• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Jenzia
    Mikkans skrev 2020-10-02 09:17:19 följande:

Ägglossning hade skett på eftermiddagen cd 17 enligt vul så tkr de borde bekräftas snart :(

Aha!!! Vad skönt att ha det bekräftat med VUL Tempen kan ju sega lite i början innan progesteronet tar riktig fart
  • Lillaälta

Nu så. Misstänkte igår att ägglossning var på gång när tempen låg på 35,7. Men inte positivt igår. Men idag så (y)

• Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 12:03:35 följande:

Nu så. Misstänkte igår att ägglossning var på gång när tempen låg på 35,7. Men inte positivt igår. Men idag så (y)

Uj vilken tempökningen! Ser ut som ägglossningen kom samtidigt som peaken (eventuellt). Hur högt brukar tempen ligga i din lutealfas?
  • Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-10-02 12:33:18 följande:

Uj vilken tempökningen! Ser ut som ägglossningen kom samtidigt som peaken (eventuellt). Hur högt brukar tempen ligga i din lutealfas?

Ja verkligen! Den brukar dippa ner till 35,7 och sen få en stigning :) så hoppas att det släpper ordentligt och inte tar ngn vecka som det gjort ibland.

Temperaturen i lutealfasen brukar ligga mellan 36,2 till 36,6. Enligt NC 36,32 +- 0,14
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 14:37:32 följande:

Ja verkligen! Den brukar dippa ner till 35,7 och sen få en stigning :) så hoppas att det släpper ordentligt och inte tar ngn vecka som det gjort ibland.

Temperaturen i lutealfasen brukar ligga mellan 36,2 till 36,6. Enligt NC 36,32 +- 0,14

Ser verkligen ut som att ägget släppt
  • Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-10-02 15:45:08 följande:

Ser verkligen ut som att ägget släppt

Hoppas verkligen det! Försök 20, men cykel 2 efter äggledarspolning. Så blandade känslor :)
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 17:21:49 följande:

Hoppas verkligen det! Försök 20, men cykel 2 efter äggledarspolning. Så blandade känslor :)

Förstår det! <3

Själv är jag på CD4 på aktivt försök 10, och också andra cykeln efter äggledarspolning. Önskar att ägglossningen vore nu nu nu! Men dröjer nog ca 10 dagar till...
  • Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-10-02 18:14:40 följande:

Förstår det! <3

Själv är jag på CD4 på aktivt försök 10, och också andra cykeln efter äggledarspolning. Önskar att ägglossningen vore nu nu nu! Men dröjer nog ca 10 dagar till...

Åh spännande att ni också är på försök 2 efter äggledarspolning :o hur kändes den för dig?

Jag har nog aldrig gjort ngt värre. Låg och grät. Men allt såg bra ut iaf!
  • Mikkans
    Lillaälta skrev 2020-10-02 23:26:57 följande:

Åh spännande att ni också är på försök 2 efter äggledarspolning :o hur kändes den för dig?

Håller med, äggledarspolningen va fruktansvärd, efteråt!!
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 23:26:57 följande:

Jupp För min del var det faktiskt inte så illa. Väster äggledare var lite knepigare än höger och då tilltog smärtan lite, men det gick ju över snabbt Har gjort koloskopin en gång för några år sedan, det var mycket värre!

Men usch då, att det gjorde så ont på dig! Men skönt att allt såg bra ut! Har ni fått besked om någon behandling? Eller ska ni försöka ytterligare en tid själva? Minns inte om du skrivit om det i BIM-tråden..

Jag håller verkligen tummarna för denna månad!
Svar på tråden Tempkurvor