• Anonym (Trådstartaren)

    Ni som fördömer män som köper sex, hur ställer ni er till att var tionde svensk man köpt sex och 58 % av alla män ställer sig positiva till sexköp?

    svenska.yle.fi/artikel/2020/05/18/louise-som-levt-i-prostitution-om-sexkopsdebatten-i-sverige-framsteg-att-manga-nu

    "Var tionde man har köpt sex

    Men de flesta män, 58 procent, ställer sig positiva till sexköp, visar den nationella undersökning som Befolkningsförbundet gjort om finländarnas sexuella attityder. I undersökningen framkommer att tolv procent av de finländska männen någon gång köpt sex."

    www.gp.se/nyheter/gp-granskar/var-tionde-svensk-man-har-köpt-sex-1.25266949

    "Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

    Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent.

    Av de knappt tio procent män som köpt sexuella tjänster har 80 procent gjort det utomlands. 33 procent av männen som köpt sex hade gjort det i Sverige."

  • Svar på tråden Ni som fördömer män som köper sex, hur ställer ni er till att var tionde svensk man köpt sex och 58 % av alla män ställer sig positiva till sexköp?
  • Anonym (Känner horor men aldrig köpt)

    Bara tröga bitterfitter med offerkofta som är emot o fördömmer. Vakna

  • Anonym (Trådstartaren)
    Vattumankillen skrev 2020-05-28 21:32:42 följande:

    Tillägg.

    Sociala normerna är att kvinnor som ligger mycket är horor och män som ligger mycket är player.

    Det påverkar säkert något varför män köper mer sex än vad kvinnor brukar göra


  • Anonym (Anonym signatur)

    Jag fördömer ingen, varken sexköpare eller prostituerade.

  • Anonym (Anonym signatur)

    Jag fördömer ingen, varken sexköpare eller prostituerade.

  • nihka
    Vattumankillen skrev 2020-05-28 21:20:50 följande:
    Kan ju bero på att de känner mer empati för det är kvinnor.

    De köper inte sex för det inte passar dom av biologiska orsaker plus onödigt att betala för något som de vanligen får gratis.

    Plus eftersom det är kvinnor har de lättare att förstå hur andra kvinnor reagerar genom att jämföra sig hur de hade tyckt det varit att sälja sex. Då män aldrig med normal testosteron får aldrig känna på hur det är att ha lågt testosteron som kvinnor brukar ha. På samma sätt som normala kvinnor aldrig får känna på hur det är att ha högt testosteron som män brukar ha.
    Eller så kan det tänkas att det finns män som är moraliskt ansvarstagande och låter bli att köpa sexuella tjänster.
  • Anonym (Svensk-amerikan)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-05-19 16:44:29 följande:

    svenska.yle.fi/artikel/2020/05/18/louise-som-levt-i-prostitution-om-sexkopsdebatten-i-sverige-framsteg-att-manga-nu

    "Var tionde man har köpt sex

    Men de flesta män, 58 procent, ställer sig positiva till sexköp, visar den nationella undersökning som Befolkningsförbundet gjort om finländarnas sexuella attityder. I undersökningen framkommer att tolv procent av de finländska männen någon gång köpt sex."

    www.gp.se/nyheter/gp-granskar/var-tionde-svensk-man-har-köpt-sex-1.25266949

    "Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

    Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent.

    Av de knappt tio procent män som köpt sexuella tjänster har 80 procent gjort det utomlands. 33 procent av männen som köpt sex hade gjort det i Sverige."


    Tänker inte läsa hela tråden men jag undrar om dom männen som ställer sig positiva till att köpa sex också tycker att det är helt ok om deras döttrar, fruar, sambos eller flickvänner, systrar och mammor säljer sex till flera män dagligen eller flera män varje vecka.

    Även så kan dom männen fråga sig om dom själva skulle vilja ha sex med olika personer flera ggr dagligen. skulle det vara njutbart?
    Tror männen att dom flesta kvinnor som säljer sex tycker att det är roligt och upphetsande att ha sex med flera personer dagligen? och att dom inte får behålla merparten av pengarna.?

