt detta
    lila eller gula?
  • Anonym (erika)

Hela familjen(två vuxna och fem barn har ljust blåa ögon. Jag känner en familj med sex barn där mamman har bruna ögon, pappan blå och alla barnen bruna ögon. Min blåögda syster gifte sig med en brunögd man och de fick ett barn med blå ögon och ett med bruna.

• fluu

Både vi föräldrar och vårt barn har blå ögon. Samma gäller våra föräldrar,föräldrars syskon och och mor- och farföräldrar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2020-05-19 09:28:44 följande:

lila eller gula?

Gulbruna
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2020-05-19 09:54:31 följande:

det är coolt. 

Ingen har ärvt den färgen, inte heller nästa generation.

Däremot har min mormors gröna ögon och röda hårfärg hamnat hos ett av syskonbarnen
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 10:30:19 följande:
    Ingen har ärvt den färgen, inte heller nästa generation.
    Däremot har min mormors gröna ögon och röda hårfärg hamnat hos ett av syskonbarnen
    Tror det är bruna ögon men av någon anledning blev dom så ljust bruna att dom blev gula. Men anlagen är bruna. Typ en mutation snarare än arv så man kan inte ärva gula ögon då det är en "miss"
  • olof 45
    Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:

Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.

Sprid inte sån där okunskap tack. Vilka obehagliga gräl du kan skapa, bara för att du iten har koll!

Alla bär på två anlag - ett från mamma och ett från pappa. Man kan t.ex. ha ett blått och ett bruna anlag. Brunt är DOMINANT, så om ett av dessa två är brunt, så syns bara det bruna. Fadern i det här fallet har alltså ett blått (dolt) anlag, och ett brunt som syns.

För att bli blåögd krävs det TVÅ blå anlag. Så två blåögda föräldrar kan inte få brunögda barn. De kan nämligen inte bära på något gömt brunt anlag...

Förstår du nu?
  • olof 45
    Anonym (blåbär) skrev 2020-05-18 21:47:26 följande:
    Din man har förmodligen anlag för blåa ögon eftersom era barn fått det. Om det är så kan det gå hur som med det tredje barnet. Alltså lika stor sannolikhet för båda ögonfärgerna. Spännande.
    jepp - lika stor sannolikhet!

Mamma har blått+blått = barnet kommer få ett blått anlag av henne.  

Pappa har blått+brunt = barnet kommer få ett blått ELLER ett brunt... Och oavsett vilket så kommer det ju synas!
  • Anonym (Myran)
    viseversa skrev 2020-05-19 08:26:12 följande:

Ja du är speciell. Dock är den mest ovanliga färgen ljust lila. Ja det finns folk med ljust lila ögon men det är så extremt ovanligt att man inte vet hur många det finns i världen.

Hade en mamma på en förskola jag jobbade på som hade bärnstensgula ögon. ALDRIG sett det innan och aldrig sett det efter. Måste vara någon muterad ljuuus brun eller något. Så himla coolt. 

Hon hade två barn. Den äldsta hade blå den yngre hade kastanjebruna så jag antar att hon hade bruna anlag men hur ögonen på henne kunde bli gula vet jag inte. 

Jag har en släkting med lila ögon. Han har även albinism, så jag tänker att det har med det att göra, dvs brist på pigment i ögonen.
  • viseversa
    Anonym (Myran) skrev 2020-05-19 13:23:18 följande:
    Jag har en släkting med lila ögon. Han har även albinism, så jag tänker att det har med det att göra, dvs brist på pigment i ögonen.
    Ja då är dom nog så ljust blå och som du säger brist på pigment att dom ser lila ut. Men jag pratar om folk som itne har albinism som har lila ögon. 
  • molly50

Maken har blågröna ögon och jag har blåmelerade.
    Våra barn har blå.

• EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:

Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.

Eller så är det på plats att du tar en grundkurs i genetik. Alternativt frågar närmaste läkare, det räcker med en vanlig läkare inom allmänmedicin, så slipper du att sprida felaktigheter om kring dig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (blågrågrönbrun)

Jag har blå ögon
    Min mamma har grönbruna ögon
    Min pappa har blå ögon
    Min mormor har gröna ögon
    Min morfar hade grönblå ögon

Min man har grå ögon
    Hans mamma har bruna ögon
    Hans pappa har blå ögon
    Hans morfar har blågrå ögon

Våra barn har
    Grönbruna ögon
    Gröna ögon
    Blågrå ögon

• Hyllemor

Det är jättespännande med ögonfärg!

Min mormor har mörkbruna ögon (nästan svarta.) Min morfar har gröna ögon. (hans mamma hade riktigt ljust blå ögon, men pappan bruna.)

Min mamma har mörkbruna ögon (nästan svarta). Hennes bror fick ljusbruna ögon men hennes syster har blå.

Min pappa har blå ögon.

Jag har mörkbruna ögon (nästan svarta, som min mamma) min bror har mörkbruna ögon, men med en ljus ring runt. Min andra bror har melerade ögon, som det är svårt att bestämma färg på.

Min man har stålgrå ögon och vår son har mellanbruna ögon, med lite grönt i, så om han sitter på en gräsmatta eller vistas i naturen, så ser hans ögon ilsket gröna ut, men i stadsmiljö är de bruna.

Svar på tråden Ögonfärg