Inlägg från: Anonym (Förkrossad fru) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förkrossad fru)

Värsta jag varit med om... hjälp

Ja du har så rätt! Fan det borde lugna sig de har setts eller vad man ska säga i över ett år nu men det blir bara värre. Hon är tydligen bedrövligt dålig på både svenska och engelska verkar det som när jag läst och enligt hans kompis. Skulle nog hellre ha en som översätter för oss. Har en nära vän som kan språket. Mm, han har redan bestämt sig för den här kvinnan har han sagt och vill inte gå in mer på det... han kan inte fortsätta med oss säger han efter detta men har gjort väldigt klart att han vill ha halvtid med dottern. Skönt att äntligen få lite klara besked. Ingen aning om hur hon ställer sig den andra kvinnan hon kanske inte ens vill. Om det nu är min mans barn hon väntar innebär det att min dotter ska bli storasyster och även att min man antagligen kommer att dra växelvis till henne vad vet jag. Därför vill jag prata med henne.

Silverjenny skrev 2020-06-23 07:48:53 följande:

De har motsvarande folkbokföring i Finland som i Sverige där du kan få fram all information och de kan nog också luska fram en person om du bara har ofullständig info om namn, ålder, stad osv precis som här.

De pratar svenska så det är inga problem att ringa.

dvv.fi/sv/privatpersoner

Jag tänker på vilka konsekvenser det kan bli av att kontakta henne och maken. Din man har gett ultimatum att om du kontaktar henne får du inte se henne igen. Om du kontaktar maken finns risken att han då kastar ut henne och därmed driver du henne i armarna på din man - om hon nu ens vill ha honom?

Men vill du verkligen behålla din man efter det här sveket, och har du inte redan förlorat honom? Det låter som att du inte har så mycket att förlora så följ ditt hjärta, prata med henne om du vill. Du kanske ska vä ta med att kontakta maken men att du vill prata med henne är väl fullt naturligt.

Din man är en idiot som borde tänka lite längre än till sitt nyförälskade rus. Tänk om det är hans barn och han lämnar dig för henne, nu kommer ju ändå att ha kontakt med varandra och få samarbeta om ERT barn som jag antar att han vill fortsätta ha kontakt med? Han borde vara försiktigare med att såra dina känslor för du kan förvandlas till ett hämndlystet ex som har stor makt att göra livet till ett helvete för honom...

Min man är 41... Ja jag börjar ju undra. Han var borta väldigt mycket fram till covidutbrottet. Därefter var han väldigt låg. Jag ska faktiskt säga det! Vi måste ju verkligen kunna prata om detta. När han inte ger mig svar måste hon göra det! Jag ska be min vän om översättningen. Har lyckats ta reda på hennes mans namn nu via kompisen som är mer insatt. Han verkar bättre på engelska han sjunger tydligen i nåt band också så lite halvoffentlig eller vad man ska säga.

Kanske borde ringa på kvällen när båda är hemma eller är det dumt...?

Silverjenny skrev 2020-06-23 09:11:05 följande:

Om han nu har bestämt sig för henne kan du väl argumentera för att det är bäst för honom också att exfrun och den nya har en bra kontakt. Ni måste ju få prata med varandra, hon ska bli styvmor till ditt barn och han kommer inte att kunna hålla er åtskiljda i evigheter. Och det är hög tid att han börjar bry sig om dina känslor i allt detta också. Det kommer att vara mycket beroende på din samarbetsvilja och välvillighet om han ska kunna ha nära umgänge med er dotter. Då måste han också respektera dig vilket han inte gör ett dugg just nu, han har huvidet uppe i det blå.

Hur gammal är din man?

Har de verkligen bara träffats fyra gånger undrar jag. Och han har blivit så tvärsäker att han vill lämna sin dotter och sin fru sedan 11 år och är bombsäker på att han är pappa till hennes barn..?

Min man är 41... Ja jag börjar ju undra. Han var borta väldigt mycket fram till covidutbrottet. Därefter var han väldigt låg. Jag ska faktiskt säga det! Vi måste ju verkligen kunna prata om detta. När han inte ger mig svar måste hon göra det! Jag ska be min vän om översättningen. Har lyckats ta reda på hennes mans namn nu via kompisen som är mer insatt. Han verkar bättre på engelska han sjunger tydligen i nåt band också så lite halvoffentlig eller vad man ska säga.

