• Sussna85

Ivf Maj 2020

Hej! Alla andra trådar var så fulla redan, så tänkte va tusan, jag får väl starta en ny Glad
    Här har sambon och jag just startat vår första ivf,så nån som vill följas åt på denna väg, utbyta lite tankar och funderingar?

Detta är väldigt nytt...har två barn sen tidigare i ett annat förhållande.
    Nu visa det totalt stopp i båda äggledare vid en äggledarspolning nu i April,
    står handfallen och jag vet inte varför det har hänt Gråter

Så nu sätter vi vårt hopp till ivf som kan hjälpa oss till vägen mot ett gemensamt barn...
    Så, skriv skriv skriv gärna!Skrattande

• Svar på tråden Ivf Maj 2020
  • Sussna85
    cino80 skrev 2020-06-16 01:59:02 följande:

Hej alla!

Jag har också gjort behandling på Sophiahemmet och är på mitt tredje försök (privat, syskonförsök). Det första äggplocket resulterade i 16 ägg (har pco) men bara 3 st av dessa blev befruktade. Det var inget fel på spermierna, så det hade säkert med äggen att göra. Efter det så föreslog läkaren isci och efter det så blev det större andel som blev befruktade. Den första gången ser de alltid som en testomgång och de ska ändra behandling om något inte funkar. Nu sist fick jag ut 12 ägg varav 7 eller 8 blev befruktade och fick sedan en blastocyst insatt på dag 5.

Jag själv samt flertalet vänner som har blivit gravida tidigare med ivf har kört glutenfri kost. Det ska tydligen kunna hjälpa till. :) Och jag blev tipsad om en klinik i Ryssland, OLGA, av Huddinge Karolinska. De ska även ha pengarna tillbaka garanti. Har även en vän som lyckats bli gravid med egna ägg där, efter flertalet försök på andra ställen.

Du har fått ett barn naturlig väg om jag förstod rätt? Vad har hänt efter det,om det är ok att fråga, varför måste ni ta till ivf nu?

Här har jag två barn sen innan, och nu visa det stopp i båda äggledare. Så jäkla förbryllande och ledsamt, när jag inte har opererats eller haft en infektion som kan leda till detta.
  • Sussna85
    Lillamiia skrev 2020-06-17 16:24:10 följande:
    Det förstår jag! Att det har funkat innan och plötsligt går det inte men vad roligt att du är gravid nu stort grattis!

Ja jag har pratat med ivf läkaren senast igår. Fick låg dos första gången med gonal f 112,5. då ja har pcos. Nästa gång höjer vi dosen och gör icsi i alla äggen. Så jag har gjort ett försök. Fått gonal f, inte menopur. Okej hur gammal är du? Tack för att du håller tummarna! Ja gör detsamma för dig!
    Jamen se! De hade en annan plan för dig! Och så får ni testa ICSI, de blir förhoppningsvis bättre resultat då.

Jag funderar på om vi oxå skulle ta till den metoden, betala lite mera men höja chanserna att lyckas kanske...
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-17 17:04:45 följande:

Vad skönt! Då har ni en plan iallafall som verkar lovande. Men skulle du få prova Menopur? Det kanske du inte fick eftersom du var så lättstimulerad och har pco. Finns väl stor risk för överstimulering då?! Och om det var första gången så finns det alla chanser i världen att det blir bättre nästa gång. Det är väldigt få som lyckas första gången. :) Jag har precis fyllt 40, så jag fattar ju själv att jag har oddsen emot mig. Det tog 3 år att få min son och nu har det gått över 2 år att få ett plus. Så en jäkla resa!

Ja, jag tänker så med på ett sätt. Nej de va inte nåt prat om menopur, ska fortsätta med gonal f. Vi fick inte så många ägg som vi trodde eftersom jag hade hälften av blåsorna tomma. Ja överstimulering vill man inte ha, det händer oftast efter äggplocket om ja förstått det rätt?

Okej ja jag fattar att tiden inte är med dig. Tiden är jobbig, oavsett om det är 1 eller 3 år vet inte om ja hade klarat av det två ggr som du gjort. Vi har precis kommit till 2 års gränsen här och ja trodde liksom ett barn skulle blivit ett år vid det här laget om vi hade fått barn när vi trodde.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-17 17:47:25 följande:

Jamen se! De hade en annan plan för dig! Och så får ni testa ICSI, de blir förhoppningsvis bättre resultat då.

