Inlägg från: valentina2012 |Visa alla inlägg
  • valentina2012

    Ambivalens tre barn

    Anonym (Leah) skrev 2020-06-29 17:02:19 följande:

    Här tycker jag att du ska göra som föreslagits att göra en lista på vad du är rädd för ska inträffa och vad du är villig att göra för att lösa problemet.

    Utgå ifrån att du blir oplanerat gravid och försök känna vad det innebär just precis nu. Vad känner du? Vad tänker du? Vad vill du precis nu?

    Vad är det värsta du är rädd för? Och vad är helt ok att acceptera?

    Vad är din man villig att ställa upp på? Finns tankar på abort nånstans?

    Försök spalta upp på ett papper vad det egentligen du tänker på och om du verkligen vill genomföra en graviditet?

    Att inte välja är ju också ett val.. Dvs att låta tiden gå och på så sätt smita undan ett aktivt val är ju också ett sätt att välja. Vad är du mest rädd för, att något ska drabba ett ofött barn eller att det ska bli försent att ens bli gravid?


    Jag har skrivit upp det jag är orolig för men det är svårare att skriva någon lösning... Jag har svårt att se ett till barn i familjen, vi har ett så etablerat liv. Varför kan jag då inte släppa det? Jag skulle vara rädd att förlora det vi har, skulle vilja ha en spåkula och se att allt kommer bli bra.. Att det inte kommer drabba mina tjejer eller våra relationer med varandra..
  • valentina2012
    Anonym (Leah) skrev 2020-06-29 17:02:19 följande:

    Här tycker jag att du ska göra som föreslagits att göra en lista på vad du är rädd för ska inträffa och vad du är villig att göra för att lösa problemet.

    Utgå ifrån att du blir oplanerat gravid och försök känna vad det innebär just precis nu. Vad känner du? Vad tänker du? Vad vill du precis nu?

    Vad är det värsta du är rädd för? Och vad är helt ok att acceptera?

    Vad är din man villig att ställa upp på? Finns tankar på abort nånstans?

    Försök spalta upp på ett papper vad det egentligen du tänker på och om du verkligen vill genomföra en graviditet?

    Att inte välja är ju också ett val.. Dvs att låta tiden gå och på så sätt smita undan ett aktivt val är ju också ett sätt att välja. Vad är du mest rädd för, att något ska drabba ett ofött barn eller att det ska bli försent att ens bli gravid?


    Kan också tillägga att tanken på att vara gravid igen och allt man måste tänka på/oroa sig för/ge avkall på samt förlossning känns väldigt avlägset och främmande. Vill dock gärna ha ett till barn... Lite motsägelsefullt!
  • valentina2012
    Anonym (Utmana rädslan) skrev 2020-06-29 22:08:32 följande:

    Jag förstår så väl vad du menar med oron över att eventuellt vara gravid Prinsessan. Jag kände så direkt när vi hade haft oskyddat sex när vi började försöka göra bebis tre och fyra. Jag fick typ panik, ångrade mig omedelbart. Hjälp!! Med trean hade vi bara sex en enda gång och ändå blev jag gravid. Det tog några veckor att smälta det men jag blev mycket lugnare så fort jag hade landat i det och det kändes helt rätt ganska snabbt efter att jag testade positivt. Jag tror att det är rätt vanligt att känna som du gör (och jag gjorde!) :)

    Om man pratar om katastroftankar och oro för att en ny bebis ska vara sjuk eller ha missbildningar osv, så brukar jag ibland tänka att det kan vara precis tvärtom också. Jag har vänner som bara har ett barn och jag som är orolig av mig undrar ibland hur de vågar att bara skaffa ett barn. Tänk om något händer med det barnet! Det är såklart katastroftankar det med, men ibland när jag ser mina egna fyra så tänker jag att det är ganska osannolikt att något hemskt händer dem alla ?:) Så man kan ju katastroftänka positivt om att skaffa fler barn också, haha.


