Anonym (a) skrev 2020-05-24 09:45:57 följande:
Be mottagningen om ett nytt besök med en annan läkare så att du får utförlig information om vad som skall göras, inklusive risker, så att du är medveten om detta innan operationen.
Såvida det inte är enbart hon som gör dessa operationer på din klinik (osannolikt) skall det gå bra att få en annan läkare.
Jag tänkte att jag kan börja med ett telefonsamtal med en ny läkare och sedan känna efter om jag nöjer mig med det. Vill helst inte upplevas som en "besvärlig" patient eller fördröja operationen.
Har googlat en hel del på nätet, men det säger ju inte så mycket om mitt enskilda fall. Hade t ex velat veta hur svår operationen är i mitt fall, om jag har stor risk att vakna upp utan livmoder (det vill jag inte) och andra skador osv.
När min dermoidcysta opererades bort så började dom med titthåls-operation, men dom var tvungna och konvertera till en öppen operation pga svårigheter, enligt läkaren. Dermoidcystan var ca 8 cm om jag inte missminner mig, och mitt myom över 9 cm. Minst.
Är också orolig att läkarna kommer att bli provocerade över att jag vill byta läkare, jag hade gärna sluppit. Jag ser inget annat val än att jag måste byta. Om något skulle hända mig så kommer jag att klandra mig själv eftersom hon gav ett dåligt intryck från första början. Vill inte utsätta mig för det.