• Beaniee

Vad tycker ni gifta om oss singlar, egentligen?

Jag tror att många singlar glorifierar parföhållande och äktenskap och att gräset inte alls är grönare på andra sidan. 

Jag bor ensam med min dotter på 7 år på heltid. Jag kan fokusera på henne och mitt jobb. Behöver inte ha några konflikter om städning med någon gubbe,tvätta hans tvätt, tänka på någon annan, bestämma allt i mitt eget liv. 

Jag är nyfiken på hur många som lever i parförhållanden och äktenskap som med handen på hjärtat skulle vilja leva ensam med sina barn och hur många som aldrig i livet skulle vilja bo "ensam". 

Vad tycker ni gifta/parmänniskor - är vi singlar tragiskt ensamma eller lever vi livet? 

• Svar på tråden Vad tycker ni gifta om oss singlar, egentligen?
  • Cornellia

Jag älskar mitt liv tillsammans med mitt livs kärlek. Min bästa vän och största stöttepelare. 

Om jag inte fick leva med honom så skulle det kännas som att jag saknade halva mig själv. Vi har levt tillsammans sedan vi var 17 år, i år firar vi 20 år ihop. 

Jag ser ingen fördel öht att vara singel, min man berikar mitt liv, och ger mig möjlighet, både i tid och pengar, att göra mycket som jag inte skulle kunna annars.

• erikaABC
    Beaniee skrev 2020-05-26 12:37:23 följande:

bestämma allt i mitt eget liv. 

Är biologiska pappan död? 
    Om han struntar i ungen förstår jag varifrån dina låga tankar om män kommer
    Är han i livet och deltar i flickans uppväxt så har han så pass mycket rättigheter att du inte kan bestämma allt i ditt eget liv utan måste anpassa dig rätt mycket till pappan och ev ny fru och kanske fler barn. Som gift med barnens far har jag mycket mer bestämmanderätt över både mitt och barnets liv
  • annabellelee

Jag funderar väldigt sällan på singlar och hur de lever. Jag var själv olycklig som singel, älskar min man, och trivs med att vara ett par, så jag längtar inte tillbaka till singellivet, tänker väldigt sällan på det faktiskt.

• Nicco123
    Kan förstå att du känner så och att det är superhärligt och du är ju definitivt inte ensam! Tror min mamma kände lite så också samt att hon inte hade tid att hitta nån ny eller nått stort intresse heller när jag och mina syskon var mindre och bodde hemma. Nu däremot är hon jätteensam. Så jag tror det är ganska relaterat till vart man är i livet. 
  • Jw83
    Beaniee skrev 2020-05-26 12:37:23 följande:

Jag tror att många singlar glorifierar parföhållande och äktenskap och att gräset inte alls är grönare på andra sidan. 

Jag bor ensam med min dotter på 7 år på heltid. Jag kan fokusera på henne och mitt jobb. Behöver inte ha några konflikter om städning med någon gubbe,tvätta hans tvätt, tänka på någon annan, bestämma allt i mitt eget liv. 

Jag är nyfiken på hur många som lever i parförhållanden och äktenskap som med handen på hjärtat skulle vilja leva ensam med sina barn och hur många som aldrig i livet skulle vilja bo "ensam". 

Vad tycker ni gifta/parmänniskor - är vi singlar tragiskt ensamma eller lever vi livet? 

Jag tror att du med din erfarenhet är lyckligare som singel. Du förknippar äktenskap med att städa efter nån gubbe.

Jag är lyckligare som gift! Aldrig att jag vill bli singel med barn och jag tycker generellt synd om singlar som har barn. För mig så innebär äktenskapet att jag delar varje dag med den snyggaste och underbaraste människan på jorden. Jag har någon att dela all glädje och dela allt hushållsarbete med :) Jag kan göra saker själv när jag vill då vi är två som kan hjälpas åt med barn. Är jag sjuk så behöver jag inte skjutsa barn och laga mat. Jag älskar också att se barnen ihop med sin fantastiska pappa varje dag.

Min erfarenhet gör att jag tycker synd om dig. Det är för att jag tänker på hur fruktansvärt det vore att förlora min man och vår kärnfamilj. Men jag är vuxen nog att förstå att det inte är samma för alla. Har man levt med en vuxenbebis till man i några år så är nog singellivet en dröm.

Singlar utan barn kan jag ibland tänka att dom lever livet :) Men jag har själv levt det livet och behöver inte det igen.

En ensamstående förälder tänker jag inte lever livet.. då tänker jag ensam med ansvar, ekonomi, svårt att dejta, vab mm vilket är mer tungt än fritt.

Jag är glad över att du är lycklig i ditt liv :)
  • mandelskrutten
    Jw83 skrev 2020-05-26 14:23:25 följande:

Jag tror att du med din erfarenhet är lyckligare som singel. Du förknippar äktenskap med att städa efter nån gubbe.

Jag är lyckligare som gift! Aldrig att jag vill bli singel med barn och jag tycker generellt synd om singlar som har barn. För mig så innebär äktenskapet att jag delar varje dag med den snyggaste och underbaraste människan på jorden. Jag har någon att dela all glädje och dela allt hushållsarbete med :) Jag kan göra saker själv när jag vill då vi är två som kan hjälpas åt med barn. Är jag sjuk så behöver jag inte skjutsa barn och laga mat. Jag älskar också att se barnen ihop med sin fantastiska pappa varje dag.

Min erfarenhet gör att jag tycker synd om dig. Det är för att jag tänker på hur fruktansvärt det vore att förlora min man och vår kärnfamilj. Men jag är vuxen nog att förstå att det inte är samma för alla. Har man levt med en vuxenbebis till man i några år så är nog singellivet en dröm.

Singlar utan barn kan jag ibland tänka att dom lever livet :) Men jag har själv levt det livet och behöver inte det igen.

En ensamstående förälder tänker jag inte lever livet.. då tänker jag ensam med ansvar, ekonomi, svårt att dejta, vab mm vilket är mer tungt än fritt.

Jag är glad över att du är lycklig i ditt liv :)

Så känner jag med. Har man barn, även bara ett som är i tonåren, är det bäst att försöka leva under samma tak iallafall med sin man.

Skulle aldrig heller vilja vara ensamstående mamma med minderårigt barn.

Bättre att isåfall skilja sig när sitt barn är 18 år.
  • mandelskrutten
    GGN skrev 2020-05-26 17:47:26 följande:

Jag avundas er lite. Saknar singellivet.

Bo själv, betala alla räkningar helt själv? Saknar inte jag.
  • GGN
    mandelskrutten skrev 2020-05-26 18:22:05 följande:

Bo själv, betala alla räkningar helt själv? Saknar inte jag.

Ja, jag älskar att bo själv. Om jag blir singel igen och träffar en ny så kommer jag aldrig bli sambo igen. Det förstör så mycket.

Har alltid klarat att betala mina räkningar utan problem, sambo eller inte.
  • Silverjenny

Jag är lyckligt gift och är en tvåsamhetsmänniska som inte trivs med att vara singel, jag vet för när jag varit singel har jag bara känt mig ensam och deppig och saknat att vara i förhållande. Att vara ensam ofrivilligt är hemskt, men är det självvalt är det en härlig frihet att kunna göra vad man vill, umgås med vem man vill, resa med vänner, ha spännande sex med hur många man vill.. inte behöva kompromissa eller be någon om lov för något. Jag har lite blandade känslor av avund gentemot mina singel väninnor samtidigt som jag aldrig skulle vilja byta.

Svar på tråden Vad tycker ni gifta om oss singlar, egentligen?