    Precis så tänker jag också, det är en stor (största) anledningen till att jag vill ha åtminstone ett till barn. Tänk om ena barnet förlorar sitt syskon.. Hemska tanke. Är det fel skäl till att vilja ha fler? Gå emot sin rädsla och försöka för barnens skull? Min man säger att det kan inte vara för barnens skull vi skaffar fler, utan för att VI vill.
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-06-28 12:50:51 följande:

    Jag har exakt samma tankar. Har två barn som är 5 och 3 men längtar efter en till, dock är jag orolig över samma saker som du är. Vi har denna månad försökt och jag väntar nu på att ta gravtest och har en inre panik över att eventuellt vara gravid. Vet verkligen inte hur jag ska tänka.....

    Tror att denna rädsla håller mig tillbaka mer än jag först hade trott. Jag är så tacksam för mina barn och känner mig nästan girig som önskar ett till barn. Är ju så mycket som kan gå fel och jag borde ju vara glad och tacksam över de fantastiska barn jag fått, men ändå kommer längtan i tid och otid..


    Hur har det gått prinsessan? Här känner jag (just nu) att längtan börjar ta över... Men får samtidigt så dåligt samvete gentemot mina nuvarande barn. Det känns så egoistiskt av någon anledning. Vet att det är helt galet men har så mycket konstiga känslor kring detta...
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-06-28 12:50:51 följande:

    Jag har exakt samma tankar. Har två barn som är 5 och 3 men längtar efter en till, dock är jag orolig över samma saker som du är. Vi har denna månad försökt och jag väntar nu på att ta gravtest och har en inre panik över att eventuellt vara gravid. Vet verkligen inte hur jag ska tänka.....

    Tror att denna rädsla håller mig tillbaka mer än jag först hade trott. Jag är så tacksam för mina barn och känner mig nästan girig som önskar ett till barn. Är ju så mycket som kan gå fel och jag borde ju vara glad och tacksam över de fantastiska barn jag fått, men ändå kommer längtan i tid och otid..


    Hur har det gått prinsessan? Här känner jag (just nu) att längtan börjar ta över... Men får samtidigt så dåligt samvete gentemot mina nuvarande barn. Det känns så egoistiskt av någon anledning. Vet att det är helt galet men har så mycket konstiga känslor kring detta...
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-07-05 11:05:23 följande:

    Jag tog ett test imorse som var negativt. Är osäker på om jag ska få mensen på torsdag eller lördag. Känner mig ganska nere och som om mensen är på gång. Vilket känns konstigt för jag är ju fortfarande osäker på om jag vill ha barn med just samma anledning som du skriver, att det känns så egoistiskt :(


    Samtidigt så vill jag inget hellre än att ge dem glädjen av ett till syskon. Så det är så motsägelsefullt allting. Men vet att det är för att jag vill ha garantier och det går ju inte.. Får jag fråga hur gammal du är? Du har ju små barn än så tänkte om du kanske kan ge det mer tid för att bli säker? Jag känner inte att jag vill ge det så mkt mer tid då jag blir 36 i år och mina barn nästa år är 6 och 8...
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-07-05 13:13:33 följande:

    Jag är 29 år, så tid tänker jag att det finns utifrån den aspekten, dock har jag växt upp med syskon med stor åldersskillnad och inte upplevt det som optimalt, därför vill jag inte ha för stor åldersskillnad mellan mina barn så det känns som om det är snart eller inget.


    Hur stor skillnad? Mina syskon är 8 respektive 12 år äldre än mig :)

    Hur känns det efter negativt test nu då, besvikelse eller lättnad?
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-07-05 16:39:33 följande:

    Det är cirka 10 års skillnad. Vi är alltid i så annorlunda livsskeden jag och min syster så det känns aldrig som att vi har så mycket gemensamt tyvärr. Jag lever familjeliv och hon partyliv, och det känns tyvärr som det kommer hålla i sig ganska länge. Jag hade gärna velat ha en närmare relation men finner det svårt att hitta gemenskapen.

    Det känns mest som en besvikelse tyvärr :( men vet inte heller om jag orkar försöka en gång till för måendet har ju pendlar från förhoppning och en graviditet till förtvivlande över att eventuellt vara gravid.


