• Elmala

    Nyttig snabblagad mat för barnfamilj

    Hej!

    Jag behöver tips på enkel och nyttig mat för en barnfamilj! Både jag och min man tycker att matlagning är tråkigt så vi vill att matlagningen ska gå så fort som möjligt, men ändå få till något som är nyttigt för hela familjen. Nu blir det lätt att vi äter samma mat hela tiden. Så ge mig era bästa tips på bra maträtter!

  • Svar på tråden Nyttig snabblagad mat för barnfamilj
  • bbarajag

    Nyttigt och nyttigt... tomatsoppa med korv och makaroner i är både enkelt och gott. En ostmacka till det och man är mätt!

  • legomum

    Tar bara några minuter att tina en kycklingfile i micron. Skär sedan kycklingen i små tärningar. Stek kycklingen med tickakrydda. Servera med ris och grönsaker.

    Tar ca 20 min att göra.

  • Tow2Mater
    legomum skrev 2020-06-12 01:45:50 följande:

    Tar bara några minuter att tina en kycklingfile i micron. Skär sedan kycklingen i små tärningar. Stek kycklingen med tickakrydda. Servera med ris och grönsaker.

    Tar ca 20 min att göra.


    En file till en hel barnfamilj? tar lite längre tid att tina fler fileer än en. Och ris ska ju koka/stå i 20 minuter, så innan det ska det skoljas av och vattnet ska koka upp. Det tar nog iallafall minst 30 minuter bara for riset totalt.
  • legomum
    Tow2Mater skrev 2020-06-12 02:22:25 följande:

    En file till en hel barnfamilj? tar lite längre tid att tina fler fileer än en. Och ris ska ju koka/stå i 20 minuter, så innan det ska det skoljas av och vattnet ska koka upp. Det tar nog iallafall minst 30 minuter bara for riset totalt.


    Nej en file till 4 pers är för lite. Beroende på hur stora de är så räcker ungefär 2- 3 stycken. Men en file tar på tining går på 4 minuter. 2 stycken tar lite längre tid då jag sänker styrkan. Men ska jag ha flera fileer så brukar jag förbereda med att lägga fram i skål på bänken.

    Jag kokar upp vatten i vattenkokaren och häller över så vårt ris det tar 20 minuter, ok kanske max 25 då.

    Men hur som helst är det en matätt som går snabbt att göra som inte är halvfabrikat.
  • cosinus

    Jag brukar göra lax när jag har ont om tid. 

    Har man såna här inplastade 4-packsbitar i frysen så går de fort att tina i varmt vatten i diskhon (föredrar det framför micron).

    Sen krydda och steka och ha ris till (finns det som kokar på 12 minuter, råkade köpa fel vid ett tillfälle. Föredrar det vanliga men det snabbare kan vara bra ibland).

    Sen är ju frågan hur man definierar att det ska gå snabbt att laga. Om det är från stunden man sätter foten innanför dörren tills middagen står på bordet eller den totala tiden man måste engagera sig. Har man tid men inte vill stå med spisen finns ju ganska gott om rätter som löser sig själv till störta delen i ugnen bara man ägnar 10 min åt det innan de puttas in. Klyftpotatis, kyckling, lax, olika ris/pastalådor o s v.

  • Mrs Moneybags

    Jag brukar göra färska tortellini med någon god sås till, antingen ostsås eller tomatsås. Servera med färsk bladspenat eller ruccola och körsbärstomater, peppra och ät.

    En annan snabbrätt som är hyfsat nyttig är pasta med tomatsås, pasta med pesto och grönsallad, rostbiff och potatissallad, hemgjord pizza med deg från affären.

  • Körsbärsdalen

    Hur snabbt ska det gå då? När orken tryter här hackar vi en sallad, har i bulgur (tar väl en kvart att tillaga bulgur) och steker halloumi att ha i. Blandar allt.

    Gör man köttfärssås en dag kan man ju sedan använda den till att slänga ihop en lasagne dagen därpå. Bechamelsås tar ju inte många minuter att koka. Äter man tacos en dag kan man snabbt göra en tacopaj dagen därpå. O.s.v. Tacos i sig tar ju heller inte så lång tid att laga.

    Sallad till maten kan man ju hacka en stor en dag, och oftast kan den var fräsch i alla fall till två middagar till - beroende på vad man har i såklart.

  • Anonym (Ann O'Nymous)

    Arlas Creme fraiche saffran och tomat

    Grillad kyckling skuren i bitar. Torsk eller sej i bitar är också gott om man vill variera.

    Frusna gröna ärtor. Kan bytas ut mot något annat. Soltorkade tomater var en favorit hos oss.

    Lite salt

    Vitlökspeppar

    Anpassa mängderna till familjens storlek och efter smak. Vi brukade ta 1 förpackning Creme fraiche till 2 vuxna.

    Värm fraiche, kyckling och ärtor tills allt är genomvarmt. Krydda.

    Servera med ris eller pasta.

    Det blir inte enklare än så.

  • Elmala

    Tack för många supertips! Jag har små barn som ofta är trötta och hungriga när de kommer hem från förskolan, så därför finns det inte tid för avancerad matlagning. Men allt som går att få ihop på 15-20 minuter är perfekt!

    Och jag är inte ute efter nån form av hälsokost heller, men tänker att det är bra med variation så det inte blir falukorv varje dag.

  • Anonym (L)

    Släng in några bitar lax i ugnen.

    Koka broccoli.

    Rör ihop en kall sås på créme fraiche, majonnäs, röd caviar, och gräslök.

  • Anonym (Mio)

    Lax är både nyttigt och gott. Vår 4-åring gillar: stek laxfileer, blanda matlagningsgrädde och riven parmesanost och hackad gräslök, rivet skal av citron o h låt puttra ihop. Lägg i laxen i såsen. Salta, peppra, lite citronsaft. Koka potatis till.

    Eller lägg laxfileer i form. Salta, peppra. Blanda creme fraiche och sweetchilisås och häll på. I ugn ca 20 min. Koka ris till.

    Eller kyckling, stek. Häll på thai kryddblandning, färdiga påsar finns. Häll på kokosmjölk och wookgrönsaker, vattenkastanjer från burk. Ev cashewnötter om ni gillar. Koka ris till. Blir supergott.

    Annars torsk med creme fraiche och t ex hummerfond i panna. Koka upp creme fraiche och hummerfond, lägg i fisken. Salta, peppra. Låt puttra i 5-10 min. Koka potatis. Valfria grönsaker till.

  • Fliselisan
    Tow2Mater skrev 2020-06-12 02:22:25 följande:

    En file till en hel barnfamilj? tar lite längre tid att tina fler fileer än en. Och ris ska ju koka/stå i 20 minuter, så innan det ska det skoljas av och vattnet ska koka upp. Det tar nog iallafall minst 30 minuter bara for riset totalt.


    Beror ju på vad för ris du har. Basmatiris tar 10 min. Snabbris som min son älskar 3 minuter.
Svar på tråden Nyttig snabblagad mat för barnfamilj