Kanske borde ringa på kvällen när båda är hemma eller är det dumt...?
    Anonym (???) skrev 2020-06-23 10:00:35 följande:

Jag hoppas att du sparar allt han skriver, för det är viktigt att ha hela storyn om det blir krångligheter längre fram, tex hans små hot här. 

Det är nog inte så viktigt att ha kontakt med henne just nu. Vänta tills efter barnet finns men om du kan, så kontakta hennes man. Det hade jag gjort oavsett min exmaken fåniga små hot. Om hon int kan kommunicera på de språk du kan heller så blir det nog inget vettigt samtal med henne. Hennes man kanske är bättre på tex engelska? 

Tack för tipset! Ska verkligen spara allt!
    molly50 skrev 2020-06-23 12:00:00 följande:

Ok. Då missuppfattade jag. Ber om ursäkt för det.

Det låter ju som att även han har varit otrogen och nu är livrädd för att bli avslöjad.

Jag hoppas också att hon inte tänker finna sig i det.

Det är hans sak att prata med dottern om vad som hänt. Inte din.

Det är han som ska vara på de frågor hon kommer att ha.

Och jag hoppas att han åtminstone kan sköta det som den vuxna människa han faktiskt är.

Nej ingen fara jag som var otydlig... är sjukt förvirrad själv just nu. Dottern är fortfarande hos honom har inte ens pratat med min lilla flicka speciellt mycket sedan hon åkte dit men hon verkar faktiskt som vanligt. Han har garanterat varit otrogen. Garanterat. Och hon är inte glad.
    molly50 skrev 2020-06-23 12:27:07 följande:

Jag förstår det. Det är ju en chock att få reda på något sådant.

Det 'r bra om din dotter är som vanligt. Kanske har hon inte förstått ännu att ni ska gå skilda vägar.

Men,som sagt.låt honom sköta det snacket med henne.

Det är han som har ställt till det. Inte du.

Jag förstår att hans tjej inte är glad. Och jag hoppas att ni kan fortsätta hålla ihop och få tag på de andra tjejerna och/eller deras män.

Som någon skrev,den andra kvinnan ska ju bli styvmor åt ert barn,om de nu blir tillsammans. Så då är det ju bra om ni kan samarbeta.

Jag ska hämta min dotter nu få se vad hon säger. Ska inte pressa henne såklart. Ja, vi ska göra det. Hon kommer inte att släppa detta har hon sagt. Ja känns superskumt att hon skulle styvmamma till henne men det... ja.
    Silverjenny skrev 2020-06-23 13:44:28 följande:

Vet du något om vad den finska tjejen tycker om det hela, är hon kär i din man och beklagar sig hon med om att de inte kan träffas nu pga corona? Eller är det han som svansar efter honom medan hon är måttligt intresserad?

Jag tänker att det är en ganska stor grej för en 25-årig ung tjej att ens överväga att lämna sin man, en halvkändis dessutom, för en 40+ man från Sverige som hon knappt ens kan prata med. Han är 16 år äldre... Antingen har verkligen blixten slagit ner i dem båda eller så är det din man som lever i en fantasivärld.

Visst hade du läst deras konversation i hans mobil, vad fick du för intryck, är hon lika kär som honom eller är hon mer avvisande? Vill hon lämna sin man tror du?

Om inte tänker jag att du absolut inte borde kontakta hennes man och avslöja henne. Låt din otrogna idiot till man våndas när hon vägrar dela sin bebislycka med honom utan väljer att stanna hos sin man. Låt honom vara den som ställer till scener, avslöjar sin existens för hennes man eller vad han nu gör. Ibland är det bäst att bara låta saker hända och låta karma ha sin gilla gång.. avvakta och se hur det utvecklar sig. Men henne kan du gott kontakta så du får veta hur hon ser på allt det här. Har hon räknat med att bilda familj med din gubbe och få ett extra styvbarn på köpet..?

Du verkar vara oerhört sansad och klok mitt i allt detta för övrigt TS, jag hade nog redan suttit på en stulen motorbåt med högaffel i högsta hugg på väg över till Finland om jag var du ;)

Av det lilla jag förstått (konversationen var väldigt väldigt lång) och mest av den information jag fått av kompisen och även via kompisens tjej som han berättat för är båda väldigt kära i varandra och verkar vilja leva tillsammans men det är mest han som är drivande och på. såg i konversation mycket att han blivit arg om inte hon ringt tillbaks och sånt och oftast han som initierar kontakten.