    Så kan det ju vara just nu förstås. Jag måste ändå säga att syskon är alltid syskon, de finns där när föräldrarna är gamla och det är dom man delar barndomsminnen med. Så det är värdefullt bara att de finns. Därför tycker jag syskon, oavsett åldersskillnad, är värdefullt. Men förstår hur du menar. Min syster fick en sladdis när jag fick mitt andra barn, så vips hamnade vi i samma fas i livet igen :) men förstår hur du menar också, det var något jag tänkte på med mina barn med.

    Jag hoppas jag kommer våga, det känns så sorgligt att avstå något man egentligen vill... Men det är svårt när det pendlar så mycket från dag till dag.. Vad är det som avskräcker dig mest? Från att våga alltså. Förresten, kan man skriva privat här?
  • valentina2012

    Hur går det för er andra velande? Prinsessan? Skönt att prata med folk som förstår, jag pratar inte om detta med någon och det blir rätt tungt...

  • valentina2012
    Isse81 skrev 2020-07-27 19:33:51 följande:

    Är i samma sits. Har 2 barn 5,5 år och snart 9 år och funderar på en sladdis. Känns som det är sista rycket då jag är 39,5 år. Nu är det bekvämt med större barn och undran om att börja om med bebis är rätt om det ens går. Har funderat på detta sedan ett par månader. Sambon säger okej ibland och ibland vill han inte alls. Jag hade foglossning med mina 2 från det att jag plussade så troligtvis skulle det bli likadant igen. Jag har aldrig blivit återställd efter förra graviditeten 2014 utan dras med värk i bäcken varje dag av och till. Ändå så funderar jag på en tredje. Blir inte klok på mig själv.


    Ser att våra yngsta är nästan exakt lika gamla :) min är född 18 februari 2015.

    Har du samma rädslor som mig? Tror du att du kommer våga?
  • valentina2012
    Isse81 skrev 2020-07-29 20:47:03 följande:

    Jag vet inte. Ena dagen vill jag nästa dag inte. Du?


    Pendlar en del också men egentligen längtar jag nog och vill, men är så oerhört rädd att ta fel beslut... Mina värsta farhågor är att göra tillvaron sämre för mina existerande barn och den tanken är så skrämmande att jag inte vågar ta steget. Man vet ju inte vad man får för barn, och även om man älskar barnet så kan det ändå i värsta fall om barnet är sjukt osv vara så att det tar väldigt mycket tid från de andra två... Rädslan verkar tyvärr vara större än längtan, men det tär på mig mer och mer detta....
  • valentina2012
    prinsessan15 skrev 2020-07-05 16:39:33 följande:

    Det är cirka 10 års skillnad. Vi är alltid i så annorlunda livsskeden jag och min syster så det känns aldrig som att vi har så mycket gemensamt tyvärr. Jag lever familjeliv och hon partyliv, och det känns tyvärr som det kommer hålla i sig ganska länge. Jag hade gärna velat ha en närmare relation men finner det svårt att hitta gemenskapen.

    Det känns mest som en besvikelse tyvärr :( men vet inte heller om jag orkar försöka en gång till för måendet har ju pendlar från förhoppning och en graviditet till förtvivlande över att eventuellt vara gravid.


    Hur har det gått för dig, har du landat i något beslut?
  • valentina2012
    Lilla Götet skrev 2020-08-08 14:20:58 följande:

    För att tillägga så försökte jag se till det långa loppet med en stor familj och försökte att inte fokusera så mycket på besväret den flesta tiden med småbarnsåren och sömnlösa nätter. Det är så kortlivat. Jag fick till och med övervinna mitt starka ogillande att vara gravid hos en psykolog och trots ett antal panikattacker ( jag avskyr att vara gravid) så höll jag alltid fokus på det långa loppet.


