• Anonym (S)

    Människor som identifierar sig med sina diagnoser.

    Jag har inte upplevt det fenomenet. Men jag gissar att det handlar om unga människor som är i en process där man försöker förstå, definiera och förklara sig själv. Att man då använder den fakta (tex diagnosen) som man har för att hitta svaren man söker känns inte särskilt konstigt. Om man lyckas hitta fördelar och se nån slags status i sin funktionsskillnad/sjukdom borde det väl också kunna vara positivt?

    Jag tycker spontant att det du beskriver låter som en del av vuxenblivandet och identitetsskapandet som alltid har funnits men som blir mer offentligt idag.

    Det som blir problem är väl när man har sjukdomar där man kan trigga varandra (självskadebeteende, ätstörningar mm) eller om man definierar sig starkt negativt/begränsande med sin funktionsskillnad/sjukdom så att man hindrar sig själv från att leva ett liv som man skulle må bra av.

  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-28 12:53:37 följande:

    Det är i blandade åldrar jag sett detta fenomen. Det är ju bra om man hittar positiva saker med sin diagnos, men att se själva diagnosen som en status grej i sig känns väldigt underligt tycker jag. Det spär på fördomarna kring psykisk ohälsa. 


    På vilket sätt för de fram diagnosen som en statusgrej? Det kan inte vara så att de upplever funktionsskillnaden/sjukdomen som en viktig del av sin identitet eller att det har praktisk nytta att andra känner till den och därför lyfter fram den?
  • Anonym (S)
    Anonym (Erika) skrev 2020-05-29 14:22:53 följande:

    Min erfarenhet är att det mest är personer i medelåldern som inte är så nöjda med hur livet blev. Det är också vanligt inom vissa subkultur kretsar. Det finns inget positivt i det, det är destruktivt, och drar ner alla. 


    Hurvet du att det inte finns något positivt i det och att det drar ner alla? Att berätta att man har en viss sjukdom eller funktionsnedsättning när man presenterar sig i en livesändning behöver väl inte nödvändigtvis vara negativt för alla i alla sammanhang? Varför skulle det behöva vara det? Inte heller att reflektera över sig själv i relation till sin sjukdom behöver väl nödvändigtvis vara negativt?
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 17:51:22 följande:

    Hej jag har adhd, ptsd, och panikångest kom och titta när jag färgar håret blått, röker inne, och inte pratar ett ord om mina diagnoser.....

    Folk får göra som dom vill men jag kan inte hjälpa det men det känns så fel. 


    Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Vad menar du?
  • Anonym (S)
    Anonym (Erika) skrev 2020-06-05 16:50:20 följande:

    Det handlar om i vilka kretsar man umgås. Jag har t.ex inte stött på en enda på mitt jobb men i en förening jag var med i ett kortare tag fanns det flera stycken. För att jag har ögon och öron och ser det själv. Läs mitt inlägg, jag pratar om de som inte kan prata om NÅGOT annat, alltså INGET annat alls. Jag pratar om ältande inte reflektion. Att prata om någon konstant flera timmar per dag år ut och år in är inte positivt för någon. 


    Det lät som att du menade allmänt och även inkluderade de ts pratade om.

    Men du skrev om specifika personer som du känner och din uppfattning är att det inte finns något positivt i det och drar ned alla som du känner för det har du iaktagit? Så "alla" var alla personer som du känner?
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 19:04:03 följande:

    Jag skapar inga problem. Jag funderar bara över fenomenet som verkar vara rätt vanligt. Jag tänker tvärtom, jag vill absolut inte identifiera mig med min diagnos på det sättet. Jag vill inte att någon ska se på mig som hon med bipolär sjukdom då den inte är min identitet på något vis. 


    Fast för många är ju sjukdomen en viktig del av identiteten (utan att för den delen vara identiteten). Och i vissa sammanhang och i vissa perioder av livet kan man känna att just den delen är viktig att utforska och dela med sig av. Jag tänker att syftet med dessa framträdanden också kan vara att hitta andra med liknande erfarenheter och då är det ju viktigt att berätta.

    Jag tänker att det du skriver om, inte alls behöver var sakdligt på något sätt. Att älta sina svårigheter på ett negativt vis timtals under långa perioder som Erika skrev om är nog oftast negativt däremot. Men det finns ju många nyanser mellan att gräva ned sig så och att informera om sin sjukdom på ett forum.
Svar på tråden Människor som identifierar sig med sina diagnoser.