• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-14 16:01:22 följande:
    Jag hade vaknat några mer gånger än vanligt mellan kl 23-02 sen tempa jag 07:30 så va osäker om jag skulle utesluta eller inte, jag sov mer som vanligt från 02 kanske 02:30-07:30 iaf har innan fått lägre temp när jag sover dåligt men det brukar då va mer nära inpå att gå upp så jag vet inte om det påverkade nu.
    Jag har huvudvärk idag och har kissat mycket oftare igår och idag. 
    Svårt att säga men man får inte symtom dagen efter ägget fäst i form av att vara mer kissnödig 

sov du sämre så kan det absolut påverka 

men håller tummarna för annat 
  • Sanlin90
    Cashili33 skrev 2023-02-14 16:49:06 följande:
    Svårt att säga men man får inte symtom dagen efter ägget fäst i form av att vara mer kissnödig 

sov du sämre så kan det absolut påverka 

men håller tummarna för annat 
    Trodde det, det står som tidigt stmtom för blodet går till området eller nått!
  • Victoriaaas

Vad tror ni om detta? Är tempen för låg för en potentiell graviditet? Blir tokig av att hoppas och överanalysera varje dag 😅

• Maymom
    Victoriaaas skrev 2023-02-16 09:04:36 följande:

Vad tror ni om detta? Är tempen för låg för en potentiell graviditet? Blir tokig av att hoppas och överanalysera varje dag 😅

ser tyvärr så ut ja, så skulle jag gissa skulle jag säga ej gravid. Men inget är väl säkert innan mensen kommit eller uteblir.
  • Sanlin90

Greppar väll halmstrån nu menfinns det någon annan eventuell orsak till en tempdipp på äl+11 än mens? :(
  • Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-02-17 08:05:18 följande:
    Greppar väll halmstrån nu menfinns det någon annan eventuell orsak till en tempdipp på äl+11 än mens? :(
    om du har bim typ imorgon skulle jag säga att det pekar mot att mensen är på g. annars skulle det isåfall kunna vara om du har en infektion i kroppen, det kan påverka tempen. Men med största sannolikhet är det mensen som kommer.
  • Happy80

Sanlin90 skrev 2023-02-17 08:05:18 följande:
    Jag har haft temp som hoppar upp och ned innan bim på äl 14 men ändå varit gravid, lägger in två sådana kurvor. Dock har dessa blivit missfall, så det ju ha med saken att göra fast vet inte säkert. 
  • Sanlin90
    Happy80 skrev 2023-02-17 13:46:17 följande:
    Jag har haft temp som hoppar upp och ned innan bim på äl 14 men ändå varit gravid, lägger in två sådana kurvor. Dock har dessa blivit missfall, så det ju ha med saken att göra fast vet inte säkert. 
    Du ger lite hopp iaf! Jag börjar känna mig varmare igen så tror tempen kanske går uppåt igen, blev extra ledsen den här gången för jag kände så hårt att det va nu det blev :(