Hon verkar vara ganska slut för hon jobbar som sjuksköterska heltid och har två barn och vet inte riktigt hur hon vill göra med sin man nu, det har tydligen varit lite struligt där. Hon verkar inte lika engagerad i att lämna eller benägen heller att flytta på sig enligt kompisen och det är tyvärr min man som tjatar på henne mest. Känns sådär alltså. Skulle vilja gå genom hela konversationen men samtidigt inte typ...
    Silverjenny skrev 2020-06-23 13:44:28 följande:

Vet du något om vad den finska tjejen tycker om det hela, är hon kär i din man och beklagar sig hon med om att de inte kan träffas nu pga corona? Eller är det han som svansar efter honom medan hon är måttligt intresserad?

Jag tänker att det är en ganska stor grej för en 25-årig ung tjej att ens överväga att lämna sin man, en halvkändis dessutom, för en 40+ man från Sverige som hon knappt ens kan prata med. Han är 16 år äldre... Antingen har verkligen blixten slagit ner i dem båda eller så är det din man som lever i en fantasivärld.

Visst hade du läst deras konversation i hans mobil, vad fick du för intryck, är hon lika kär som honom eller är hon mer avvisande? Vill hon lämna sin man tror du?

Om inte tänker jag att du absolut inte borde kontakta hennes man och avslöja henne. Låt din otrogna idiot till man våndas när hon vägrar dela sin bebislycka med honom utan väljer att stanna hos sin man. Låt honom vara den som ställer till scener, avslöjar sin existens för hennes man eller vad han nu gör. Ibland är det bäst att bara låta saker hända och låta karma ha sin gilla gång.. avvakta och se hur det utvecklar sig. Men henne kan du gott kontakta så du får veta hur hon ser på allt det här. Har hon räknat med att bilda familj med din gubbe och få ett extra styvbarn på köpet..?

Du verkar vara oerhört sansad och klok mitt i allt detta för övrigt TS, jag hade nog redan suttit på en stulen motorbåt med högaffel i högsta hugg på väg över till Finland om jag var du ;)

Haha ja men typ... är inte långt ifrån att ställa till en scen nu dock!
    Anonym (???) skrev 2020-06-23 15:56:35 följande:

Fast i ärlighetens namn behöver man inte samarbeta med din expartners nya. Det är du och pappan som ska samarbeta kring dottern. Inget annat behövs och du behöver inte ha egen kontakt med kvinnan. Det är ju bara just nu, när du försöker få reda på vad som pågår, som det kan vara rimligt att kontakta, fast som sagt, jag skulle kontakta hennes man.

Menar du att hon och din ex pratat om att hon ska flytta till Sverige? Det är ju liksom inte bara att lätta och flytta när man har barn sedan innan, som antar jag, stannar i Finland? 

Det har kommit på tal med det verkar som att han (enligt vännens tjej) är öppen för förslag och hon är mer i läget där hon måste ta sig samman och bestämma sig för vem hon ska vara med. Hon verkar vara besvärad ibland av kontakten med min man, att allting har gått mycket fort och att mycket står på spel för henne och hennes barn. Så käcka struligt verkligen. Som att det inte vore nog med skit så verkar min dotter inte förvånad över den här tjejen!!

Skönt att hon tar det bra i alla fall
    molly50 skrev 2020-06-23 17:54:30 följande:

Kanske inte samarbeta. Men det är ju bra om de kan komma bra överens,i alla fall.

Och det kan ju vara bra om hon vet att TS existerar och att hon kommer att få ett bonusbarn och fundera på¨om hon är beredd på det.

Sen är det ju såklart viktigast att föräldrarna kan samarbeta bra.

Sant verkar som att hon inte alls vet ut eller in just nu. Tycker ändå att jag tagit detta lugnt och sansat men han däremot tar bara avstånd och gräver ner sig typ. Ska nog kontakta dem imorgon.
    Silverjenny skrev 2020-06-23 18:00:09 följande:

Hur har de tänkt göra med ihopflyttandet? Ska hon flytta över till Sverige med sina barn eller ska din man pendla emellan Finland-Sverige, och hyra en lägenhet här där han kan bo varannan vecka med er dotter?

