• Lallaren

    Ska alla medborgare ha rösträtt?

    Jag anser att det är galet att samtliga myndiga medborgare har rösträtt. Jag anser att alldeles för många röstar med hjärta istället för med hjärna.

    Alldeles för många obildade, okunniga och lata människor får påverka mitt liv genom att ge sin röst till partier vars politik rent ut sagt skadar detta land.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska alla medborgare ha rösträtt?
  • Anonym (Bossen)
    Ignoramus skrev 2020-06-19 10:06:20 följande:

    Oavsett, du hade inte reagerat om min sambo hämtat min valsedel åt mig. Trots att den farligaste mannen för en kvinna statistiskt sett är den hon är i ett förhållande med. Även i Sverige McSverigeland.

    Och att invandrare röstar på S eller V är inte direkt superchockerande för mig. Ok, S är väl typ lika mörkblå/bruna som M och SD i invandrarfrågan vid det här laget, men det är också i princip en helomvändning sen förra valet...


    Du har förutfattade meningar om mig som person när du skriver att jag inte skulle ha reagerat på att din man hämtade valsedel åt dig. Dina förutfattade meningar kopplat ihop med det faktum att du verkar tycka hudfärg är viktigt att nämna gör att jag anar viss tendens till smygrasism i din människosyn.
  • Anonym (Nnm)
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 09:10:14 följande:

    Vidrigt men den typ av demokrati som vi har i detta land.

    Senast det var val så gjorde jag en studie runt om i en av våra större städer. Jag åkte runt till en hel del vallokaler som låg i och runt väldigt invandrartäta områden.

    I varenda vallokal var det EXAKT samma fenomen.

    En man med fru och en eller flera döttrar som var i ålder att de fick rösta. Mannen plockade på sig en valsedel för sin fru och en varsin till sina döttrar. De fick aldrig välja själva. Och det var uteslutande valsedlar ifrån V och S.

    Samma fenomen i varje vallokal. Ingen reaktion ifrån de som arbetade i vallokalen.

    Är det demokrati tycker ni? Vilken säkerhet har vi att alla faktiskt får rösta efter egen hjärna? Hur många tvingas rösta på något som de inte står för?

    Det finns en uppsjö med saker vi kan göra för att stärka demokratin och göra den på riktigt, inte så här på låtsas som det är idag.

    Ett första steg är att ta bort valsedlar och införa datorer där man anger sitt val.

    Sedan finns det andra mer nytänkande idéer som skulle kunna driva på förändringen och rensa upp i Svea Rike men dessa sparar jag till en annan tråd.


    Då jag länge arbetat som röstmottagare och längdförare så blir jag extremt nyfiken på hur du utfört denna studie. Gjordes den enbart på själva valdagen eller har du åkt runt till förtidsröstningslokaler innan själva valdagen? Hur vet du att det inte pratats politik, olika alternativ, hemma och att flera familjemedlemmar röstar på samma parti för att alla råkar tycka att det är bäst utifrån sina livssituationer och värderingar? Hur vet du att mannen bestämt vad resten av familjen ska rösta på, frågade du familjemedlemmarna? 

    I den vallokalen där jag brukar arbeta så är det du beskriver väldigt vanligt, att en i familjen plockar valsedlar och delar ut till familjen (oftast en man/kvinna och ett myndigt barn som fortfarande bor hemma). Skillnaden är att jag är valarbetare i ett socioekonomiskt starkt område med nästan uteslutande vita höginkomsttagare. Men det kanske inte är lika hemskt då? För där kan det inte finnas någon patriarkal struktur som bestämmer, på det sättet som du förutsätter i ditt inlägg. Om alla röstar på samma parti i en vit familj så är det inget fuffens bakom. Men om en "invandrarfamilj" väljer samma röstsedlar så är det ett problem?

    Vad menar du att vi valarbetare i vallokalen ska göra? Baserat på hudfärg gå fram och ifrågasätta vissa väljare "röstar ni verkligen på dom ni vill rösta på?", "har ni fått välja själv?". Vi valarbetare ska vara neutrala och försöka se till att allt flyter på lugnt och fint, vi ska ge ut information om hur röstningen går till, vi ska inte prata politik med väljarna eller utföra politiska handlingar. Att punktmarkera invandrarfamiljer är för mig en politisk handling. Att öht ifrågasätta hur folk röstar eller hur dom kommit fram till sitt beslut strider mot vad vi är där för. 