    Jag försöker också fokusera på den stora bilden, att ha en större familj vilket är det jag vill. Men det känns så oöverstigligt vägen dit, tills man har barnet i sin famn och allt förhoppningsvis är bra. Jag hoppas varje dag att längtan ska bli starkare än rädslan...
  • valentina2012

    Ni som har svarat som skaffade fler barn trots stor oro, när gick oron över? Blev ni lugnare efter ev KUB eller NIPT test? Eller höll oron i sig hela grav?

    Undrar också hur era andra barn har tagit det att få syskon, om de är lite äldre vill säga. Mina är ju 5 och 7. Tänker att en hel del av min rädsla har att göra med dem, att jag vill ta rätt beslut för vad som blir bäst för dem. Avstå syskon ifall det inte skulle bli bra, eller gå på min egen vilja att ha fler och hoppas det blir sådär mysigt och fint som jag drömmer om..

  • valentina2012
    Anonym (Utmana rädslan) skrev 2020-06-29 22:08:32 följande:
    Jag förstår så väl vad du menar med oron över att eventuellt vara gravid Prinsessan. Jag kände så direkt när vi hade haft oskyddat sex när vi började försöka göra bebis tre och fyra. Jag fick typ panik, ångrade mig omedelbart. Hjälp!! Med trean hade vi bara sex en enda gång och ändå blev jag gravid. Det tog några veckor att smälta det men jag blev mycket lugnare så fort jag hade landat i det och det kändes helt rätt ganska snabbt efter att jag testade positivt. Jag tror att det är rätt vanligt att känna som du gör (och jag gjorde!) :)

    Om man pratar om katastroftankar och oro för att en ny bebis ska vara sjuk eller ha missbildningar osv, så brukar jag ibland tänka att det kan vara precis tvärtom också. Jag har vänner som bara har ett barn och jag som är orolig av mig undrar ibland hur de vågar att bara skaffa ett barn. Tänk om något händer med det barnet! Det är såklart katastroftankar det med, men ibland när jag ser mina egna fyra så tänker jag att det är ganska osannolikt att något hemskt händer dem alla ?:) Så man kan ju katastroftänka positivt om att skaffa fler barn också, haha.
    Hur lång tid tog det innan du kunde bli lugn och inte ha panik hela tiden? Eller var du orolig under hela graviditeten? 
  • valentina2012
    Anonym (Utmana rädslan) skrev 2020-08-27 13:12:05 följande:

    Alltså för mig är det så att jag ofta oroar mig för saker, det gäller inte bara graviditet. Så min oro är ganska konstant. Men den där känslan av att jag inte ville vara gravid, som jag kände när jag insåg att jag faktiskt var gravid, den gick över på två veckor kanske. Och oron blev iaf mindre och mindre ju längre graviditeten gick. Visst kom den och gick, men sån är jag som person (tyvärr), och som jag skrev tidigare här i tråden så jobbar jag väldigt mycket med att inte låta min oro styra mitt liv. Hade oron fått styra så hade jag inte fått fler än ett barn. Och det hade, för mig, varit djupt tragiskt.

    Apropå hur syskonen tog att få en bebis i familjen så har jag också en 7-åring och en 5-åring. De ÄLSKAR sin lillebror. Alltså älskar honom så mycket. Det kändes som att de äntligen var mogna att kunna älska en bebis. Vi har ca två år mellan varje barn så varje barn har blivit storasyskon när de har varit två år, och det har varit ganska jobbigt varje gång. En tvååring är ju inte redo att älska någon annan än sig själv. Men nu när de äldsta barnen var 5 och 7 så var de verkligen öppna för att vara storasyskon på riktigt. Äldsta är helt fantastiskt med sin lillebror. Nattar, gosar, leker och passar honom gärna. Hon blev helt förälskad i honom redan på BB och ville inte låta mig hålla honom knappt. Så det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.


    Det låter som en dröm och om allt skulle gå bra tror jag det skulle bli så för oss också. Men senast idag läste jag i annan tråd om en familj som fått ett svårt sjukt barn som nr 3 och ångrade sig varje dag. Det är min mardröm att känna så... Jag förstår ju att omständigheterna är olika för alla men skräcken när jag tänker på att risken ändå finns...... Den är förlamande ????
Svar på tråden Ambivalens tre barn