Inlägg från: Anonym (Kronor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kronor)

    Betala tonåring?

    Jag skulle tänka lite såhär: Vad kommer ens barn få för bild av arbete och vad en rimlig lön är i framtiden när dom ska ut på arbetsmarknaden? Om man fått 150 kronor timmen för att måla om staketet hemma på tomten och sen ska ut och jobba på riktigt och kommer få 97 kronor timmen för ett jobb som kommer ha högre krav och vara mycket stressigare (exempelvis flippa burgare på Donken) än att måla om staketet hemma på tomten, hur kommer tonåringen reagera på det? 

    Jag har jobbat som arbetsledare åt kommunens sommarjobbare som gått ut 9:an, rensat rabatter och sånt, och dom flesta har fått en otroligt skev syn på lön och pengar hemifrån. "Jag får 500 spänn i månaden för att plocka ur diskmaskinen någon gång i veckan och här gör jag värsta slavgörat för 65 kronor i timmen". 

    Personligen fick jag inte betalt för att göra saker hemma, det ingick i familjen att alla hjälptes åt med sysslor. Hjälpte grannen måla om garaget en sommar när jag var 13, tog två dagar och jag fick 250 spänn och fika. 
    Vet att det kan vara svårt för yngre tonåringar att få ett "riktigt jobb" men det finns saker dom kan göra, t.ex. dela ut reklam. Det är också något dom faktiskt kan sätta på sitt CV i början jämfört med "klippte gräset hemma" arbetsgivare: mamma. 

  • Anonym (Kronor)
    Anonym (Nilla) skrev 2020-06-07 21:48:36 följande:
    Och det var just som sommarjobb jag tänkte. Även om egna barn inte fått ersättning så antar jag att du skulle betalat om du inte hade egna barn (som var tillräckligt gamla) och därför erbjöd grannens barn sommarjobb?

    Om vi säger så  här: grannen erbjöd ditt barn sommarjobbet att hjälpa till att måla om ladan. Grannen själv målar också och tar alla svåra grejer och höga områden. Vad skulle vara skäligt för din tonåring (13-17) att ta betalt i timmen?
    50 kronor i timmen. Inte en krona mer. Är det en superstor lada och arbetet skulle dra ut på tiden; ännu mindre per timme. Tror det är vanskligt att låsa fast sig vid tim-pris, det hade jag aldrig gjort själv. Hade jag varit ägare av ladan hade jag erbjudit en klumpsumma. Tonåringar jobbar inte som vuxna och det drar i regel ut på tiden. 
  • Anonym (Kronor)
    Anonym (Ingår) skrev 2020-06-07 22:29:14 följande:
    Jag skulle aldrig anlita barn, nej.

    Sommarjobb, 2020, är inte att hjälpa grannen att klippa gräsmattan. Inte i min värld iaf.

    Här söker ungarna sommarjobb på Ica, jordgubbslandet, parkskötsel, restaurang, osv. Dvs de arbetar och skattar.
    Instämmer helt. 

    På mitt jobb får vi ibland in ansökningar från väldigt unga personer (tänk 16-18 års åldern) när vi söker tim-vikarier till kvällar och helger och det är inte alltför ovanligt att vissa anger "barnvaktat mina syskon" eller "hjälpt pappa med sommarstugan" som yrkeserfarenhet. Ibland är till och med föräldern uppskriven som referens. Ser extremt oseriöst ut. Särskilt om man jämför med andra ansökningar där unga i samma ålder sommarjobbat på Ica, varit frukostvärd på hotell eller parkarbetat åt kommunen. Vid en rekrytering blev en kollega så beklämd att hon faktiskt ringde upp vissa av ungdomarna som "jobbat hemma" och angett föräldrar som referens och gav tips. 
    Nu anställer inte vi så unga så det kvittar men om man som arbetsgivare/rekryterare sitter med personer som klippt gräset åt grannen/föräldrarna och personer som sommarjobbat i kassan på Circle K är det ganska uppenbart vilka som sållas bort. 
  • Anonym (Kronor)
    Anonym (Nilla) skrev 2020-06-07 23:09:57 följande:
    Anonym (Kronor) skrev 2020-06-07 22:40:17 följande:
    Instämmer helt. 

