Anonym (!) skrev 2020-05-24 08:01:30 följande:
Jag har aldrig skrivit att läkaren var en man, det var en kvinna.
Du fortsätter ju att envisas med att säga vad anmälningar brukar grunda sig på "kommunikationssvårigheter", det är att förminska saker och ting enligt mig.l. Du framställer det som att läkare är Gudar som inte kan göra fel.
Jag kan tala om för dig att jag själv drabbats av patientskador, i mer än ett fall, Dessa skador har då givetvis bedömts och jag har fått ersättning. Att det har hänt mer än en gång bevisar att det finns många klåpare.
Förlåt, jag läste "han" när du skrev "hen".
Ja, anmälningar grundar sig ofta i bristande kommunikation, den infon har jag fått från IVO. Det handlar alltså inte oftast om ren medicinsk felbehandling, utan att läkaren inte kunnat förmedla till patienten vad som skall göras och varför/varför inte. Det kan också handla om att patienten inte känner sig sedd, inte fått svar på sina frågor, inte fått utrymme, och känner sig överkörd. Att kunna kommunicera med patienter på rätt sätt är en oerhört viktig del av läkaryrket.
Att säga att det är så (fakta), är inte att förminska saker och ting. Ingenstans har jag antytt att läkare inte kan göra fel. Det är tvärtom väldigt allvarligt när patienten upplever att det blir fel/den fått dålig vård, även pga bristande kommunikation.
Jag har också sagt att det trots allt finns stolpskott som inte vet vad de gör, och som gör fel pga bristande kompetens. De är inte så vanliga, men det innebär inte att de inte finns.
Jag beklagar att du drabbats av skador. Det skall ingen behöva utstå. Jag förstår att du vill veta vem som skall operera dig, och jag har också gett tips på hur detta skall gå till.