Jag funderar på om vi oxå skulle ta till den metoden, betala lite mera men höja chanserna att lyckas kanske...

Ja jag tycker du ska göra det om du känns bättre.

Jag hoppas på denna omgång Med icsi om ett par månader. Man får hålla upp hoppet att det kommer fungera. Jobbigt att vänta så länge bara.
  • Sussna85
    Lillamiia skrev 2020-06-17 18:56:15 följande:
    Ja jag tycker du ska göra det om du känns bättre.

Jag hoppas på denna omgång Med icsi om ett par månader. Man får hålla upp hoppet att det kommer fungera. Jobbigt att vänta så länge bara.
    Ja den här väntan i denna process är mentalt påfrestande,usch...Gråter

Och som du skriver ovan...om allt bara skulle ha varit...ja,ok med allt i kroppen...så skulle man ha haft en snart 1 åring hos sig. den tanken smärtar endel.

Jag ska höra vad kliniken säger om icsi nu vid nästa försök, förhoppningsvis får jag kontakta dom för nästa behandling om ca 3 veckor. Alla mina nya mediciner ligger bara och väntar att få beställas hem...
  • cino80
    Sussna85 skrev 2020-06-17 17:45:13 följande:

Du har fått ett barn naturlig väg om jag förstod rätt? Vad har hänt efter det,om det är ok att fråga, varför måste ni ta till ivf nu?

Här har jag två barn sen innan, och nu visa det stopp i båda äggledare. Så jäkla förbryllande och ledsamt, när jag inte har opererats eller haft en infektion som kan leda till detta.

Nej, faktiskt inte. Eller jag blev gravid när jag var typ 19, men fick missfall. Sedan tog det att tag att hitta rätt person, plugga klart, hitta jobb osv. Sen vips var jag nästan 35 och trodde det skulle vara enkelt att bli gravid. Efter mycket om och men konstaterades då att jag inte hade ägglossning (pga pco) så vi var tvungna att göra ivf.

Oj, vad märkligt att plötsligt få stopp. I båda äggledarna dessutom. Vet de inte alls vad det kan bero på? Kan det vara en infektion som du inte märkt av tex? Roligt med två barn. Hur gamla är de?
  • cino80
    Lillamiia skrev 2020-06-17 18:49:41 följande:

Ja, jag tänker så med på ett sätt. Nej de va inte nåt prat om menopur, ska fortsätta med gonal f. Vi fick inte så många ägg som vi trodde eftersom jag hade hälften av blåsorna tomma. Ja överstimulering vill man inte ha, det händer oftast efter äggplocket om ja förstått det rätt?

Okej ja jag fattar att tiden inte är med dig. Tiden är jobbig, oavsett om det är 1 eller 3 år vet inte om ja hade klarat av det två ggr som du gjort. Vi har precis kommit till 2 års gränsen här och ja trodde liksom ett barn skulle blivit ett år vid det här laget om vi hade fått barn när vi trodde.

Ja, pco:are kan ju tyvärr ha en del tomma blåsor. Men gäller att hitta rätt ägg bara. :) Till och med min läkare som jag har nu såg uppgiven ut innan ägguttaget, och ändå plussade jag nu. Så allt kan hända. Vid min första ivf på Huddinge Karolinska så fick jag göra totalfrys pga överstimulering. Så jag har sluppit det. Vid ett av ägguttagen nu senare tid så fick jag dock sjukt ont efteråt, så kan tänka mig att de som får överstimulering har det hemskt. Och då har jag ändå fött barn utan minsta bedövning.

Just det där med väntan är ju så jobbigt. Ens eget liv står still medans alls andras rullar på. Sedan är det lätt att tänka att man borde haft ett barn som skulle vara en viss ålder om livet skulle vara som man ville. Det är psykiskt jobbigt. Men jag har lärt mig den hårda vägen att livet sällan blir som man vill. Men än är det långt ifrån kört. Det finns fortfarande en stor chans att lyckas. Och som jag skrev innan, så har jag blivit rekommenderad OLGA i Ryssland. En vän till mig fick besked att hon hade dålig äggreserv och att de rekommenderade äggdonation. Efter många försök på flera kliniker så kom hon dit och fick ut 5 blastocyster! Och blev gravid. Så man ska inte ge upp sin dröm i första taget. :)
  • Sussna85
    cino80 skrev 2020-06-17 19:59:19 följande:
    Nej, faktiskt inte. Eller jag blev gravid när jag var typ 19, men fick missfall. Sedan tog det att tag att hitta rätt person, plugga klart, hitta jobb osv. Sen vips var jag nästan 35 och trodde det skulle vara enkelt att bli gravid. Efter mycket om och men konstaterades då att jag inte hade ägglossning (pga pco) så vi var tvungna att göra ivf.

Oj, vad märkligt att plötsligt få stopp. I båda äggledarna dessutom. Vet de inte alls vad det kan bero på? Kan det vara en infektion som du inte märkt av tex? Roligt med två barn. Hur gamla är de?
    Ok, ja som du skrev, vilken jäkla resa för att få dessa skatter man så så önskar.

Ja det enda jag kan gissa på är en tyst infektion då? Har gått med en konstig mensverk egentligen genom hela cykeln i typ 3 år, så kanske har varit ett varningsteckan jag inte har tagit på allvar.

Sonen var inte så lätt att bli till, medans dotter typ tog 3 försök.

Men med sonen fick jag påbörja en utredning,och fick snudda på känslan för ett kommande ivf, men vi kom inte så långt...
    För sen så fick jag ett missfall och sen stanna min Gabriel i magenGlad

2 år senare kom Freja. Så nu är dom snart 10 resp. 8 år gamla.
  • cino80
    Sussna85 skrev 2020-06-17 20:15:50 följande:

Ok, ja som du skrev, vilken jäkla resa för att få dessa skatter man så så önskar.

Ja det enda jag kan gissa på är en tyst infektion då? Har gått med en konstig mensverk egentligen genom hela cykeln i typ 3 år, så kanske har varit ett varningsteckan jag inte har tagit på allvar.

Sonen var inte så lätt att bli till, medans dotter typ tog 3 försök.

Men med sonen fick jag påbörja en utredning,och fick snudda på känslan för ett kommande ivf, men vi kom inte så långt...

För sen så fick jag ett missfall och sen stanna min Gabriel i magen

2 år senare kom Freja. Så nu är dom snart 10 resp. 8 år gamla.

Det är nog svårt för folk som inte varit i samma sits att förstå exakt hur jobbigt det faktiskt är med att kämpa för ett barn. Nått som många tar för givet. Men på nått sätt så svämmar hjärtat över av kärlek när man väl lyckas. Varje gång jag ser min son tänker jag alltid hur lyckligt lottad jag ändå är och det finns inte nått som jag inte skulle göra för honom.

Hm, ja, det låter ju som det. Men det spelar ju ingen roll egentligen vad orsaken är. Tur att det upptäcktes. Men det går inte att få bort stoppet då? Är väldigt dåligt insatt i just sånt. Allt annat har jag läst mer eller mindre allt som går att få fram kring (gillar information, jobbar även med det typ).

Åh, då är dina barn ganska stora då. Då kanske de märker av att något är på gång. Barn brukar ju vara ganska duktiga på sånt. En liten rolig händelse var nu nyligen innan jag testat, men efter insättningen. Då kom min son som är 2,5 och lyfte på tröjan så magen visades och så brast han ut i ?bebis?. Det hade han aldrig sagt innan, så på nått sätt tog jag det som någonting positivt och att det kanske kunde stämma. :)
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-17 19:42:37 följande:

Ja den här väntan i denna process är mentalt påfrestande,usch...

Och som du skriver ovan...om allt bara skulle ha varit...ja,ok med allt i kroppen...så skulle man ha haft en snart 1 åring hos sig. den tanken smärtar endel.

Jag ska höra vad kliniken säger om icsi nu vid nästa försök, förhoppningsvis får jag kontakta dom för nästa behandling om ca 3 veckor. Alla mina nya mediciner ligger bara och väntar att få beställas hem...

Okej, vi får hålla ut nu bara! Jag kan ringa om 1,5 månad ca. Så de är ju ett tag kvar! Ja surt att medicinerna bara ligger där o väntar, man vill sätta igång så fort som möjligt ju.
Svar på tråden Ivf Maj 2020