    Tycker männen som köper sex att det är ok att kvinnorna inte får behålla merparten av pengarna utan att pengarna till stor del går till hallickar?
    Är männen ok med att en annan man är den som får den största delen av det dom betalar?

    Bara intressant att veta hur männen tänker.
    Alla tycker förstås inte likadant om allt.
    Men vore intressant att höra hur någon eller några tänker om ovanstående.
  • Anonym (inte perfekt)

    Jag tycker inte prostitution är fel i princip - om en kvinna väljer att sälja sex utan att vara tvungen därtill och inte gör det som något slags självskadebeteende pga att hon utsatts för övergrepp, osv osv, så är det ett val hon gör medvetet och hennes ensak. Tveklöst är den andelen av "lyckliga" prostituerade rätt låg, så i praktiken tycker jag det är fel (men osäker på att kriminalisera det är rätt väg, precis som med droger kan det skada mer än det hjälper).

    Men. Så många är så snabba att fördöma sexköp för att det tyder på en brist på empati för de utsatta kvinnorna som drabbas - samtidigt som dessa personer dagligen gör val som drabbar tusentals extremt utsatta människor i andra delar av världen. Äter du choklad? Du stödjer du GARANTERAT barnarbete i Afrika, för det är väldigt svårt att skörda kakaobönor utan att skada träden för en vuxen (och barnarbete är billigare). Har du mobiltelefon eller dator? Då har du stött illegal brytning av mineraler i Afrika, återigen till stor del genom barnarbete. Kör du bil? Flyger du? Osv osv. Vi gör varje dag val som drabbar andra och bidrar till att utnyttja svaga och utsatta individer, skillnaden är att vi inte ser dem. Men barnen som sliter ut sig i illegala gruvor i Kongo är inte mindre utsatta än de prostituerade i Thailand. Därmed inte sagt att bara för att man äter choklad kan man lika gärna köpa sex. Men man kanske ska rannsaka sig själv, och sina egna handlingar, innan man fördömer andra reflexmässigt. Jag äter choklad, och har mobil, så jag är ingen ängel. Jag försöker bara stilla påpeka att allt är inte svartvitt eller så enkelt som det kan verka.

  • älskamigmucho

    Jag är så trött på att folk blir upprörda av att män köper sex o att de tycker om det... visst finns det utnyttjade stackars kvinnor som inte vill men det är ju inte alla som är offer fr öst. De flesta som är positiva till sexköp är positiva till att köpa en tjej som vill sälja sex. De som säger det inte finns ljuger. Jag har en del insyn i branschen o vet att de flesta män vill ha sex på ett sjysst sätt. De som bara vill våldföra sig o kränka är få. Många män kanske bara vill köpa en tjej att runka till men blir sedan kåta o går hela vägen med henne. Många av dem e ensamma o vill ha närhet o en del vill göra sånt de inte får hemma för frun... Jag vet det finns offer o förövare m all srxhandel e inte sån

  • Anonym (Trådstartaren)
    älskamigmucho skrev 2020-06-06 03:29:43 följande:

    Jag är så trött på att folk blir upprörda av att män köper sex o att de tycker om det... visst finns det utnyttjade stackars kvinnor som inte vill men det är ju inte alla som är offer fr öst. De flesta som är positiva till sexköp är positiva till att köpa en tjej som vill sälja sex. De som säger det inte finns ljuger. Jag har en del insyn i branschen o vet att de flesta män vill ha sex på ett sjysst sätt. De som bara vill våldföra sig o kränka är få. Många män kanske bara vill köpa en tjej att runka till men blir sedan kåta o går hela vägen med henne. Många av dem e ensamma o vill ha närhet o en del vill göra sånt de inte får hemma för frun... Jag vet det finns offer o förövare m all srxhandel e inte sån


    Har du själv sålt sex?
  • Anonym (Sara)

    Jag har sålt sex så jag har inga åsikter. Jag får in pengar genom att männen köper.