Känns inte riktigt genomtänkt det där och bäddat för att det ska krascha med dunder och brak...

Ingen aning hur de tänkt... hon behöver reda ut sig själv först enligt min mans kompis. Hon kommer säkert att stanna där så får han åka dit som nån idiot antagligen. Lovar det blir så.
    elalaroné skrev 2020-06-23 21:06:55 följande:

Först måste du förstå att han har tagit detta val och inget du kan göra åt. Du får acceptera det.

Han vill leva med henne. Okej, vad är det rimliga att göra nu för dig?

Jo, se om ditt egna hus för tusan!!!

Ekonomin, boende och allt medan allt är på god fot. Ska berätta för dig, när han sedan vet att det är hans bebis OCH HAN VILL JU HA HENNE så kommer det inte bli mycket övers till dig :( Då är hon frun och bebis prio. 

I hennes liv är ju hennes bebis viktigast- och därmed din man. Hon skiter i dig. 

Se om ditt egna hus <3

Tack så mycket .. Jag ska göra det. Vi måste sätta oss någon dag hur ont det än gör. Som du säger - i tid. Känns som att han redan har försvunnit iväg och inte tar ansvar alls för detta. Så tråkigt!!
    Anonym (P) skrev 2020-06-24 01:09:27 följande:

Om han inte pratar med dig ska inte du heller göra något för att underlätta för honom. Vill han träffa dottern får han komma hem till er och prata med dig! Gör han inte det får han inte heller träffa dottern!

Håller med. Vi har kommit överens om nästa vecka och även smsat om semestern.
    Anonym (Liz) skrev 2020-06-23 23:43:55 följande:

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Tack för tipset! Vi ska sitta ner nästa vecka och gå genom allt med boende och ekonomin. Borde som någon skrev kanske inte vara själva är väldigt arg på honom. Dottern har vi sagt varannan vecka. Han ska bara komma iordning lite först i sin lägenhet.
    molly50 skrev 2020-06-24 11:40:04 följande:

Är han på henne för mycket så lär hon ju bara bli ännu mer förvirrad och kanske till slut tröttna på honom.

Det är ett stort steg att ta att flytta till ett annat land,om det är det han har tänkt att hon (eller han) ska göra.

Och barnen måste rivas upp från sina vänner och skolor osv.

Hur hade han/de tänkt lösa det om han ska ha er dotter varannan vecka?

Och hur har han tänkt göra om barnet skulle visa sig inte vara hans?

För det kan ju lika gärna vara hennes mans.

Jag tycker inte att han verkar ha tänkt igenom det här alls utan tänker med det lila huvudet.

Om det spricker mellan dem så finns det en risk att han kommer tillbaka till dig och börjar böna och be.

Och då tycker jag inte att du ska ta honom tillbaka.

Han förtjänar att stå ensam efter vad han har gjort.

Jag håller med om att du verkar ta detta på ett sansat sätt.

Fortsätt så så kommer du att gå vinnande ur striden. Det lovar jag.

Aldrig känt mig så sviken men är samtidigt svag för honom. Men eller hur!! Tänker också så! Förstår inte hur man tänker i ett sånt här läge alls. Skönt att veta var vi står i alla fall... ovissheten innan var mest jobbig. Är förbannad och vill prata med dem men känns ändå skönt att veta.
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-24 13:00:29 följande:

Aldrig känt mig så sviken men är samtidigt svag för honom. Men eller hur!! Tänker också så! Förstår inte hur man tänker i ett sånt här läge alls. Skönt att veta var vi står i alla fall... ovissheten innan var mest jobbig. Är förbannad och vill prata med dem men känns ändå skönt att veta.

alltså den här mannen är såå sjukt konflikträdd också ... suck
    LFF skrev 2020-06-24 14:28:15 följande:

Varje gång du känner dig svag, tänk på vad han gjort och hur han behandlat dig (och er dotter)! Påminn dig själv om hur han offrat er genom sitt beteende, att ni inte betytt skvatt för honom utan det är bara denna, andra, kvinna och hennes bebis (som han inte vet är hans) som betyder något för honom.

Jag vet känns så sjukt bara... som om detta är någon ålderskris som han kommer att komma över .
Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp