Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 12:05:28 följande:
    Det är olika beroende på hur bl a demografin ser ut i ett land. USAs större städer är mer tätbefolkat än i Sverige, skulle jag tro. Vi bör jämföra med våra grannländer som har liknande demografi. Man ska inte jämföra äpplen med päron som vår statsminister sa.

    Vad det handlar om är också hur världen ser på Sveriges agerande och hur bilden av Sverige kommer bli av detta. Och då jämför man med de som har liknande samhälle som vi har. Då ser man om det var lyckad eller misslyckad strategi och om det handlar om att man brytt sig om sina svaga i samhället, om man hanterat det hela ansvarslöst och korkat eller om det är en ren slakt av människor till förmån för att andra ska få en bättre ekonomi. 
    Den stora spridning i Sverige sker ju i områden med hög befolkningsdensitet, och dödsfallen sker till mer än övervägande del bland de äldre som är skörare och de med underliggande sjukdommar. De som utsätts för smitta under längre tid blir också sjukare än de som exponeras kortare tid och vid färre tillfällen.

    Nu rapporteras det att Covid19 fanns och spriddes i  Sverige redan i December. 

    Demografiska data måste sättas i samband med hur omsorg och vård är organiserade för inte få en ensidig bild av orsaker till dödsfall.

    Det osakliga och osmakliga påståendet om slakt av människor hör inte hemma i diskussionen.  Det är två partiledare som uttryckt sig liknande hittills. KDs EB och SDs JÅ.  Idoti och populism av högsta rang att komma med såna påståenden.
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-06-24 13:06:25 följande:
    Precis. Och samma sak händer nu i Tyskland där 1500 arbetare i en enda fabrik är smittade. De har förresten satt dem i karantän, men det hjälper inte för att de smiter (ingen vaktar ju dygnet runt), påstår att de inte arbetar där och liknande. Och företaget tog inte fram listor med alla medarbetare tillräckligt snabbt - det tog två dagar. 
    En sjuk sak är ju att arbetare bodde i baracker i anslutning till fabriken om jag förstod texten rätt..

    Under vilka villkor arbetar och lever människor som har anställning på fabriken? är det konstigt att de smittar varandra?

    nedstängning lär ju inte hjälpa om de bor på varandra i små utrymmen - då räcker det med att en person sprider smitta
  • Padirac
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/stort-coronautbrott-pa-tysk-kottfabrik-over-tusen-smittade/

    "Tönnies är långt ifrån ensamma om att drabbas av smitta. Flera andra liknande anläggningar i Tyskland har också haft större coronautbrott och under pandemin har landets köttindustri hamnat under lupp. 

    Många östeuropéer arbetar inom industrin som präglas av dåliga arbetsförhållanden och exploaterande arbetsvillkor. Dessutom betalar den utländska arbetskraften ofta ockerhyror när de hyr in sig i massbostäder."

  • Padirac

    inte konstigt att smittan sprider sig hos Tönnies i Tyskland

    https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/toennies-situation-mitarbeiter-100.html

    Kostar extra hyra att vara frånvarande från arbetet 

    "Dass diese Subunternehmen die Wohnungen stellen, ist auch üblich. Eher ungewöhnlich sind aber die Mietverträge. So heißt es in einem Vertrag, der dem WDR vorliegt: "Im Falle eines Fernbleibens von der Arbeit wird dem Arbeitnehmer zusätzlich eine Nutzungspauschale von 10 Euro pro Tag für die Nutzung der Wohnung berechnet." Wer sich krank fühlt, könnte da lieber zur Arbeit gehen - in Zeiten von Corona ein fatales Signal."

    De lever i stort sett på varandra

    "Der Verein "Aktion Arbeitsunrecht" aus Köln hat rumänische Tönnies-Mitarbeiter über das Internet aufgefordert, ihre Wohnsituation zu schildern. Die Resonanz war groß, sagt Vereinsmitarbeiterin Jessica Reisner. Viele hätten von Wohnungen berichtet, die mit acht Personen belegt waren, andere erzählten von Ehepaaren, deren Zimmer "so groß war wie das Doppelbett und wo sie kaum noch etwas anderes unterbringen konnten"."

    Arbetsplatser och lunchutrymmen har inte trots regler och förordningar anpassats så att de inte förekommer tränsel

    "Es ist nicht nur die beengte Wohnsituation, die Kritikern aufstößt. Die Corona-Ausbrüche in fleischverarbeitenden Betrieben - erst bei Westfleisch, jetzt bei Tönnies - haben wieder ein Schlaglicht auf die Zustände im Unternehmen selbst geworfen. Dort stehen die Arbeiter dichtgedrängt am Fließband, dichtgedrängt sitzen sie auch beim Essen in der Kantine, wie ein Video nahelegt - und das, obwohl das Land genaue Vorschriften erlassen hat, wie die Arbeit geregelt werden muss."

