• Anonym (Hjälp)

    Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik

    Ni måste hjälpa mig! Jag har panik och känner nästan att jag inte står ut.

    Har under en tid misstänkt att min mans 14 åriga son inte tvättar händerna efter att han varit på toaletten och då menar jag även när han bajsat. Sista tiden har jag påmint honom och då har han gått tillbaka in igen med en suck och tvättat sig. Idag erkände han att han aldrig gör det och förstod inte problemet.

    Jag hade för ca 15 år sedan ångestproblematik och tvättade händerna hela tiden och kunde inte röra något på offentliga ställen. När jag hörde detta kom all gammal ångest tillbaka och jag känner att hela hemmet är äckligt och fullt av bajspartiklar. Jag måste ha råd hur jag ska tackla detta. Snarast möjligt!!! Tack... annars kommer jag ställa till med en scen känner jag.

  • Svar på tråden Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik
  • Anonym
    Anonym (Polly) skrev 2020-05-24 08:48:16 följande:

    Det var samma här, tröttnade till slut på att tjata både på barn och att föräldern skulle säga till, så jag började köpa egen mat, pålägg, bröd osv. Då visste jag att det åtminstone inte var bajs/kissiga fingrar på maten.


    Hur vet du att de inte var och petade i din mat då?
  • Anonym
    Johannis887 skrev 2020-05-24 09:36:17 följande:

    Förstår paniken

    Sätt krav att han tvättar sig!!

    Är ej svårt och tar bokstavligen 30 sek


    Vi är många som har problem med uttorkning och inte klarar att tvätta hela tiden, det finns inga krämer som fungerar gott nog.
    För att inte tala om all handsprit som folk använder...

    Det är inte så farligt, lite "skit" rensar magen sa man alltid förr, och jag lovar. Du blir inte sjuk av att vissa av oss inte tvättar händerna hela, hela tiden.
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2020-05-24 09:43:23 följande:

    Hur vet du att de inte var och petade i din mat då?


    En låst låda i kylen.
  • nernu

    Om vi nu utgår från att han aldrig har brytt sig om att tvätta händerna. Så har det ju varit så här länge. Och du har inte påverkats av det. Eller hur? Så det kommer troligtvis inte få några större konsekvenser framöver heller.

  • Johannis887
    Anonym skrev 2020-05-24 00:46:26 följande:

    Sök hjälp hos psykolog.


    Varför.. Om bara tonåringen orkar lägga 30 sek på att tvätta händerna så är ju problemet löst..
  • Anonym (äöålpkojiöugkj)
    Anonym skrev 2020-05-24 09:45:06 följande:
    Vi är många som har problem med uttorkning och inte klarar att tvätta hela tiden, det finns inga krämer som fungerar gott nog.
    För att inte tala om all handsprit som folk använder...

    Det är inte så farligt, lite "skit" rensar magen sa man alltid förr, och jag lovar. Du blir inte sjuk av att vissa av oss inte tvättar händerna hela, hela tiden.
    Då köper man tvättkräm och använder handkräm. Det är rent äckligt att inte tvätta händerna efter toalettbesök. SÅ ofta går man inte på toa, inte ens jag som äter vätskedrivande tabletter pga sjukdom och därför går lite oftare än andra. 

    Nu dock, i coronatider är mina händer jättetorra och dana efter allt tvättande. Jag jobbar med en riskgrupp och vi måste tvätta händerna jätteofta. Vår arbetsgivare skaffade tvättkräm och en bra handkräm och det hjälper väldigt bra. Jag har dock egen handkräm eftersom jag tycker min är bättre. Nattetid använder jag då och då kokosolja och tar på plasthandskar och det är också väldigt bra. 
  • viseversa

    sy vad äckligt. Jag hade ställt till en schen varje gång äckelungen kom ut från toa med torra händer. Frågar jag också har han en interlektuell funktionsnedsättning?

  • Anonym (äöålpkojiöugkj)

    Jag jobbar på en särskola och alla våra elever tvättar händerna efter toalettbesök. Vissa behöver lite hjälp då de inte alltid vet vad som är lagom mängd tvål etc. Vi har siffror på flaskorna för att hjälpa dem med om det ska vara ett eller två tryck, men en del, som går i träningsskola, kan inte siffrorna än. 

    Men ALLA utan undantag går direkt till tvättstället efter toalettbesöket. Ville bara påpeka det då många frågar om styvsonen har en intellektuell funktionsvariation  

    Tror det är långt fler normalbegåvade som helt enkelt inte ids som struntar i det än barn/ungdomar med en intellektuell funktionsvariation. 

  • Anonym (CG)

    Min sambos son slutade också att tvätta händerna i tonåren. Äckligt. Jag tror dock att han åtminstone tvättade händerna efter nr 2 men definitivt inte efter att han kissat... man behöver inte ha ocd för att känna äckel. Jag går inte in på detaljer om vad jag tyckte vad äckligt ifall det triggar dig.

    Vad säger hans pappa om det? Jag gillade inte att behöva hålla reda på om hans son tvättat händerna, blir som att gå in på ett privat område och nåt han faktiskt borde veta att man gör men det blev ju som att man började spetsa öronen när han gick på toa.

  • Anonym (Styvmammor)

    Jobbigt när bonusar bajsar och inte är rena.I mitt hem.

  • mammabitch

    1 Ungen behöver lära sig att tvätta händerna efter toabesök - det är inte ok att skippa det. prata med din partner  även med biomamman om det går. ''
    2 men det är inte sunt att gå omkring och fundera på hur invaderat av bajspartiklar ditt hem är - om du inte blivit sjuk av det än så kommer du förmodligen inte att fara illa , mer än i din ångest, av det i framtiden. Ditt kontrollbehov ställer till det värre för dig än själva orenheterna någonsin kan göra.

  • Anonym
    Bunny on speed skrev 2020-05-24 09:56:51 följande:

    Både du och styvsonen behöver nog söka läkare om ni bajsar "hela tiden".


    Du citerade nog fel person nu.

    Jag har ingen styvson.
  • Anonym
    Anonym (äöålpkojiöugkj) skrev 2020-05-24 10:51:48 följande:
    Då köper man tvättkräm och använder handkräm. Det är rent äckligt att inte tvätta händerna efter toalettbesök. SÅ ofta går man inte på toa, inte ens jag som äter vätskedrivande tabletter pga sjukdom och därför går lite oftare än andra. 

    Nu dock, i coronatider är mina händer jättetorra och dana efter allt tvättande. Jag jobbar med en riskgrupp och vi måste tvätta händerna jätteofta. Vår arbetsgivare skaffade tvättkräm och en bra handkräm och det hjälper väldigt bra. Jag har dock egen handkräm eftersom jag tycker min är bättre. Nattetid använder jag då och då kokosolja och tar på plasthandskar och det är också väldigt bra. 
    Vad som är äckligt eller inte är en åsikt.
    Tvätta på du, mina händer tål inte för frekvent tvättande.
  • Bunny on speed
    Anonym skrev 2020-05-24 15:17:04 följande:

    Du citerade nog fel person nu.

    Jag har ingen styvson.


    Ts skriver om styvson som inte tvättar händerna efter nummer 2.

    Du skriver att du inte kan tvätta händerna hela tiden.

    Det låter jobbigt att bajsa så ofta.
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik