• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Tror jag vet vad gårdagens dipp kan ha berott på, jag glömde ta mitt levaxin kvällen innan som jag alltid gör.
    Nu är tempen upp igen, negativt test, ingen mens, inga menkänningar? Finns det något som säger att min äl kan ha varit en annan dag?
  • Symetrical
    Sanlin90 skrev 2023-02-20 07:53:08 följande:

Tror jag vet vad gårdagens dipp kan ha berott på, jag glömde ta mitt levaxin kvällen innan som jag alltid gör.
    Nu är tempen upp igen, negativt test, ingen mens, inga menkänningar? Finns det något som säger att min äl kan ha varit en annan dag?
    Alltså jag skulle utifrån enbart kurvan säga max en dag senare äl. Men du tog inte ältest?!? När hade du fertilt sekret (om du nu hade det)? Och ev älkänningar? Jag tycker att ff är mycket bättre än nc, för där får man fylla i mycket mer info, vilket gör att det är lättare för appen att spå rätt äl-dag.
  • Sanlin90

Använder båda apparna, gillar oxå ff bättre har funderat på att ta bort nc. 

Jag tror ändå äl kan va rätt utsatt men det är så märkligt att mensen inte kommer då när jag är på äl+14 och mensen kom äl+12 natten/morgonen där senast

• Sanlin90

Såhär om jag tar bort gårdagens temp men har negativa test dock har brösten börjat spänna igår kväll
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-20 09:02:56 följande:

Såhär om jag tar bort gårdagens temp men har negativa test dock har brösten börjat spänna igår kväll
    Ens lutealfas kan pendla ett par dagar hit och dit 
    en 14 dagar lång är helt normalt 
  • Symetrical
    Sanlin90 skrev 2023-02-20 09:01:10 följande:

Använder båda apparna, gillar oxå ff bättre har funderat på att ta bort nc. 

Jag tror ändå äl kan va rätt utsatt men det är så märkligt att mensen inte kommer då när jag är på äl+14 och mensen kom äl+12 natten/morgonen där senast

Hur länge har du tempat? Tänker hur lång lutealfas du haft föregående månader..? 13-14 dagars lutealfas är ju vanligare än 11. Lutealfasen kan diffa på nån dag hit eller dit, men väldigt sällan mer än så. Kan du haft tidigare äl förra cykeln? Du kan väl posta tidigare grafer, så blir det lättare att analysera! 😊
  • Sanlin90

Ganska säker att äl va dag 46 den cykeln för jag kände det då jag fick inte fram förra cykeln på ff. 
    Har inte tempat så länge kontinuerligt men jag har känt äl innan precis som jag kände den här cykeln med smärta och sen slutar flytningarna dagen efter ägget verkar släppa och det har sedan september varit 11 dagar mellan
  • Symetrical
    Sanlin90 skrev 2023-02-20 15:48:26 följande:

Ganska säker att äl va dag 46 den cykeln för jag kände det då jag fick inte fram förra cykeln på ff. 
    Har inte tempat så länge kontinuerligt men jag har känt äl innan precis som jag kände den här cykeln med smärta och sen slutar flytningarna dagen efter ägget verkar släppa och det har sedan september varit 11 dagar mellan
    På tempen ser det snarare ut som att äl skedde cd 39 förra cykeln, tycker jag. Men självklart spelar ju andra faktorer också in! Du använder inte ältest? 🤔
    Har du pcos, eller varför får du äl så sent i cykeln? Har du testar letrozol eller annat ägglossningsstimulerande?
  • Sanlin90
    Symetrical skrev 2023-02-20 16:49:00 följande:
    På tempen ser det snarare ut som att äl skedde cd 39 förra cykeln, tycker jag. Men självklart spelar ju andra faktorer också in! Du använder inte ältest? 🤔
    Har du pcos, eller varför får du äl så sent i cykeln? Har du testar letrozol eller annat ägglossningsstimulerande?

Jag tar äl test men får aldrig utslag på dom eller ens ökning så har gett upp med det, har inte pcos men har opererat bort sköldkörteln och har/haft kortisolbrist dom tror påverkar, får inte letrozol pga övervikt tyvärr. 

hade äl flytningar och älvärk cd 44-47 den cykeln 

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-20 17:13:07 följande:

Jag tar äl test men får aldrig utslag på dom eller ens ökning så har gett upp med det, har inte pcos men har opererat bort sköldkörteln och har/haft kortisolbrist dom tror påverkar, får inte letrozol pga övervikt tyvärr. 

hade äl flytningar och älvärk cd 44-47 den cykeln 

Kortisol brist låter rätt alllvarligt 
    varför har du det ?