    På mitt jobb får vi ibland in ansökningar från väldigt unga personer (tänk 16-18 års åldern) när vi söker tim-vikarier till kvällar och helger och det är inte alltför ovanligt att vissa anger "barnvaktat mina syskon" eller "hjälpt pappa med sommarstugan" som yrkeserfarenhet. Ibland är till och med föräldern uppskriven som referens. Ser extremt oseriöst ut. Särskilt om man jämför med andra ansökningar där unga i samma ålder sommarjobbat på Ica, varit frukostvärd på hotell eller parkarbetat åt kommunen. Vid en rekrytering blev en kollega så beklämd att hon faktiskt ringde upp vissa av ungdomarna som "jobbat hemma" och angett föräldrar som referens och gav tips. 
    Nu anställer inte vi så unga så det kvittar men om man som arbetsgivare/rekryterare sitter med personer som klippt gräset åt grannen/föräldrarna och personer som sommarjobbat i kassan på Circle K är det ganska uppenbart vilka som sållas bort. 

    Tja, nu handlar det ju dels om ungdomar som inte fått annat jobb och dels om mycket unga ungdomar. På grund av corona är det ont om sommarjobb på vår ort, många typiska sommarjobb har helt enkelt inte öppet och behöver därför inte personal. Alternativet för dem är att måla lada/bygga staket eller inget jobb alls. 

    Sedan är det ju alltid bra att tänka på CV etc. Men är man 14 och bara vill ha fickpengar för sommaren behöver man kanske inte tänka att alla småjobb man gör ska kunna användas som referens i framtiden. Bara för att man HAR barnvaktat syskon behöver man ju inte skriva det på CV:t liksom. 
    Du har själv flera gånger skrivit "åldern 13-17". Om det handlar om en 14-åring hade du ju kunnat skriva ut det direkt?

    Nej, man måste inte skriva att man barnvaktat syskon. Ändå är det väldigt många som gör det. 
  • Anonym (Kronor)
    Anonym (Nilla) skrev 2020-06-08 12:32:12 följande:
    Jag gäller bland annat en 14-åring. Men det finns fler. Och jag är mer nyfiken hur man resonerar angående lön för yngre tonåringar generellt. Hur någon tänker kring sin 15-åring ger viss input, hur någon annan resonerar kring kusinbarnen på 17 och 12 ger också input.

    En vägledning kan ju vara vad ungdomar som t.ex. parkarbetar tre-fyra veckor åt kommunen får, det brukar vara skattefritt också (kan säkert skilja mellan kommuner men i min kommun är deras lön skattefri) och sen kanske gå ner lite i timlön pga att det ändå inte är ett "riktigt jobb" med allt vad det innebär t.ex passa tider, arbeta x antal timmar per dag osv. vilket jag antar att en tonåring inte behöver förhålla sig till hemma på samma sätt.

    Baserat på vad kommunens sommarjobbare som gått ut högstadiet upp till åk 2 på gymnasiet får där jag bor skulle jag lönesätta svart "hemmajobb" såhär:
    14 år: 45 kronor timmen.
    15 år: 50 kronor timmen
    16-17 år: 60 kronor timmen. 

    12-åringar skulle jag inte ens låta "jobba" hemma för pengar. 

  • Anonym (Kronor)
    Anonym (Nilla) skrev 2020-06-08 17:50:28 följande:
    Det var en klok tanke, tack! Ska kolla vad kommunen erbjuder. 
    Skulle dock satsa på klumpsumma. Kommunens sommarjobbare har arbetsledare som ser till att arbetet blir gjort och att det inte maskas, kan även skicka hem folk som inte jobbar. 
    Tonåringar är inte dumma och får dom betalt per timme kan det plötsligt ta två veckor att måla ett litet staket. Just sayin' 
Svar på tråden Betala tonåring?