    Funkar nedstängning av samhället under dessa villkor?  Nej, självfallet inte. Det är arbetsvillkor och organisation av arbetsuppgifter som sprider smittan i detta fall

  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-24 14:04:06 följande:
    Hur kan man vara så korkad? Den har fungerat. Vad är det du inte ser?
    Det är ju olika resultat i de länder som gjort nedstängningar. Så det är inte så enkelt som du vill framställa det.

    Ge en nyanserad bild av olika åtgärder och förutsättningar så kommer jag nog inte att ge en replik
  • Padirac
    Anonym (irma) skrev 2020-06-24 14:50:57 följande:
    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/na.../

    Nej, det är felaktigt. I Stockholm gjordes vid den tidpunkten bedömningen att det inte var juridiskt möjligt med besöksförbud eftersom det gällde de äldres hem.

    www.fplus.se/vardjattar-stoppar-besok-pa-dryg...
    Som du tar upp - de legala förutsättningarna för en lockdownskiljer sig i Svrige från andra länder

    https://voxeu.org/article/sweden-s-constitution-decides-its-exceptional-covid-19-policy

    "Lars Jonung 18 June 2020
    The Swedish policy response to Covid-19 is exceptional by international comparison. This column explains how the approach is decided by three articles in the Swedish constitution. The first guarantees the freedom of movement for Swedish citizens, ruling out nationwide lockdowns. The second establishes unique independence for public agencies, allowing them to design the policy response to the pandemic. The third grants exceptional powers to local government. In addition, the Swedish approach is fostered by strong trust in the government."

    "The Swedish government is not allowed to declare a state of emergency in peacetime. Thus, the main factor behind Swedish exceptionalism during the present pandemic is that the Swedish constitution prohibits the use of lockdowns as seen from Chapter 2, Article 8 in the Swedish constitution (Regeringsformen).

    Everyone shall be protected in their relations with the public institutions against deprivations of personal liberty. All Swedish citizens shall also in other respects be guaranteed freedom of movement within the Realm and freedom to depart the Realm.4


    The above paragraph thus guarantees full freedom of movement for Swedish citizens within Sweden and across the Swedish border under peacetime conditions. The paragraph is not absolute. There are exceptions for example for prisoners and conscripts for military service, as stated in Chapter 2, Article 20-21 in Regeringsformen. Local restrictions on the movement of people can be adopted for health reasons. However, there is no exception for a contingency like a pandemic. Thus, these rules cannot be adopted for a full nationwide lockdown similar to those put in place in other countries."


    "Public agencies are independent from the government in their daily business according to the constitution. The tradition goes far back in history. A first step was taken in the Regeringsform of 1634 designing the structure of public agencies after the death of King Gustavus Adolphus II in the Thirty Years War while Crown Princess Christina was coming of age. A second step was the Regeringsform of 1720, following the death of Charles XII, restricting the power of the King and establishing independent public agencies.


    Today, the Swedish system is based on administrative dualism, where the public agencies are set up outside the ministries of the central government. As stated by Nergelius (2018: 300), the independence of public agencies from the government “is unusual or even unique in an international perspective”.


    As explained in the English introduction to the Regeringsform, the government


    has no powers to intervene in an agency's decisions in specific matters relating to the application of the law or the due exercise of its authority. In many other countries, it is common for an individual minister to have the power to intervene directly through a decision in an agency's day-to-day operations. This possibility does not exist in Sweden, however. Collective Government decision-making and the ban on instructing agencies on individual matters are expressions of the prohibition of 'ministerial rule', as it is often called.5


    This approach reflects the wording of the constitution in Chapter 12, Article 2 of the Regeringsform:


    Independence of administration


    No public authority, including the Riksdag, or decision-making body of any local authority, may determine how an administrative authority shall decide in a particular case relating to the exercise of public authority vis-à-vis an individual or a local authority, or relating to the application of law.6


    The constitution thus prevents interference by ministers of government in affairs that are assigned to various public authorities. Public agencies are given a status to some extent similar to the independence of the courts and of the Riksbank, the Swedish central bank. Still, the government appoints the heads of public agencies, determines their budgets and the legislation relevant for their tasks.


    The Public Health Agency of Sweden (Folkhälsomyndigheten) is such a public authority, now in charge of framing and designing the policy response to the pandemic. It is run by experts in epidemiology, not by political appointees. The collaborative work of health economists and epidemiologists at the Swedish Public Health Agency has produced a response that considers the overall impact of its measures and recommendations.


    To sum up, the constitution insulates the public authorities from direct political meddling to a much greater degree than in any other democracy, allowing experts to design the policy response. Although the government is not formally bound to follow the recommendations of public agencies, by tradition this is the case."