  • Anonym (jätten)
    Anonym (Sara) skrev 2020-06-07 11:58:28 följande:

    Jag har sålt sex så jag har inga åsikter. Jag får in pengar genom att männen köper.


    Pengar för din överlevnad?
  • Annnaa

    Att förbjuda sexarbete är bara gammal luteransk moralpanik. Det gäller både att sälja och köpa. Vore det inte rimligt att varje man eller kvinna själv skulle få avgöra vilka uppgörelser eller avtal de ingår i? Är inte det som det innebär att ha koncensus?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (jätten) skrev 2020-06-07 19:26:42 följande:

    Pengar för din överlevnad?


    Nej men pga andra anledningar.
  • älskamigmucho
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-06-06 22:25:36 följande:

    Har du själv sålt sex?


    Jag har sysslat med det till o från m jag förstår inte varför det spelar roll.... känner både många kvinnor som har jobbat m sexarbete o män som är kunder o jag vet att de föesta av dom männen inte borde behöva begå brott för att få göra det de flesta män vill o att kvinnor som frivilligt säljer sig inte heller vill att deras kunder ska vehöva riskera något för att få det de båda vill
  • Anonym (Amonyrm)

    Synen på sexköp påverkas av dels kulturen (där även patriarkala idéer ingår), dels av hur bäng i huvudet köparen är. 


    Förr var det mer accepterat att köpa sex. (fakta). Då var det fler "vanliga" män som köpte. (fakta).


    Idag är det oaccepterat. Färre vanliga män köper sex (bara 1 på 30 i Sverige). Vilket ger att en större andel av (de färre) sexköparna är fähundar. 


    Vi kommer att landa i att bara ett litet antal psykopater/sociopater/kriminella köper sex.


    Det är alltså lätt att fördöma sexköp, och köparna.

  • Anonym (C)
    Anonym (Svensk-amerikan) skrev 2020-06-03 13:53:51 följande:

    Tänker inte läsa hela tråden men jag undrar om dom männen som ställer sig positiva till att köpa sex också tycker att det är helt ok om deras döttrar, fruar, sambos eller flickvänner, systrar och mammor säljer sex till flera män dagligen eller flera män varje vecka.

    Även så kan dom männen fråga sig om dom själva skulle vilja ha sex med olika personer flera ggr dagligen. skulle det vara njutbart?

    Tror männen att dom flesta kvinnor som säljer sex tycker att det är roligt och upphetsande att ha sex med flera personer dagligen? och att dom inte får behålla merparten av pengarna.?

    Tycker männen som köper sex att det är ok att kvinnorna inte får behålla merparten av pengarna utan att pengarna till stor del går till hallickar?

    Är männen ok med att en annan man är den som får den största delen av det dom betalar?

    Bara intressant att veta hur männen tänker.

    Alla tycker förstås inte likadant om allt.

    Men vore intressant att höra hur någon eller några tänker om ovanstående.


    För att svara på dina frågor.

    Ja jag skulle tycka det var ok om en närstående ville sälja sex och gjorde det själv. Tex genom att själv annonsera o få in fina stålar på det. Det finns flera som annonserar själva och är helt egna.

    Skulle däremot inte tycka det var ok om hon eller han jobbade under någon annan o blev tvingad till det ena o det andra.

    Om man själv väljer att annonsera så bestämmer du även själv hur många kunder du vill ha o ta emot. Om man startar en sån verksamhet så är man väl beredd på att alla kommer säkert inte vara njutbara ligg. På samma sätt som jag inte alltid tycker mitt jobb är kul eller njutbart.

    Tycker inte det är ok om någon annan tar pengarna men ok om man själv säljer så att man får stålarna själv.
Svar på tråden Ni som fördömer män som köper sex, hur ställer ni er till att var tionde svensk man köpt sex och 58 % av alla män ställer sig positiva till sexköp?