• Anonym (Caroline)

    Rädsla för att köra bil

    Hej!

    Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

    Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

    Mvh Caroline

  • Svar på tråden Rädsla för att köra bil
  • Randig

    Hej du, det är precis som om det skulle kunna vart jag som skrev denna tråden för ett par år sedan:)

    Jag började övningsköra bil när jag var 18 år med min pappa, men la sedan av efter ett par gånger, tyckte det var så sjukt obehagligt att köra bil och trodde aldrig jag skulle lära mig.

    Sen tog min kille (nu min make) körkort när han var 23 år och det var en sådan befrielse när vi köpte första bilen och kunde ta oss överallt, men jag hade ju inget så det blev mycket körande för maken. När han hade haft det i 5 år så började jag övningsköra med honom.... och jag hatade varje tillfälle i nästan 1,5 år!

    Det tog lång tid för mig att bara bli vän med bilen, att få växlingen att sätta sig i ryggraden. Det tog nästan 1,5 år. Sen är jag osäker på andra trafikanter och när det är stadstrafik, även än idag.

    Jag övningskörde i 2 år, flera gånger i veckan innan jag körde upp, klarade teori och uppkörning på första försöket strax efter att jag fyllde 30. Jag körde bara 5 gånger på körskolan, för mig handlade det så mycket om mängdkörningen, att bli trygg, att få växlingen i ryggraden. Det hade inte vart ekonomiskt försvarbart om jag gjort det på körskolan.

    Nu har jag haft körkortet i 2 år, jag skulle inte säg att jag älskar att köra bil och jag hatar att köra i Göteborg och större städer. Det undviker jag, men kan om det är "på liv och dödTungan ute". Men att kunna åka till affären och handla, åka hem till mina föräldrar ute på landet med barnbarnen, det har vart såååå skönt med bil. 

    Så ge det tid, vissa behöver det, jag tex. Men jobba mycket med mängdträningen om du kan, har du någon att övningsköra med? bara en sån enkel sak att man tar bilen till affären och hem, tar inte så lång tid men ger ändå lite träning och bygger upp självförtroendet. Träna på att få in växlingen i ryggraden! Det tog tid för mig. och även att hitta dragläget var en nyckel för mig Flört

  • EnAnonumius
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 18:28:42 följande:

    Hej!

    Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

    Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

    Mvh Caroline


    Jag var också rädd att göra fel när jag började övningsköra, men min man (ex-man) sa en bra sak, innan jag gjorde min första övningskörning och han såg att jag var nervös och rädd att göra fel. 

    "Det är ju därför man övningskör, det är för att man gör misstag och, det är av misstagen man lär sig av så det blir rätt. Personen som du övningskör med har som uppgift att förklara för dig och hjälpa dig att få det rätt."

    Det man bör alltid komma ihåg, de som kör bättre än dig (enligt dig själv då), har också varit nybörjare och gjort fel, och undrat om de någonsin kommer att klara kortet.

    Det är så extremt ovanligt att man gör saker "rätt på första försöket".. Man gör några misstag först innan det blir rätt. Och det är så det är på många områden, så inte bara bilkörning.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kjell2
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 18:28:42 följande:

    Hej!

    Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

    Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

    Mvh Caroline


    Kör du med bilskola eller enbart privat?

    Fördelen med bilskola är att du ska, enligt lärarens bedömning, behärska ett moment innan det är dags för nästa.

    En del som kör privat går för fort fram ibland och ger sig t ex ut i stadstrafik innan saker som växling och kurvtagning sitter.

    I övrigt gäller det att öva mycket och på rätt nivå.


  • Andreaaaa

    Jag tyckte att det var jätteläskigt i början men det gick över med tiden. Det kommer det säkert göra för dig också.

  • Anonym (Caroline)

    [quote=80466914][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-06-15 14:25:33 följande:[/quote-nick]

    Kör du med bilskola eller enbart privat?

    Fördelen med bilskola är att du ska, enligt lärarens bedömning, behärska ett moment innan det är dags för nästa.

    En del som kör privat går för fort fram ibland och ger sig t ex ut i stadstrafik innan saker som växling och kurvtagning sitter.

    I övrigt gäller det att öva mycket och på rätt nivå.

    [/quote

    Hej! Jag kör privat just för att kunna behärska bilen innan jag börjar på körskolan. Märker att min handledare gärna vill ha ut mig i trafiken redan nu och visst, jag körde i rondeller och en bra bit för att komma till parkeringen där vi brukar öva men jäklar va pirrigt det var! Tycker det e så svårt att sänka farten och växla medan man även ska ha koll om det kommer cyklar eller fotgängare som skall över innan rondellen eller t.o.m. efter rondellen..

    Kommer detta att släppa tänker jag? Kanske om man tycker att växlingen är superenkel och man gör det utan att tänka och då kan ha fokus på trafiken..

  • Anonym (Caroline)
    Randig skrev 2020-06-15 13:48:48 följande:

    Hej du, det är precis som om det skulle kunna vart jag som skrev denna tråden för ett par år sedan:)

    Jag började övningsköra bil när jag var 18 år med min pappa, men la sedan av efter ett par gånger, tyckte det var så sjukt obehagligt att köra bil och trodde aldrig jag skulle lära mig.

    Sen tog min kille (nu min make) körkort när han var 23 år och det var en sådan befrielse när vi köpte första bilen och kunde ta oss överallt, men jag hade ju inget så det blev mycket körande för maken. När han hade haft det i 5 år så började jag övningsköra med honom.... och jag hatade varje tillfälle i nästan 1,5 år!

    Det tog lång tid för mig att bara bli vän med bilen, att få växlingen att sätta sig i ryggraden. Det tog nästan 1,5 år. Sen är jag osäker på andra trafikanter och när det är stadstrafik, även än idag.

    Jag övningskörde i 2 år, flera gånger i veckan innan jag körde upp, klarade teori och uppkörning på första försöket strax efter att jag fyllde 30. Jag körde bara 5 gånger på körskolan, för mig handlade det så mycket om mängdkörningen, att bli trygg, att få växlingen i ryggraden. Det hade inte vart ekonomiskt försvarbart om jag gjort det på körskolan.

    Nu har jag haft körkortet i 2 år, jag skulle inte säg att jag älskar att köra bil och jag hatar att köra i Göteborg och större städer. Det undviker jag, men kan om det är "på liv och död". Men att kunna åka till affären och handla, åka hem till mina föräldrar ute på landet med barnbarnen, det har vart såååå skönt med bil. 

    Så ge det tid, vissa behöver det, jag tex. Men jobba mycket med mängdträningen om du kan, har du någon att övningsköra med? bara en sån enkel sak att man tar bilen till affären och hem, tar inte så lång tid men ger ändå lite träning och bygger upp självförtroendet. Träna på att få in växlingen i ryggraden! Det tog tid för mig. och även att hitta dragläget var en nyckel för mig 


    Hej! Alltså du förstår nog inte hur glad jag blir av ditt inlägg :) Då finns det hopp även för mig kanske! Precis det du säger, ?man behöver bli vän med bilen? för det känns som att vi inte riktigt är det än. Tycker inte det är så svårt med dragläget, jo jag får ju kärringstopp emellanåt och jag kanske gasar lite förmkt osv men jag tycker det är svårt att backa, bedöma avstånd osv och sedan att placera sig rätt vid sväng.
  • Anonym (nublåservisnuten)
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 18:28:42 följande:

     Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. 


    Tycker det är bra om fler är rädda för att sätta sig bakom ratten.
    Många borde inte få vara ute i trafiken. Många dårar bakom ratten.
  • Kjell2
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-15 23:03:34 följande:

    [quote=80466914][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-06-15 14:25:33 följande:[/quote-nick]

    Kör du med bilskola eller enbart privat?

    Fördelen med bilskola är att du ska, enligt lärarens bedömning, behärska ett moment innan det är dags för nästa.

    En del som kör privat går för fort fram ibland och ger sig t ex ut i stadstrafik innan saker som växling och kurvtagning sitter.

    I övrigt gäller det att öva mycket och på rätt nivå.

    [/quote

    Hej! Jag kör privat just för att kunna behärska bilen innan jag börjar på körskolan. Märker att min handledare gärna vill ha ut mig i trafiken redan nu och visst, jag körde i rondeller och en bra bit för att komma till parkeringen där vi brukar öva men jäklar va pirrigt det var! Tycker det e så svårt att sänka farten och växla medan man även ska ha koll om det kommer cyklar eller fotgängare som skall över innan rondellen eller t.o.m. efter rondellen..

    Kommer detta att släppa tänker jag? Kanske om man tycker att växlingen är superenkel och man gör det utan att tänka och då kan ha fokus på trafiken..


    Tycker du gör saker i fel ordning. Du ska inte ut i trafiken innan du har koll på start, stopp, upp och ner växling. Sluta kör till övningplatsen, handledaren får köra dit och där nöter du basövningarna.

    Ännu bättre är om du börjar på körskola, går igenom varje moment där och sen övar samma moment mycket hemma. När körskolan tycker det är dags att köra i trafik så gör du det där först. Sen hemma. Vidare på samma sätt med stadskörning, landväg, filkörning/rödljus, rondell, motorväg. Först bilskola för att lära dig hur det ska göras, sen volymträning hemma.


  • EnAnonumius
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-15 23:03:34 följande:

    [quote=80466914][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-06-15 14:25:33 följande:[/quote-nick]

    Kör du med bilskola eller enbart privat?

    Fördelen med bilskola är att du ska, enligt lärarens bedömning, behärska ett moment innan det är dags för nästa.

    En del som kör privat går för fort fram ibland och ger sig t ex ut i stadstrafik innan saker som växling och kurvtagning sitter.

    I övrigt gäller det att öva mycket och på rätt nivå.

    [/quote

    Hej! Jag kör privat just för att kunna behärska bilen innan jag börjar på körskolan.


    Hur tänkte du här?

    Körskolor landet runt har inge "för krav" på att eleverna skall kunna "känna bilen" innan de får övningsköra på skola. Körskolorna är ju tillför just detta att lära sig från grunden och upp, utan några som helst förkunskaper i bilkörning.

    I övrigt så håller jag med Kjelle2 i det han skrev till dig i #38.
    Lära sig momenten korrekt på körskolan, och ta "volymträning hemma".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Också rädd)

    Jag är 43 år och kan inte heller köra bil. Har aldrig klarat av komma runt rädslan för att köra ner folk eller tappa kontrollen. Känns inte värt besväret. Jag tar taxi eller boka hemleverans om kollektivtrafiken inte räcker. Man kan ju hoppas på självkörande bilar snart!

  • mari123
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 18:28:42 följande:

    Hej!

    Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

    Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

    Mvh Caroline


    PLÖTSLIGT kommer du inse att det är DU som hanterar bilen och inte den som bestämmer. Stäng av motorn. Bromsa och bilen måste lyda ))
  • Mackan1978
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 21:44:07 följande:

    Tack för ditt svar! Känns bra att höra att det finns hopp och att det finns flera som jag. Blir lite orolig när andra skriver att ?vissa inte är lämpade för att köra bil? osv och jag kan förstå det till viss del. Alla är ju olika osv men det känns inte direkt uppmuntrande nu. Visserligen har inte jag övningskört i flera år utan är ju som sagt nybörjare men det känns verkligen som att det är omöjligt att fixa det. Jag får öva och nöta på det precis som du gjorde innan jag tror att det är omöjligt helt enkelt. Du är verkligen duktig som aldrig gav dig och dessutom senare tagit busskort!

    (Såg att jag råkade posta ditt inlägg utan att svar på det förut; sorry)


    Du ska inte lyssna på sådana personer.

    Det som hjälpte mig var att tänka, "kunde andra så kan jag också". Jag lovar dig att om du är enveten så klarar du det.
Svar på tråden Rädsla för att köra bil