Anonym (a) skrev 2020-05-24 18:54:35 följande:
Jag förstår att du är orolig. Jag hade också varit det, även om risken är mycket liten att det är cancer. I och med att det är just så liten risk så behandlar man inte myom snabbare än i normalfallet inom 3 månader. Det skulle inte vara hållbart för sjukvården att skynda på alla typer av operationer där en liten risk för malignitet föreligger.
Med det sagt hoppas jag ändå att du får tid snart. Jag tycker också det verkar mycket viktigt att du får prata med kirurgen angående vilken typ av skador man kan vänta sig efter denna operation. Du verkar redan ha läst på en del själv. Som du säger, så finns det en risk att de måste ta livmodern vid operationen, men hur stor risken är för dig har jag ingen aning om. Det finns troligtvis också risk för skada på urinvägarna, men inte heller detta kan jag såklart veta utan att ha din journal. För alla operationer gäller risk för blödning, infektion och skador på andra organ intill. Förhoppningsvis går allt bra, och du slipper snart allt detta, men det är bra att vara mentalt beredd på komplikationer, och då även på att det inte nödvändigtvis är en klantig operatör, utan att operationen i sig kan ha varit svår.
Är mest orolig att drabbas av skador under operationen och det faktum att myomet fortsätter att växa under denna väntan och att det därmed försvårar kommande operation. Nu har jag ju väntat i 3 månader.
1. Vad innebär skador på urinvägarna?
2. Minskar risken för blödning om man lider av blodbrist? Varför uppstår blödningar?
3. Vilka organ ligger omkring och riskerar att skadas?
4. Jag är gastric bypass opererad, kommer kirurgen vara i närheten av min magsäck? Riskerar den att påverkas?
Jag citerar några utdrag ur journalen och jag skull bli tacksam om du vill kommentera innehållet.
Blodtryck:
127/80
Puls: 90 slag/min
Två tvärfingrar nedom naveln mot vänster palperas och ses även en hård resistens, det vill säga myomatös uterus.
Uterus anteflekterad ordentligt förstorad, känns fritt rörlig.
Visar uterus med myom i fundus som går väldigt kavitetsnära.
Visar myom 91 x 71 mm.
D259 Icke specificerad lokalisation av uterusmyom