• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Jag hade hög feber över 39 grader på cd 29 och den började magen rejält cd30-35, jag kände mig varm pch kall om vartannat men tempen blev aldrig så feber hög men jag kan mycket väl ha haft förhöjd temp av magsjukan. Har fortfarande inte fått plus eller mens så provade ta bort dom temparna ocj då blev äl på cd 37 istället, vi hade sex cd 35, 38 och 39 så lite hopp finns ändå.

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-22 06:00:17 följande:

Jag hade hög feber över 39 grader på cd 29 och den började magen rejält cd30-35, jag kände mig varm pch kall om vartannat men tempen blev aldrig så feber hög men jag kan mycket väl ha haft förhöjd temp av magsjukan. Har fortfarande inte fått plus eller mens så provade ta bort dom temparna ocj då blev äl på cd 37 istället, vi hade sex cd 35, 38 och 39 så lite hopp finns ändå.

Hade du fertilt sekret igen då om du tror ÄL var cd 37 istället för cd 30? Ser ut som du haft det flera ggr som om kroppen försöker ägglossa 

det är Inte lätt att hjälpa dig tolka när det är så mkt som göra din tempning osäker :) 

Om du skulle haft ÄL senare så är du kanske på ÄL+8 istället och då kan inga tidigare symtom eller test du beskrivit betytt att du varit eller är gravid 

Blir intressant att se vad som sker närmsta veckan för dig då 😊
  • Sanlin90

Ja jag hade fertilt sekret då oxå me trodde det va typ efter äl kladd men misstänker det inte va det :)

• LJM91

Sanlin90, varför får du inte letrozol pga övervikt? Jag hade liknande långa menscykler som dina, är också överviktig men inga problem att få letrozol utskrivet. Gynekologen nämnde inte något om min vikt, behövde inte ens uppge den. Konstigt att det är så olika.. Finns det någon privat gynekolog i närheten kan jag rekommendera att ringa dit och fråga, ibland är de inte lika stelbenta som landstinget :)

• Sanlin90
    LJM91 skrev 2023-02-22 18:53:40 följande:

Sanlin90, varför får du inte letrozol pga övervikt? Jag hade liknande långa menscykler som dina, är också överviktig men inga problem att få letrozol utskrivet. Gynekologen nämnde inte något om min vikt, behövde inte ens uppge den. Konstigt att det är så olika.. Finns det någon privat gynekolog i närheten kan jag rekommendera att ringa dit och fråga, ibland är de inte lika stelbenta som landstinget :)

Jag är extremt överviktig det är därför dom nekar, det är tydligen inte etiskt försvarbart att hjälpa mig att kunna få barn, va hos en privat för ett år sedan med som om möjligt va ännu stelare än landstinget!
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-22 19:08:58 följande:
    Jag är extremt överviktig det är därför dom nekar, det är tydligen inte etiskt försvarbart att hjälpa mig att kunna få barn, va hos en privat för ett år sedan med som om möjligt va ännu stelare än landstinget!
    har de kollat till långtidssocker? Sånt kan påverka mycket när det kommer till ägglossning osv 
  • LJM91

Vad otroligt tufft det måste ha varit att få höra det Sanlin, jag tänker också på att det har kommit nya studier som visar tydligt att viktnedgång inför graviditet faktiskt inte påverkar chansen till graviditet ens i närheten av så mycket som man tidigare har trott.

• Sanlin90

Dom har kollat långtidssocker, det ligger bra :)

ja det suger att höra men dom menar att det är en större risk att vara gravid i min storlek för jag fick havandeskapsförgiftning första gången

• LJM91
    Sanlin90 skrev 2023-02-22 20:13:47 följande:

Dom har kollat långtidssocker, det ligger bra :)

ja det suger att höra men dom menar att det är en större risk att vara gravid i min storlek för jag fick havandeskapsförgiftning första gången

Aha okej, det kan man väl ändå förstå på något vis. Tycker ändå det är hårt att neka hjälp helt och hållet, rekommendera kan man ju alltid göra men neka? Mltt hjärta blöder lite när jag hör sånt..