• Anonym (!)
    Sat 23 May 2020 10:36
    2949 visningar
    126 svar
    126
    2949

    Märkligt?

    Jag ska operera bort ett stort myom som finns i livmodern i narkos. Mottagningen säger att man dom bara väljer någon kirurg, alltså en kirurg som man aldrig har träffat. Jag tycker att det är extremt konstigt. Det är dessutom ett mycket stort ingrepp. Hur ser ni på detta?

    Alltså dom lägger upp det så här: patienten träffar en kirurg, men sedan väljer dom vilken kirurg som helst på mottagningen som gör operationen. Det innebär ju att man aldrig träffat eller pratat med den som ska operera. Känns inte bra. 

  • Svar på tråden Märkligt?
  • Anonym (Sally­)
    Sun 24 May 2020 17:14
    #81
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 10:33:43 följande:
    Du verkar otroligt misstänksam mot hela vårdvärlden, både läkare och behandlingar och allt annat emellan. Jag förstår att det färgas av dina tidigare negativa upplevelser men du utgår från värsta tänkbara möjligheterna istället för de mest troliga förklaringarna.
    Vi hör om felaktiga diagnoser och felbehandlingar varje dag. Folk - ofta äldre människor - ligger och dör eftersom de litar mer på vad doktorn säger än sitt eget sunda förnuft. 
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 10:36:01 följande:
    Nja, det är ju vanligt bland kvinnor som du säger men med tanke på att det oftast är lätt att hantera och oftast är ett ganska ofarligt tillstånd finns ingen orsak att prioritera det före allvarligare sjukdomar. Det finns liksom bara "så" mycket pengar att lägga på forskning och då hamnar nog just myom i nedre halvan av skalan för prioriteringar.
    "Oftast" ... 
    Även om det i dina ögon är en triviell åkomma hos kvinnor som är utan intresse för forskning och därmed kan nedprioriteras, är det trots allt vanligt och rätt så invaliderande. 
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 12:23:55 följande:
    Jo men att operera bort myom som är relativt ofarliga muskelknutor, även om man måste ta bort hela livmodern, med goda livsutsikter måste ändå ses som en låg nivå prioritering för forskning. Naturligtvis är det illa för de som lever med det men det finns mer livshotande saker som man säkert tittar på före.

    Jag såg artikeln förresten, alltid intressant att få mer information.
    Var har du fått din speciella expertis från?

  • Anonym (!) Trådstartaren
    Sun 24 May 2020 17:18
    #82
    Anonym (Sally) skrev 2020-05-24 16:59:08 följande:
    Sidan du länkar till drivs av ett läkemedelsföretag. De vill ju helst att man medicinerar bort myom.

    Myom i sig själv är inte farligt, men det man tror är myom, kan ibland visa sig vara en elakartad tumör.  

    Om du  hade googlat vidare, hade du kanske hamnat här:
    http://www.onkologiisverige.se/sarkom-i-livmodern/
    eller här:
    https://www.hd.se/2013-05-25/oklara-remisser-forsenade-cancerdiagnos

    Bra ord, tack!
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 24 May 2020 17:20
    #83
    Anonym (Sally) skrev 2020-05-24 17:14:36 följande:
    Vi hör om felaktiga diagnoser och felbehandlingar varje dag. Folk - ofta äldre människor - ligger och dör eftersom de litar mer på vad doktorn säger än sitt eget sunda förnuft. 
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 10:36:01 följande:
    Nja, det är ju vanligt bland kvinnor som du säger men med tanke på att det oftast är lätt att hantera och oftast är ett ganska ofarligt tillstånd finns ingen orsak att prioritera det före allvarligare sjukdomar. Det finns liksom bara "så" mycket pengar att lägga på forskning och då hamnar nog just myom i nedre halvan av skalan för prioriteringar.
    "Oftast" ... 
    Även om det i dina ögon är en triviell åkomma hos kvinnor som är utan intresse för forskning och därmed kan nedprioriteras, är det trots allt vanligt och rätt så invaliderande. Var har du fått din speciella expertis från?
    Den allra största massan patienter får korrekt behandling och överlever dessutom. Det finns ingen anledning att utgå från "det värsta som kan hända". Jag har inte sagt att det är trivialt, jag säger att oftast är det ofarligt och går att behandla, utan att vara cancer. Du behöver verkligen inte sitta här och förvrida mina ord!

    Googla så får du se själv, duger 1177 kanske??
  • Anonym (Sally­)
    Sun 24 May 2020 17:21
    #84
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 17:08:03 följande:
    Vad spelar det för roll om det innehåller korrekt information om vad myom faktiskt är, dvs oftast något ofarligt? Det var liksom själva poängen. Och vad spelar dina länkar för roll i den här tråden? Det enda de talar om är att det finns risk att feldiagnosticera myom, jätteförvånad blir man ju inte men du ska väl inte sitta och skrämma upp ts ännu mer genom att inbilla henne att hon har cancer?? Det måste ju ändå vara rätt ovanligt att man tar fel, och som jag sagt två eller tre gånger tidigare så vet man inte innan om det är myom eller cancer, om man inte gör en biopsi eller liknande.
    Och du vill lugna TS med ren och skär felinformation?