    "In addition, the Swedish constitution gives a strong role to local self-government. This tradition goes back to the late Middle Ages. The autonomy of the local authorities is anchored in Chapter 14 in Regeringsformen on local authorities.7


    Art. 2. The local authorities are responsible for local and regional matters of public interest on the principle of local self-government.


    Self-government through the municipalities at the local level and the regions at the regional level actually covers the major share of the large Swedish public sector, including the healthcare sector and the care of the elderly. Thus, the power of the central government in these health-related areas is limited by the independence of the local authorities. This decentralised structure of 290 municipalities and 21 regions contributes to the exceptional Swedish response to the pandemic."

    "The Swedish strategy in dealing with Covid-19 – commonly described as liberal, lax, less stringent or permissive – stands out as an exception in an international context. It is essentially based on advice and recommendations concerning individual behaviour, not on binding compulsory measures such as lockdowns. The main reason for this exceptionalism is the design of the Swedish constitution, reflecting a trajectory going far back in Swedish history. The constitution mirrors the norms held by the public concerning freedom and the power of central government as well. Commonly, the international attention given to Sweden does not pay attention to these roots. Most Swedes are not aware of them either. They listen to the advice and recommendations of the Public Health Agency and other government authorities and adjust according to their free choice"

  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 15:08:17 följande:
    Det är inte arrogant, det är sanningen. VAKNA!
    inkompetense, naivitet och arrogans finns i andra läger än bland experter, myndigheter och ansvariga.

    Så vitt jag kan se i tråden här
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 15:18:48 följande:
    Som sagt så tycker jag det verkar som att du inte lyckats greppa det stora hela och få en riktig bild över det hela. 

    Det var lite överdrivet att säga "slakt av människor" ja, men det var tänkt mer som en liknelse. Det har då och då sagts av experterna och regering osv som uppfattas som saknad av medkänsla för de som dör. Som "Det är inte antal döda som räknas" eller att det är "bara" de redan sjuka och gamla som dör (vadå bara?) eller "skydda de äldre" och så är det nåt de misslyckas med totalt. Då skyller de på att andra inte lyssnat. Men sluta prata om "folkvett" och att svenskar är så otroligt duktiga på att lyssna till myndigheters råd att vi knappt behöver ha några restriktioner. Tydligare information, hårdare restriktioner och snabbare agerande hade hållit nere smittan och räddat tusentals. Men de hade ju ideer kring flockimmunitet så då måste människoliv offras. Och det var Löfven tydlig med i början "Tusentals kommer att dö". 

    Så slakt av människor var kanske hårt, men inte långt ifrån om man ser på hur de agerat.
    Du får du väl presentera en enligt dig riktig bild och visa på varför din riktiga bild stämmer - ge belägg som inte är underförstådda utan belägg vars premisser kan tydliggöras så att det går att diskutera dessa.

    Så det är 'lite överdrivet' att säga att regering och myndigheter utsätter befolkningen för slakt ... och sen säger du att det som regering och myndigheter säger kan uppfattas som avsaknad av medkänsla för de som dör..

    Arrogans, elakheter och lögner är det jag ser att du presenterar - helt utan medkänsla för de som insjuknar, dör och förlorar närstående. Respektlöst och okunnigt dessutom.

    Nej, flockimmunitet var ingenting som eftersträvades genom att anpassa strategier, taktik och åtgärder. Det som sagts är att flockimmunitet är det enda som skyddar befolkningen - det får befolkningen genom vaccin eller sjukdom. Det är inget som är specifikt för civid, det är en universell sanning om smitta och skydd mot smitta.

    Varför tror du att befolkningeninte behöver råd, rekommendationer och att lagar behövs för att minska smittan, det är precis det som gjorts av regering/riksdag och myndigheter, Vårdgivare, lokaltrafik,privata företag har utifrån den taktik som strategin lagt grunden förvidtagit åtgärder. Anställda på de 10 kontor företaget jag arbetar för har arbetat hemma sedan början av mars, leverantörer och kunder jag pratar med arbetar hemma också (stora företag med 1000-tals anställda). Det är de åtgärder som gjorts baserat på strategin FHM arbetar med baserat på WHOs råd i samarbete med europeiska och internationella smittskyddsorganisationer.

    flockimmunitet som strategi är alltså skitsnack på ren svenska
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 15:19:49 följande:

    Varför verkar det som du försvarar FHMs och regeringens agerande? Vad är bra i det som gjorts?


    Som vanligt är kritik berättigad om den är saklig och relevant - men vad jag ser i dina inlägg saknas såväl saklighet som relevans.
  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-24 15:56:10 följande:
    Hur dum är du?

    De sa att flockimmunitet skulle få ner dödstalen inom några månader. Alltså var flockimmunitet utan vaccin strategin.
    inte i samma utsträckning som du är {#emotions_dlg.flower}

    Det ena är ett faktapåstående om hur smitta och immunitet mot smitta fuiungerar rent principiellt.
    Det andra är en missuppfattning från din sida. 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?