  • Firenze
    Lallaren skrev 2020-06-16 08:30:31 följande:

    Alldeles för många obildade, okunniga och lata människor får påverka mitt liv genom att ge sin röst till partier vars politik rent ut sagt skadar detta land.


    Problemet är att det finns olika ideologier. Det finns SD-väljare som anser att S för en skadlig politik och det finns S-väljare som anser att SD för en skadlig politik. Om man ska förbjuda folk från att rösta för att man anser att de väljer ?fel? är man inne och nosar på diktatur.

    Vissa röstar med hjärtat för att humana värderingar är viktigt för dem. Andra tänker mest på ekonomin då det är viktigt för dem. Andra tycker att ett parti misskött sig och det viktigaste för dem kan vara att det partiet inte får makt igen. Andra har starka ideologiska anledningar till sitt val. Jag håller INTE med alla partier och skäms över att ha familjemedlemmar som röstar på vissa men de röstar i alla fall och gör sin röst hörd. De må ha konstiga motiv bakom sin röst och gör i mina ögon ett val som tyder på låg intelligens men de väljer i alla fall att visa vad som är viktigt för dem. Det värsta är ändå soffliggarna som har möjlighet att påverka men väljer att inte göra det.
  • Anonym (Bossen)
    Anonym (Nnm) skrev 2020-06-19 10:22:49 följande:

    Då jag länge arbetat som röstmottagare och längdförare så blir jag extremt nyfiken på hur du utfört denna studie. Gjordes den enbart på själva valdagen eller har du åkt runt till förtidsröstningslokaler innan själva valdagen? Hur vet du att det inte pratats politik, olika alternativ, hemma och att flera familjemedlemmar röstar på samma parti för att alla råkar tycka att det är bäst utifrån sina livssituationer och värderingar? Hur vet du att mannen bestämt vad resten av familjen ska rösta på, frågade du familjemedlemmarna? 

    I den vallokalen där jag brukar arbeta så är det du beskriver väldigt vanligt, att en i familjen plockar valsedlar och delar ut till familjen (oftast en man/kvinna och ett myndigt barn som fortfarande bor hemma). Skillnaden är att jag är valarbetare i ett socioekonomiskt starkt område med nästan uteslutande vita höginkomsttagare. Men det kanske inte är lika hemskt då? För där kan det inte finnas någon patriarkal struktur som bestämmer, på det sättet som du förutsätter i ditt inlägg. Om alla röstar på samma parti i en vit familj så är det inget fuffens bakom. Men om en "invandrarfamilj" väljer samma röstsedlar så är det ett problem?

    Vad menar du att vi valarbetare i vallokalen ska göra? Baserat på hudfärg gå fram och ifrågasätta vissa väljare "röstar ni verkligen på dom ni vill rösta på?", "har ni fått välja själv?". Vi valarbetare ska vara neutrala och försöka se till att allt flyter på lugnt och fint, vi ska ge ut information om hur röstningen går till, vi ska inte prata politik med väljarna eller utföra politiska handlingar. Att punktmarkera invandrarfamiljer är för mig en politisk handling. Att öht ifrågasätta hur folk röstar eller hur dom kommit fram till sitt beslut strider mot vad vi är där för. 


    Jag har redan beskrivit vad som behöver göras. Ta bort valsedlar och inför röstning via dator och e-legitimation.

    INGEN annan människa ska ha NÅGOT med din röst att göra.
  • Anonym (Nnm)
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 10:31:53 följande:
    Jag har redan beskrivit vad som behöver göras. Ta bort valsedlar och inför röstning via dator och e-legitimation.

    INGEN annan människa ska ha NÅGOT med din röst att göra.
    Du svarade inte på hur du genomfört dina studier, jag är fortfarande nyfiken på det. 

    Elektronisk röstning är något som vi pratat om under utbildningarna inför valet och så som jag förstått det så är det, än så länge, alldeles för stora risker med att rösta via dator. Särskilt om man måste använda e-legitimation. För det första kan det systemet hackas och valresultatet kan bli fel. Sedan: Om du använder e-legitimation och röstar, så innebär det att den informationen kan hamna i fel händer och användas på fel sätt. Tänk dig, x antal miljoner röster KOPPLADE till namn och personnummer. Du är alltså inte de facto anonym. En våt dröm för t.ex. främmande makt. Eller partier som inte är så intresserade av demokrati. För du inser väl att om du ska rösta elektroniskt med e-legitimation så är det fullt möjligt att lagra eller komma över den informationen, dvs Barbro Eriksson med personnummer XXXXXX-XXXX har röstat på Liberalerna. Lisa Larsson har röstat på Sverigedemokraterna. Pelle Jönsson har röstat på Vänsterpartiet. 

    Du må tycka att papperssystemet är riskfyllt, men när vi sitter och räknar röster klockan 23.45 på valdagen så är det helt omöjligt att koppla en pappersröst till en enskild individ. 
  • Anonym (Bossen)
    Anonym (Nnm) skrev 2020-06-19 10:42:48 följande:

    Du svarade inte på hur du genomfört dina studier, jag är fortfarande nyfiken på det. 

    Elektronisk röstning är något som vi pratat om under utbildningarna inför valet och så som jag förstått det så är det, än så länge, alldeles för stora risker med att rösta via dator. Särskilt om man måste använda e-legitimation. För det första kan det systemet hackas och valresultatet kan bli fel. Sedan: Om du använder e-legitimation och röstar, så innebär det att den informationen kan hamna i fel händer och användas på fel sätt. Tänk dig, x antal miljoner röster KOPPLADE till namn och personnummer. Du är alltså inte de facto anonym. En våt dröm för t.ex. främmande makt. Eller partier som inte är så intresserade av demokrati. För du inser väl att om du ska rösta elektroniskt med e-legitimation så är det fullt möjligt att lagra eller komma över den informationen, dvs Barbro Eriksson med personnummer XXXXXX-XXXX har röstat på Liberalerna. Lisa Larsson har röstat på Sverigedemokraterna. Pelle Jönsson har röstat på Vänsterpartiet. 

    Du må tycka att papperssystemet är riskfyllt, men när vi sitter och räknar röster klockan 23.45 på valdagen så är det helt omöjligt att koppla en pappersröst till en enskild individ. 


    Då är mitt förslag att ni börjar ha valsedlarna bakom själva röstbåset så att bara den som röstar tar i sin egen röstsedel. Det är ju helt befängt att valsedlarna ligger innan man kommer till själva röstbåset.

    Och för att svara på din fråga om hur min studie gick till. Den genomfördes via iakttagelse av andra människor. Jag satt inte med block och penna och jag stod inte och fotograferade folk. Jag noterade och iakttog det som säkert du själv noterat och iakttagit vid flertal tillfällen.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 10:53:47 följande:

    Då är mitt förslag att ni börjar ha valsedlarna bakom själva röstbåset så att bara den som röstar tar i sin egen röstsedel. Det är ju helt befängt att valsedlarna ligger innan man kommer till själva röstbåset.

    Och för att svara på din fråga om hur min studie gick till. Den genomfördes via iakttagelse av andra människor. Jag satt inte med block och penna och jag stod inte och fotograferade folk. Jag noterade och iakttog det som säkert du själv noterat och iakttagit vid flertal tillfällen.


    Varför är det befängt? Vill man dölja sin röst så tar man sedlar från alla partier.
  • Anonym (Nnm)
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 10:53:47 följande:
    Då är mitt förslag att ni börjar ha valsedlarna bakom själva röstbåset så att bara den som röstar tar i sin egen röstsedel. Det är ju helt befängt att valsedlarna ligger innan man kommer till själva röstbåset.

    Och för att svara på din fråga om hur min studie gick till. Den genomfördes via iakttagelse av andra människor. Jag satt inte med block och penna och jag stod inte och fotograferade folk. Jag noterade och iakttog det som säkert du själv noterat och iakttagit vid flertal tillfällen.

    Vi sätter upp valsedlarna så som vi blir tillsagda att sätta upp valsedlarna. Vi valarbetare i lokalen har inte makt att börja hitta på egna lösningar. Har du åsikter om detta så är det rimligtvis Valmyndigheten du ska höra av dig till. 
    Förra riksdagsvalet hade vi pappersskärmar så att människor i kön inte kunde se vilka valsedlar du plockade på dig. Och som LukeStairwalker säger så är det bara att plocka flera olika om man nu inte vill råka avslöja vad man röstar på, sätta en i kuvertet och kasta resten eller ta med dom hem. 

    Kan tillägga att i min vallokal har vi under två riksdagsval haft besök av representanter från ett specifikt parti som vill "kolla att det går rätt till" och ibland även haft åsikter om valsedlarnas placering. Förra valet tyckte företrädare från detta parti att det var orättvist att dom var placerade så långt ner i lådorna istället för högst upp. Är ju dock rätt sorgligt att politiska företrädare inte förstår det här med att sätta saker i bokstavsordning. 

    Anledningen till att vi inte har valsedlarna i röstbåset är 1) valarbetarna hade fått kolla till valsedlarna efter varje person som röstat eftersom risken för sabotage ökar dvs att en väljare kan plocka bort alla valsedlar från vissa partier eller stuva om alla valsedlar, gömma vissa osv. 2) Risken för att folk hade satt flera valsedlar i ett kuvert ökar. (Många väljare gör redan detta misstaget och när vi räknar rösterna så ogiltigförklaras dom rösterna)

    Aha. Skulle personligen då inte kalla det för en "studie" utan mer "jag har åkt runt och tittat och dragit egna, antagligen felaktiga, slutsatser av detta". 
    Klart jag som valarbetare sen många år noterar saker men jag sitter ju i en vallokal större delen av dagen. Skulle dock ALDRIG säga "jag har gjort en studie". Jag kan ju bara se vad som händer i min vallokal och med tanke på antal vallokaler i Sverige går det inte att säga generellt "folk gör si" eller "folk gör så".
    Att åka omkring och "iaktta" i olika vallokaler känns ju inte som en metod att dra några slutsatser ifrån. Särskilt med tanke på att du verkar ha en väldigt subjektiv orsak till dina iakttagelser. 

  • Anonym (L)
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 10:31:53 följande:

    Jag har redan beskrivit vad som behöver göras. Ta bort valsedlar och inför röstning via dator och e-legitimation.

    INGEN annan människa ska ha NÅGOT med din röst att göra.


    Det är ju ännu värre, då sitter de i hemmets lugna vrå utan vittnen. Illa.

    Jag uppfostrades av människor som var lite politiskt aktiva, och de första två valen röstade jag S. Jag var ganska indoktrinerad och skulle aldrig komma på tanken att rösta annat.

    Andra gången jag röstade var dessutom lillasyster med och för henne fanns det inte heller något alternativ. Vi gick in tillsammans och fixade kuvertet. Vi hade inte läst på en de andra partierna alls, det behövdes ju inte...

    Idag röstar både jag och syrran L och det beslutet har vi tagit var för sig. Fattade inte ens varför hon berättade för mig.

    Vår familj är inte glada kan jag säga... Min familj därhemma i Hålan, toksvenska vanliga Svenssons.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bossen) skrev 2020-06-19 10:53:47 följande:

    Då är mitt förslag att ni börjar ha valsedlarna bakom själva röstbåset så att bara den som röstar tar i sin egen röstsedel. Det är ju helt befängt att valsedlarna ligger innan man kommer till själva röstbåset.

    Och för att svara på din fråga om hur min studie gick till. Den genomfördes via iakttagelse av andra människor. Jag satt inte med block och penna och jag stod inte och fotograferade folk. Jag noterade och iakttog det som säkert du själv noterat och iakttagit vid flertal tillfällen.


    Risken där är att folk tar med valsedlarna därifrån för att folk inte ska rösta på dem. Det får i så fall bli så att en valförrättare går och kollar mellan varje röstare.
Svar på tråden Ska alla medborgare ha rösträtt?