    Nu skriver du ju själv att man först kan se vad det är efter en biopsi, så det är ju inte så underligt att TS gärna vill att det händer något?
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 24 May 2020 17:21
    #85
    Anonym (Sally) skrev 2020-05-24 17:14:36 följande:
    Vi hör om felaktiga diagnoser och felbehandlingar varje dag. Folk - ofta äldre människor - ligger och dör eftersom de litar mer på vad doktorn säger än sitt eget sunda förnuft. 
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 10:36:01 följande:
    Nja, det är ju vanligt bland kvinnor som du säger men med tanke på att det oftast är lätt att hantera och oftast är ett ganska ofarligt tillstånd finns ingen orsak att prioritera det före allvarligare sjukdomar. Det finns liksom bara "så" mycket pengar att lägga på forskning och då hamnar nog just myom i nedre halvan av skalan för prioriteringar.
    "Oftast" ... 
    Även om det i dina ögon är en triviell åkomma hos kvinnor som är utan intresse för forskning och därmed kan nedprioriteras, är det trots allt vanligt och rätt så invaliderande. Var har du fått din speciella expertis från?
    Och jag säger också att med tanke på hur relativt ofarligt det är med ett myom så finns det annat att forska kring, corona just nu kanske, eller riktig cancer, om det duger?
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 24 May 2020 17:22
    #86
    Anonym (Sally) skrev 2020-05-24 17:21:03 följande:
    Och du vill lugna TS med ren och skär felinformation?

    Nu skriver du ju själv att man först kan se vad det är efter en biopsi, så det är ju inte så underligt att TS gärna vill att det händer något?
    Exakt VAD är det som är fel?
  • Anonym (!) Trådstartaren
    Sun 24 May 2020 17:27
    #87
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 17:08:03 följande:
    Vad spelar det för roll om det innehåller korrekt information om vad myom faktiskt är, dvs oftast något ofarligt? Det var liksom själva poängen. Och vad spelar dina länkar för roll i den här tråden? Det enda de talar om är att det finns risk att feldiagnosticera myom, jätteförvånad blir man ju inte men du ska väl inte sitta och skrämma upp ts ännu mer genom att inbilla henne att hon har cancer?? Det måste ju ändå vara rätt ovanligt att man tar fel, och som jag sagt två eller tre gånger tidigare så vet man inte innan om det är myom eller cancer, om man inte gör en biopsi eller liknande.
    Jag har läst på internet att det finns en risk att det kan vara cancer, så jag är redan medveten om det. Uppskattar ärliga svar. 

    Samma sak gäller dermoidcysta. Läkaren meddelade mig att det i värsta fall kan vara cancer. Han sade att dom skickar den på analys när dom opererat ut den. Som tur var så var dermoidcystan godartad. När det gäller myomet så vet jag inte om det är cancer eller ej. Det som är alarmerande är att den växt fort och är gigantisk.

    Jag frågade tidigare i tråden om man kan göra biopsi, men det avfärdade du. 
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 24 May 2020 17:30
    #88
    Anonym (!) skrev 2020-05-24 17:27:24 följande:
    Jag har läst på internet att det finns en risk att det kan vara cancer, så jag är redan medveten om det. Uppskattar ärliga svar. 

    Samma sak gäller dermoidcysta. Läkaren meddelade mig att det i värsta fall kan vara cancer. Han sade att dom skickar den på analys när dom opererat ut den. Som tur var så var dermoidcystan godartad. När det gäller myomet så vet jag inte om det är cancer eller ej. Det som är alarmerande är att den växt fort och är gigantisk.

    Jag frågade tidigare i tråden om man kan göra biopsi, men det avfärdade du. 
    En minimal risk. Och jag har inte sagt att man inte kan göra biopsi. Jag har sagt att man inte vet om det är cancer bara genom att titta på den utan att man måste skicka in prover till lab. Dvs en biopsi/vävnadsprov.
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 24 May 2020 17:33
    #89
    Anonym (!) skrev 2020-05-24 17:27:24 följande:
    Jag har läst på internet att det finns en risk att det kan vara cancer, så jag är redan medveten om det. Uppskattar ärliga svar. 

    Samma sak gäller dermoidcysta. Läkaren meddelade mig att det i värsta fall kan vara cancer. Han sade att dom skickar den på analys när dom opererat ut den. Som tur var så var dermoidcystan godartad. När det gäller myomet så vet jag inte om det är cancer eller ej. Det som är alarmerande är att den växt fort och är gigantisk.

    Jag frågade tidigare i tråden om man kan göra biopsi, men det avfärdade du. 
    Det var det här jag skrev tidigare i inlägg 60:

    Som jag försökt förklara för dig tidigare kan man inte bara titta på en röntgen eller ens på själva myomet efter att de plockat ut det för att veta om det är cancer, man måste skicka iväg ett prov på analys.
  • Anonym (!) Trådstartaren
    Sun 24 May 2020 17:38
    #90
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-24 10:33:43 följande:
    Jo men om de ser något där inne så finns det inte en liten lapp påklistrad där det står "myom". Jag tror fortfarande att det inte ens fanns då.

    Du verkar otroligt misstänksam mot hela vårdvärlden, både läkare och behandlingar och allt annat emellan. Jag förstår att det färgas av dina tidigare negativa upplevelser men du utgår från värsta tänkbara möjligheterna istället för de mest troliga förklaringarna.
    Nu målar du upp en dålig bild av mig. Jag har en sund syn på sjukvårdspersonal, dvs att dom inte är några Gudar. Jag har själv  drabbats av allvarliga patientskador i två olika ärenden och fått ersättning för det. Mitt syskon dog pga läkarens slarv. Listan kan göras lång. Det här säger en hel del om risken att drabbas av oacceptabla skador inom vården. Vet du vad jag har lärt mig av eländet? Svar: Att man ska förhålla sig sunt skeptisk, att man inte kan lita blint på läkare, det finns rötägg. 
Svar på tråden Märkligt?